Toisen kieli ärsyttää
Olen käyttänyt sitkeästi viikinkikielestä (fornnordiskan, Old Norse) tuhannen vuotta sitten lainattua v-sanaa, koska se on minusta AINOA sana, joka on kyllin arvokas ja kaunis nimeämään naisen ihanat sukupuolielimet.
Kuten tunnettua, toisen käyttämä sanasto - myös paikalliskieli - ärsyttää toista niin, etteivät saata itseään hillitä. Jotkut vakiintumattomat yrittävät häväistä - viitaten sekä lukeneisuuteeni että käyttämääni sanaan - nimittelemällä minua 'vittutieteen tohtoriksi'. Minuakin ärsyttävät huvittaviksi tarkoitetut pseudonyymit, kuten mm. etupeppu, römpsä, rämemajava, ripsipiirakka, mutta sallin heidän käyttävän kieltänsä sivistystasonsa mukaan.
Yleisesti käytettävistä sanoista myös pillu on mielestäni käypä, muttei niin kaunis kuin v-sana. Kaikissa pohjoismaisissa kielissä on edelleen käytössä viikinkikielen fytta-sanan johdannainen, norjassa fitte, ruotsissa fitta ja tanskassa fisse, kaikissa ilman kirosanan sivumerkitystä.
VAIN suomessa ja muissa itämerensuomalaisissa kielissä esiintyy halveksiva kirosanamerkitys, jota pidän aivan törkeänä.
Kommentit (20)
Kynis hei, me muut emme täällä elä viikinkiaikaa vaan ihan tätä päivää. Sen vuoksi meille sanojen merkitykset ja konnotaatiot ovat sitä mitä ne nykykielessä ovat. Jos ja kun hoet täällä v..ua alinomaa, meille välittyy sinusta yhtä sivistynyt kuva kuin kaikista niistä muistakin, joiden suusta sanaa tuolla kaduilla koko ajan kuulee.
Ja jos minulta kysytään, niin vaikutelma joka minulle tästä sanavalinnastasi syntyy, on se että käytät sitä suuren itsekorostustarpeen välineenä. Valitset ensin sanan jonka tiedät muista kuulostavan karkealta saadaksesi huomiota, ja tämän jälkeen käytät tilaisuutta hyväksesi tuodaksesi esille omaa oppineisuuttasi pitämällä palstan rahvaalle luennon muinaisnorjan nyansseista.
Ja ihmettelet, kun sinua ei aina oteta ihan tosissaan?
M55
Kirjoitit, M55: "Ja jos minulta kysytään, niin vaikutelma joka minulle tästä sanavalinnastasi syntyy, on se että käytät sitä suuren itsekorostustarpeen välineenä. Valitset ensin sanan jonka tiedät muista kuulostavan karkealta saadaksesi huomiota, ja tämän jälkeen käytät tilaisuutta hyväksesi tuodaksesi esille omaa oppineisuuttasi pitämällä palstan rahvaalle luennon muinaisnorjan nyansseista."
Kirjoituksessa esittämäsi kuvitelmat eivät ole tosiasioita. Ovat vain sinun omassa mielessäsi syntyneitä VAIKUTELMIA, eivät tietoa minusta. Mutta niiden esiin tuominen kertoo sivistystasostasi sekä taipumuksenasteestasi moralismiin ja sanamagiaan. Ihminen helposti paikkaa tiedon puutteen vaikutelmilla. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, M55: "Ja jos minulta kysytään, niin vaikutelma joka minulle tästä sanavalinnastasi syntyy, on se että käytät sitä suuren itsekorostustarpeen välineenä. Valitset ensin sanan jonka tiedät muista kuulostavan karkealta saadaksesi huomiota, ja tämän jälkeen käytät tilaisuutta hyväksesi tuodaksesi esille omaa oppineisuuttasi pitämällä palstan rahvaalle luennon muinaisnorjan nyansseista."
Kirjoituksessa esittämäsi kuvitelmat eivät ole tosiasioita. Ovat vain sinun omassa mielessäsi syntyneitä VAIKUTELMIA, eivät tietoa minusta. Mutta niiden esiin tuominen kertoo sivistystasostasi sekä taipumuksenasteestasi moralismiin ja sanamagiaan. Ihminen helposti paikkaa tiedon puutteen vaikutelmilla. Ap.
Olkoot vain kuvitelmia (ja hyvä niin jos ovatkin), mutta ne mielikuvat ja vaikutelmat jotka teksteistäsi, mielipiteistäsi ja sanavalinnoistasi syntyvät, ovat ainoita mitä täällä kasvottomassa mediassa on tarjolla. Olethan itsekin kovin kärkäs leimaamaan jokaisen kanssasi eri mieltä olevan "sivistymättömäksi". Samalla tavalla tuo VAIKUTELMA sinulle syntyy, kun luet muiden kirjoituksia omanväriset lasit silmilläsi.
Mutta mitä alkuperäiseen asiaan tulee, niin sille et voi kyllä mitään, mille tuo rakastamasi sana kuulostaa liki jokaisen muun korvissa: juuri siltä halveksumaltasi katukieleltä. Ei se siitä muutu, vaikka kuinka oppineita perusteluita täällä esittäisit ja jatkaisit jääräpäisesti saman hokemista, koska elävässä nykykielessä sana on sitä mitä se on. Uskon kyllä että ymmärrät sen viisaana miehenä oikein hyvin itsekin, ja tämä oli se seikka joka saa minut spekuloimaan motiivistasi jatkaa kielenkäyttöä, joka saa sinut kuulostamaan muiden palstalaisten korvissa katujätkältä tai teinipissikseltä.
M55
Pitää muistaa että pillu ja v.ittu ovat suomalaisia ikiaikaisia sanoja, eikä niitä kannata väheksyä. Toisekseen suomalaiset eivät ole viikinkejä.
Minusta pillu ja v ittu ovat aika karkeita termejä, mutta pidän niistä silti paljon enemmän kuin mistään "nätimmästä", saati kiertelystä.
Suureen sivistyksentuntemukseen tai viikinkietymologiaan en kyllä v-sanaa yhdistä vaan pidän siitä juurikin koska tulee olo että sitä sanaa kirjaimelliseen tarkoitukseensa käyttävä mies nimenomaan *ei* ole mikään turhan herkkä poika :D
Sivistyksen tason paras mittari on kirjallisen tuotteen taso, esim. nettikirjoituksen, jos ei ole käytettävissä tietoja koulumenestyksestä ja älykkyystasosta. Korreloi erittäin vahvasti älykkyystasoon, mutta heikompitasoisen arvio kirjoituksesta on usein väärä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Sivistyksen tason paras mittari on kirjallisen tuotteen taso, esim. nettikirjoituksen, jos ei ole käytettävissä tietoja koulumenestyksestä ja älykkyystasosta. Korreloi erittäin vahvasti älykkyystasoon, mutta heikompitasoisen arvio kirjoituksesta on usein väärä. Ap.
Oletan, että sinä et katso kuuluvasi näihin heikompitasoisiin? Silloinhan voinet esittää oman vahvalla pohjalla olevan arviosi minusta, vaikkapa nyt tuosta älykkyystasosta ja koulumenestyksestä? Olisi hauska kuulla! 😄
M55
Vierailija kirjoitti:
Sivistyksen tason paras mittari on kirjallisen tuotteen taso, esim. nettikirjoituksen, jos ei ole käytettävissä tietoja koulumenestyksestä ja älykkyystasosta. Korreloi erittäin vahvasti älykkyystasoon, mutta heikompitasoisen arvio kirjoituksesta on usein väärä. Ap.
Yritätkö jotenkin vihjata, että olisit lukeneempi tai viisaampi kuin moni muu täällä. Vaikka ä-o olisi kuinka korkea, niin on sulaa tyhmyyttä asettaa itseään toisten yläpuolelle. Toisekseen mensan a-o ei vielä mittaa yhtää mitään älykkyydestä, saati viisaudesta ja kokemuksesta.
Perisuomalaisessa pillussa ja v.itussa ei ole sanoina mitään negatiivista kansankielessä, ainoastaa positiiivista energiaa. Jos muut kuvittelee johtuu se omasta asenteesta tai vaikka uskonnon pilaamasta ajattelutavasta.
Kirjoitit: "Toisekseen mensan a-o ei vielä mittaa yhtää mitään älykkyydestä, saati viisaudesta ja kokemuksesta."
Suuresti arvostamani, tunnettu kaunotar ja älyllisesti timantin terävä taiteilija, Katariina Souri, kertoi kokemuksiaan Mensasta. Turha patsasteleva joukko. Samaa olen lukenut muualtakin. En ole koskaan tuntenut halua tuohon joukkoon.
Mensaan kuuluu vain pienen pieni osa niistä, jotka voisivat kuulua.
Jos vïtun huutaminen on tae korkeasta sivistystasosta niin Piritorin sekakäyttäjät ovat ohikulkumatkalla Suomen Akatemiasta Kyniksen iltapäiväteelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos vïtun huutaminen on tae korkeasta sivistystasosta niin Piritorin sekakäyttäjät ovat ohikulkumatkalla Suomen Akatemiasta Kyniksen iltapäiväteelle.
Kaunista tarkoittavan kauniin sanan kirjoittaminen kaksoispisteen kanssa lisää entisestään sanan kauneutta, kuten kirjoitettaessa ranskalaisittain Aïno kansanperinteemme kaunottaren nimi. Ex-Kynis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyksen tason paras mittari on kirjallisen tuotteen taso, esim. nettikirjoituksen, jos ei ole käytettävissä tietoja koulumenestyksestä ja älykkyystasosta. Korreloi erittäin vahvasti älykkyystasoon, mutta heikompitasoisen arvio kirjoituksesta on usein väärä. Ap.
Oletan, että sinä et katso kuuluvasi näihin heikompitasoisiin? Silloinhan voinet esittää oman vahvalla pohjalla olevan arviosi minusta, vaikkapa nyt tuosta älykkyystasosta ja koulumenestyksestä? Olisi hauska kuulla! 😄
M55
Lienet sen verran perehtynyt tilastomatematiikkaan, että yksilötasolle ei päättelyissä luotettavasti päästä. Vasta jos otos on suuri, siitä tehdyt päätelmät alkavat olla edustavia. Ap.
Se on ihan kuulijasta kiinni. Jos joku mies kysyisi, että "saanko nuolla sun ihanaa vittua", niin vastaisin varmaan, että "painu helvettiin". Sen sijaan jos mies kysyisi, että "saanko nuolla sun ihanaa pillua", niin vastaus olisi "odota, otan pikkarit pois"
Ootko kokeillut 69-asentoa. Itse olen saanut parhaat kielihoidot tuossa asennossa. Miehet kummasti rohkaistuvat käyttämään kieltään, kun muutaman kerran oikein kunnolla imaisee 😍
Muinaissuomessa on kyllä tuollakin elimelle ihan oma sanansa. Onneksi ette tiedä sitä.
Pillu on hyvä ja kieli on hyvä. Yhteenlaitettuna ei ärsytä yhtään, vaan voi olla jopa kliimaksisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut 69-asentoa. Itse olen saanut parhaat kielihoidot tuossa asennossa. Miehet kummasti rohkaistuvat käyttämään kieltään, kun muutaman kerran oikein kunnolla imaisee 😍
Joko et lukenut aloitusta tai et ymmärrä lukemaasi. Nyt ei ollut kysymys nuolennasta vaan puhutusta kielestä.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan kuulijasta kiinni. Jos joku mies kysyisi, että "saanko nuolla sun ihanaa vittua", niin vastaisin varmaan, että "painu helvettiin". Sen sijaan jos mies kysyisi, että "saanko nuolla sun ihanaa pillua", niin vastaus olisi "odota, otan pikkarit pois"
Jos suhtautuisit selvästi YSTÄVÄLLISEEN, mutta kapeaan kontekstin tulkintaasi sopimattomaan sanaan niin KARKEASTI, kuin kerrot tekeväsi, en enää haluaisi olla sinun kanssasi missään tekemisissä. En haluaisi enää 'nuolla sun ihana vittua', vaikka pyytäisit.
Mut vait oli impeni kaino,
katsahtain korkuuteen,
ja poskellans kyynele kiilsi
helmenä kirkkaana.
Mun käteni ihanast eksyi
kiharains mustaan yöhön.
Aleksis Kiven runosta Sunnuntai.
Koko runo:
Sunnuntai
Mä muistan sen lempeän laakson,
ainiaan muistan sen,
miss istuin ma neitoni kanssa,
hellästi syleillen;
ja kiirehti kesänen päivä,
sunnuntaipäivä tyyni.
Me varjossa valkean tuomen
istuimme ruohistoss,
ja allamme kimmelsi järvi
paisteessa auringon,
ja loiskelit Ahtolan immet
kultasell santarannall.
Sen toisella rannalla seisoi
temppeli korkea,
siell kuulimme virsien veisun
ihanast huokaavan,
ja viimein, kuin jumalten maasta,
temppelin kello pauhas.
Ja katselin kaukasta vuorta
ylhäällä pohjosess
kuin ihmeellist Onnelan maata.
Unien kangastus!
Kosk impeni sylissäin istui
temppelin kellon pauhuss.
Mut vait oli impeni kaino,
katsahtain korkuuteen,
ja poskellans kyynele kiilsi
helmenä kirkkaana.
Mun käteni ihanast eksyi
kiharains mustaan yöhön.
Niin vietimme lempeäss laaksoss
päivämme autuaan;
me varjossa valkean tuomen
istuimme ruohistoss,
ja läheni kesänen ehtoo,
sunnuntai-ehtoo tyyni.