Olen opettaja ja nyt riitti!Vaihdan alaa takianne!KADEHTIJAT LUKEKAA!
Olen jo pitkään kokenut työn liian raskaaksi ja palkan huonoksi. Lapsenne ovat ihania mutta osa teistä vanhemmista tekee työni liian raskaaksi. Viimeinen niitti oli täällä olevat keskustelut opettajan työn helppoudesta ja ylipitkistä lomista!
Olen tehnyt 7 vuotta sijaisuuksia, virkaa ei ole vapautunut. En ole myöskään tuolla ajalla saanut kesäajan palkkaa vaan ollut kesät (+ välillä muitakin aikoja) työttömänä.
Välillä sijaisuudet ovat olleet lyhyitä ja olen joutunut pomppimaan luokasta toiseen. Olen yrittänyt oppia tuntemaan Jani-Petterinne ja Liisanne ja sitä kautta olen yrittänyt parhaani mukaan edistää heidän elämäänsä ja oppimistaan. Hitsi miten paljon tuo jokaisen oppilaan huomioiminen viekin aikaa!
Työaikani ei ole riittänyt oppituntien suunnitteluun ja suunnitelmien eriyttämiseen kunkin oppilaan mukaan, palavereihin ja tapamisiin sekä muihin yhteydenpitoihin teidän vanhempien kanssa. Työviikot ovat olleet pitkiä ja raskaita ja "parhaimmassa" tapauksessa on saattanut tulla vielä päälle haukut teiltä vanhemmilta, joko suoraan tai sitten rehtorin kautta. Eilenkin, SUNNUNTAINA KLO 12, korjasin lastenne kokeita, samalla kun omani lapseni joutui leikkimään itsekseen, kun äiti teki töitä.
Olen tehnyt oppimateriaaleja itse, koska määrärahat ovat olleet niin pienet, että kirjoja ym. ei ole saatu tarvittavaa määrää tai ne eivät ole olleet sopivia niin sanotuille "perästätuleville" oppilaille. Kiitos vaan valtio kun säästät tässäkin!
En edes jaksa ja muista vuodattaa tähän kaikkia niitä asioita mitkä energiani ovat vieneet.
En odota kiitosta työstäni tai muutakaan, mutta nyt ollaan siinä pisteessä, että minulle riittää! Huonot asiat alkavat kasaantua enemmän kuin hyvät!
Jos joku on vielä kateellinen, niin hae OKL:ään ja ala painamaan duunia! Tämänkin ammattikunnan edustajissa on niitä "lusmuja", jotka menevät sieltä missä aita on matalin, mutta itse en tunne yhtäkään. Ja noita varmasti riittää joka alalle. Päinvastoin, meitä uupuneita alkaa olemaan jo valitettavan paljon.
Ja sitten täällä vielä naristaan pitkistä lomista! Voit aloittaa sen opettajaksi orientoitumisen sillä, että alat viettämään kesät työttömyyskorvauksella tai vastaavasti sovit työnantajan kanssa että hän pidättää osan palkastasi ja maksaa sen sinulle sitten palkattomana aikana kesällä!
Onneksi pätevyyksieni ansioista minulla on muitakin vaihtoehtoja työskennellä kuin koulu. Ikävä tulee lapsianne, he ovat ihania enkä haluaisi heitä jättää, mutta rajansa kaikella.
Kohti uusia haasteita!
Terveisin
Entinen kansankynttilä
Kommentit (16)
No, jos olet tosissasi, että vaihdat av-palstan takia alaa, niin suuret naurut nauran sulle :)
Nythän avautuu paljon opetusalan töitä näiden maahanmuuttajien suomen kielen opetuksen parissa. Ei muuta kuin vaaditut pätevyydet kuntoon ja sinne!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:17"]
Ratkaisusi kuulostaa hyvältä. Suosittelen yksityistä työnantajaa, se saattaa avata sinunkin silmäsi miksi muut kadehtivat opettajan palkkaa, työaikaa ja lomia.
[/quote]
Itseasiassa olen aiemmin työskennellyt yli 10 vuotta yksityisellä eli hyvin tiedän lomien pituudet, palkat ja sen että tehdään ylitöitä sen mukaan mikä työnantajan tarve on jne. En näe siinä mitään silmiä avaavaa! Päinvastoin: minusta kaikki saisivat tulla kokeilemaan sitä opettajan hommaa! Ja samoin esim. kassantädin töitä jne. Vasta sitten voi alkaa vertailemaan tehtäviä kun on kokemusta monelta eri alalta ja eri tehtävistä/työnantajista.
Eli hyvin tiedän sekä yksityisen että julkisen puolen "ongelmat" ja vahvuudet.
Minullakin on kokemusta niin yrittäjyydestä, yksityisellä töissä olosta ja toisilla asteilla opettamisesta. Yläkoulun aineenopettajan homma on ehdottomasti rankinta.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:09"]
Olen jo pitkään kokenut työn liian raskaaksi ja palkan huonoksi. Lapsenne ovat ihania mutta osa teistä vanhemmista tekee työni liian raskaaksi. Viimeinen niitti oli täällä olevat keskustelut opettajan työn helppoudesta ja ylipitkistä lomista!
Olen tehnyt 7 vuotta sijaisuuksia, virkaa ei ole vapautunut. En ole myöskään tuolla ajalla saanut kesäajan palkkaa vaan ollut kesät (+ välillä muitakin aikoja) työttömänä.
Välillä sijaisuudet ovat olleet lyhyitä ja olen joutunut pomppimaan luokasta toiseen. Olen yrittänyt oppia tuntemaan Jani-Petterinne ja Liisanne ja sitä kautta olen yrittänyt parhaani mukaan edistää heidän elämäänsä ja oppimistaan. Hitsi miten paljon tuo jokaisen oppilaan huomioiminen viekin aikaa!
Työaikani ei ole riittänyt oppituntien suunnitteluun ja suunnitelmien eriyttämiseen kunkin oppilaan mukaan, palavereihin ja tapamisiin sekä muihin yhteydenpitoihin teidän vanhempien kanssa. Työviikot ovat olleet pitkiä ja raskaita ja "parhaimmassa" tapauksessa on saattanut tulla vielä päälle haukut teiltä vanhemmilta, joko suoraan tai sitten rehtorin kautta. Eilenkin, SUNNUNTAINA KLO 12, korjasin lastenne kokeita, samalla kun omani lapseni joutui leikkimään itsekseen, kun äiti teki töitä.
Olen tehnyt oppimateriaaleja itse, koska määrärahat ovat olleet niin pienet, että kirjoja ym. ei ole saatu tarvittavaa määrää tai ne eivät ole olleet sopivia niin sanotuille "perästätuleville" oppilaille. Kiitos vaan valtio kun säästät tässäkin!
En edes jaksa ja muista vuodattaa tähän kaikkia niitä asioita mitkä energiani ovat vieneet.
En odota kiitosta työstäni tai muutakaan, mutta nyt ollaan siinä pisteessä, että minulle riittää! Huonot asiat alkavat kasaantua enemmän kuin hyvät!
Jos joku on vielä kateellinen, niin hae OKL:ään ja ala painamaan duunia! Tämänkin ammattikunnan edustajissa on niitä "lusmuja", jotka menevät sieltä missä aita on matalin, mutta itse en tunne yhtäkään. Ja noita varmasti riittää joka alalle. Päinvastoin, meitä uupuneita alkaa olemaan jo valitettavan paljon.
Ja sitten täällä vielä naristaan pitkistä lomista! Voit aloittaa sen opettajaksi orientoitumisen sillä, että alat viettämään kesät työttömyyskorvauksella tai vastaavasti sovit työnantajan kanssa että hän pidättää osan palkastasi ja maksaa sen sinulle sitten palkattomana aikana kesällä!
Onneksi pätevyyksieni ansioista minulla on muitakin vaihtoehtoja työskennellä kuin koulu. Ikävä tulee lapsianne, he ovat ihania enkä haluaisi heitä jättää, mutta rajansa kaikella.
Kohti uusia haasteita!
Terveisin
Entinen kansankynttilä
[/quote]
Elämä on valintoja. Hyvä jos olet saanut töitä muualta. Moni tuntemani opettaja on uhonnut samaa, mutta pakko ollut palata kouluun takaisin, kun ei ole ollutkaan niitä helppoja töitä muualla.
Ap, minäkin olen työskennellyt noin 10 vuotta ennen opettajuutta yksityisellä. Miksi hain tätä vaihtoa? Halusin lasten pariin, halusin opettajaksi ja ajattelin, etten jaksa sitä yt-kierrettä vaan haluan vakaamman työpaikan pienemmällä palkalla. No, ojasta allikkoon tämä muutos meni. Luovuin hyvästä palkasta ja sain tilalle pienen palkan ja ansiosidonnaisen vaihtelut. Puhumattakaan siitä, millainen mätäpaise opetusalalla on yleisesti. Rehtorit pelaa omia pelejään, opettajat on ilkeitä toisilleen jne. Suurin osa opettajista on jees, mutta miesvaltaiselta alalta tullessa on ollut järkytys huomata, millaista on naisvaltaisella alalla.
Kadun, kadun helvetisti. Voi, kun pääsisinkin takaisin vanhaan. Ongelma on vaan, että työkokemuksesta siellä on jo vuosia aikaa, eikä niin vanhalla kokemuksella tee mitään enää.
Edelleen: olisin tyytyväinen valintaani, jos työmarkkinatilanne olisi toisenlainen. Tämä tilanne on nyt kuitenkin tämä ja tämä on todellisuutta todella monille opettajille. Itseasiassa vain yhdellä opiskelukaverillani on virka, muut tekee pätkää.
t:5
Olen tässä jo tullutkin vähän siihen tulokseen, että OKL oli virhe. Amk käyty ja olin vakityössä, tosin erittäin huonosti palkatussa ja päätin lähteä uusille urille. Toinen vuosi okl:ssä alkoi nyt, kannattaako teidän mielestä tehdä kandiin asti vai lopettaisiko vain suosiolla? Millaisia muita töitä voisi saada kuin opettajan töitä tai mitä kannattaisi ottaa sivuaineeksi, jos yksityiselle puolelle pyrkisi? Olen täysin sekaisin elämäni kanssa ja tekisi mieli vain heittää hanskat tiskiin.
Totuus on että opettajan työ on kuitenkin aika helppoa moneen muuhun alaan verrattuna. Esimerkiksi yläkoulun open ei tarvitse kuin ottaa suoraan kirjasta tehtävät ja laskut tunnille. Sitten laittaa välillä jonkun aihetta läheltä liippaavan videon pyörimään ja teetättää paljon ryhmätöitä. Kun oppilaat tekevät team työskentelyä voikin sitten itse lepäillä. Näin moni opettaja toimiikin ja ei siinä kuuden tunnin työpäivässä kerkee stressaantua kun joka 45min jälkeen on vartin kaffipaussi.
Pedagogisista on hyötyä muissakin ammateissa mutta alakoulun opettajaksi ryhtymistä en suosittele lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:20"]
Totuus on että opettajan työ on kuitenkin aika helppoa moneen muuhun alaan verrattuna. Esimerkiksi yläkoulun open ei tarvitse kuin ottaa suoraan kirjasta tehtävät ja laskut tunnille. Sitten laittaa välillä jonkun aihetta läheltä liippaavan videon pyörimään ja teetättää paljon ryhmätöitä. Kun oppilaat tekevät team työskentelyä voikin sitten itse lepäillä. Näin moni opettaja toimiikin ja ei siinä kuuden tunnin työpäivässä kerkee stressaantua kun joka 45min jälkeen on vartin kaffipaussi.
[/quote]
AHAA! Vai on se noin helppoa! No sittenhän meidän kaikkien kannattaakin perehtyä vähän tarkemmin johonkin tiettyyn aineeseen ja siirtyä sinne yläkoulun puolelle! Enpä tullut ollenkaan ajatelleeksi, että noinkin helpolla voi päästä!
Mites ne kokeiden suunnittelut ja korjaamiset? Miten löydän ne videot sitten parhaiten/nopeiten? Pitääkö niistä ryhmätöistä antaa oppilaille palautetta? Mites se arviointi? Mihin se perustuu sit jos teetän ne tunnit tolleen? Entäs jos on niitä, joilla on oppimisvaikeuksia? Täytyykö sitä ryhmätyöskentelyä ohjata jotenkin?
Olen ihan hämmästynyt, että onko se tosiaan noin helppoa?
Ja entäs se oppilaiden VIIHTYMINEN ja oppiminen? Ovatko he tyytyväisiä ja oppivat hyvin, jos vedän ne tunnit aina tolleen (videoilla ja kirjan tehtävillä)?
Samalta tuntuu musta. Ainut ero, että olen työtön opettaja. Ajattelin katsoa vielä kaksi vuotta, sitten lopetan yrittämisen.
Ratkaisusi kuulostaa hyvältä. Suosittelen yksityistä työnantajaa, se saattaa avata sinunkin silmäsi miksi muut kadehtivat opettajan palkkaa, työaikaa ja lomia.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Minä en ikimaailmassa vaihtaisi töitäni opettajan töihin. Mulle on tarjottu ammattikoulun opettajan paikkaa joskus - vasta sitten jos nälkäkuolema uhkaa! Työharjoittelussa olin ammattikoululla ja sekin oli vastenmielistä, kesäaikana sitten ok kun oppilaat häipyivät. t. insinööri.
Minä olen myös työtön ope tällä hetkellä ja se kuuluisa v-käyrä on tapissa. Tätäkö tämä oli? Pätkätöitä, kesät työttömänä ja näköjään sitten talvellakin työttömänä tällä kertaa. Työpaikkojen määrä on vähentynyt ja kaikki tutut töitä saaneet ovat jatkaneet vanhoissa paikoissaan, luonnollisesti kesätyöttömyyden jälkeen. Oma sijaispaikka ei tarvinnut täksi vuodeksi ketään, kun seitsemästä viranhaltijasta kukaan ei ole pois.
Yksi asia, jota et maininnut tarpeeksi, oli tämä pätkätyön ja lasten tuntemisen ongelma. Kun pahimmillaan omat pätkät on olleet tammi-touko, niin siinä ajassa pitäisi taas oppia 100 lapsen nimet. Helmikuussa ne on jo herne nenussa, jos et muista jokaisen nimeä, jolle pidät yhden musiikkitunnin viikossa. Ja edellisenä syksynä sai opetella edelliset 100 oppilasta. Oma luokka vielä menee, mutta olen aina opettanut runsaasti muita ryhmiä myös. Olen opettanut tämän työuran aikana tolkutonta määrää oppilaita, opetellut 1-2 kertaa vuodessa pahimmillaan kokonaisen pienen koulun oppilaiden nimet sukunimineen. Olen väsynyt siihenkin. Pysyvä työ olisi ihan toista, koska kaikki ryhmät ei vaihdu joka vuosi.
Yritän päästä pois opetusalalta. Tykkään työstä, mutta tämä pätkätyökierre on vienyt mehut. Kaiken muun, jopa ne ikävimmät vanhemmatkin, kestäisin, jos työlläni olisi edes jotain jatkuvuutta.
No minnekäs ne vinkit nyt jäi?