Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhakijan FB:n lukeminen

Vierailija
03.07.2015 |

MItäs mieltä AV-mammat on, saako työhönottaja katsoa mitä hakija somessa kirjoittelee? Tällä hetkellähän ei saisi katsoa, mutta julkinen salaisuus on, että kaikkihan sitä tekee. Pitäisikö se sallia ihan virallisesti?

Itse sanon: kyllä pitäisi, koska nykyään firmoilla on niin vähän rahaa, että hakijat tulee valita erityisellä huolellisuudella. Työehdot kun ovat niin hyvät työntekijän kannalta, että huonoa työntekijää on todella hankala saadapotkittua pois. Siksi pitää saada kerralla hyvä, jolloin olisi ihan hyödyllistä, että FB:täkin saisi katsoa, onhan se julkista tietoa muutenkin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vapaa-aika työnantajalle kuuluu?

Vierailija
2/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö. Suomessa pääsee työntekijästä eroon sillä, että järjestää yt-neuvottelut ja irtisanoo työntekijän. Aivan naurettavan helppoa.

Ei saa lukea työnhakija Facebookia. Kaikki eivät edes ole siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:03"]

[/quote]

Ei ylinopeuttakaan saa ajaa mutta kaikki sitä tekee.

Vierailija
4/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä lukea, mutta päätöstä ottaa tai ei ottaa töihin ei sen perusteella voi tehdä. Vaikka tekisikin, se pitää pystyä perustelemaan myös jollain sellaisella faktalla, jonka työnhakija on tuonut julki hakemuksessa/haastattelussa.

Vierailija
5/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nettiselailussa rekrytoinnin ohessa on se ongelma että melkein kaikilla on täysnimikaimoja. Vaikea tilanne työnhakijalle jonka nimikaima on törkeä rasisti netissä, tai vaikka tuomittu törkeästä rikoksesta.

Vierailija
6/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin typerä, että nykyaikana pitää fb:nsä julkisena kaikille, ni onhan se omaa tyhmyyttään jos työpaikat menee sivusuun kaljarellestys tms. kuvien takia. Itse olen ainakin suojannut tilini niin, ettei ulkopuoliset sitä löydä, juuri sen takia, ettei minusta tehdä ennakko-oletuksia työmarkkinoilla, vaikka muilla nyt ei mitään epäasiallisia päivityksiä tai kuvia olekaan. 

Vierailija
7/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työhönottaja muuten ajattelee siitä jos ei ole somessa? Ahkera työntekijä joka ei kuluta kallista aikaa FB:ssä roikkumiseen? Vai nykymuodin mukaan että joku epäsosiaalinen psykopaatti?

Vierailija
8/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:03"]

No höpöhöpö. Suomessa pääsee työntekijästä eroon sillä, että järjestää yt-neuvottelut ja irtisanoo työntekijän. Aivan naurettavan helppoa.

[/quote]

YT:ssä voi irtisanoa vain taloudellisin perustein.

Vierailija
9/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:05"]Saahan sitä lukea, mutta päätöstä ottaa tai ei ottaa töihin ei sen perusteella voi tehdä. Vaikka tekisikin, se pitää pystyä perustelemaan myös jollain sellaisella faktalla, jonka työnhakija on tuonut julki hakemuksessa/haastattelussa.
[/quote]Se miksi joku ei saanut työpaikkaa, on maailman helpoin perustella nykyisin: Muut hakijat olivat parempia.

Vierailija
10/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on fb tarkoituksella täynnä kaikkea typerää läppää. Koulutuksessa on elämänkoulu ja työssä sossupummi. Työnantaja ei ikinä palkkais mua tsekattuaan mun fb:n, joten vältyn hyvin tämmösiltä kusipäiltä

Vierailija
11/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, miten se työnantaja pääsee lukemaan Facebookista tietojani? Harvalla on julkista profiilia ja minulla vain kaverit pääsevät näkemään tietojani.

Vierailija
12/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:07"]Mitä työhönottaja muuten ajattelee siitä jos ei ole somessa? Ahkera työntekijä joka ei kuluta kallista aikaa FB:ssä roikkumiseen? Vai nykymuodin mukaan että joku epäsosiaalinen psykopaatti?
[/quote]Riippuu alasta. Joku media-ala on sellainen, että jos et ole tai et näy somessa, sinua ei ole olemassa. Se taas tarkoittaa työnantajan silmissä, että sinulla ei ole verkostoja etkä ole sellainen brändi, jonka vuoksi ihmiset kiinnostuisivat ko. mediasta sinun vuoksesi. Karua, mutta nykyaikaa. Sopeudu tai kuole.

Vierailija
13/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:03"]

[/quote]

YT:ssä voi irtisanoa vain taloudellisin perustein.
[/quote]Myös tuotannollisin perustein voi irtisanoa.

Vierailija
14/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:11"]

Voisiko joku kertoa, miten se työnantaja pääsee lukemaan Facebookista tietojani? Harvalla on julkista profiilia ja minulla vain kaverit pääsevät näkemään tietojani.

[/quote]

Olet valitettavasti väärässä. Surullisen monella on edelleen täysin julkinen profiili, jossa jaetaan ihan mitä sattuu, ajattelematta, että päivityksiä pääsevät halutessaan lukemaan ihan uppo-oudotkin ihmiset.

Laittakaa hyvät ihmiset ne asetuksenne kuntoon.

Vierailija
15/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä arvon työnantaja tietää, kenen fb-sivua hän on lukenut? Minulla on fb:ssa ainakin kymmenen kaimaa, oma tilini taas on mahdollisimman hyvin suojattu. JOS työnantaja tosiaan eksyy juuri minun profiiliini, hän ei näe käytännössä mitään muuta kuin profiilikuvani, ja hakemuksessani taas ei ole kuvaa.

Vierailija
16/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No senkus katot mun facebookin. Julkisena siellä ei näy yhtään mitään ja kavereille en ole siellä julkaissut myöskään yhtään mitään moneen vuoteen. Profiilikuvan olen päivittänyt silloin tällöin.

Vierailija
17/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:07"]Mitä työhönottaja muuten ajattelee siitä jos ei ole somessa? Ahkera työntekijä joka ei kuluta kallista aikaa FB:ssä roikkumiseen? Vai nykymuodin mukaan että joku epäsosiaalinen psykopaatti?
[/quote]Riippuu alasta. Joku media-ala on sellainen, että jos et ole tai et näy somessa, sinua ei ole olemassa. Se taas tarkoittaa työnantajan silmissä, että sinulla ei ole verkostoja etkä ole sellainen brändi, jonka vuoksi ihmiset kiinnostuisivat ko. mediasta sinun vuoksesi. Karua, mutta nykyaikaa. Sopeudu tai kuole.
[/quote]Juuri näin se menee. Omalla työpaikallani, joka on isohkossa maakunnallisessa mediatalossa, esimerkiksi toimittajat on jo pitkään rekrytoitu osittain some-näkyvyyden perusteella. Yli viiskymppisiä tuskin rekrytoitaisiin muutenkaan sikäli kuin minkäänikäisiä edes rekrytoidaan alan alamäen vuoksi, mutta kyllä tämä some-peruste aika tehokkaasti rajaa tietyt ikäluokat pois.

Vierailija
18/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa katsoa jos siellä jotain näkyvää on. Eihän se ole missään kielletty. Julkiset asiat on julkisia kaikille.

Jos somessa julkisesti ilmoittaa tehneensä rikoksen, niin senkin saa hei katsoa! Kuka vaan! Jopa tuomioita on rapsahtanut tämmöisten tunnustusten perusteella.

Vierailija
19/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työnantaja-asemassa ja luen kyllä työnhakijoiden julkisia some-profiileja, esim. fb. En niinkään etsi sieltä jotain, joka saisi juuri kys. hakijan valituksi vaan enemmänkin jotain, miksi kys. henkilöä ei pitäisi palkata.

Esim. entisista työnantajista/työkavereista paskan puhuminen, "saikuttamisesta" puhuminen yms. saavat kyllä minut vetämään viivan yli tällaisen henkilön nimestä.

Ja teille, joka vetoatte siihen, että vapaa-aika on vapaa-aikaa, niin kyllä olen samaa mieltä, mutta mielestäni jokainen työntekijä myös edustaa yritystä vapaa-aikanaankin etenkin jos työnantaja on julkisesti kerrottu somessa.

Vierailija
20/22 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 13:27"]Olen itse työnantaja-asemassa ja luen kyllä työnhakijoiden julkisia some-profiileja, esim. fb. En niinkään etsi sieltä jotain, joka saisi juuri kys. hakijan valituksi vaan enemmänkin jotain, miksi kys. henkilöä ei pitäisi palkata.

Esim. entisista työnantajista/työkavereista paskan puhuminen, "saikuttamisesta" puhuminen yms. saavat kyllä minut vetämään viivan yli tällaisen henkilön nimestä.

Ja teille, joka vetoatte siihen, että vapaa-aika on vapaa-aikaa, niin kyllä olen samaa mieltä, mutta mielestäni jokainen työntekijä myös edustaa yritystä vapaa-aikanaankin etenkin jos työnantaja on julkisesti kerrottu somessa.
[/quote]Kai näin hieno työnantaja maksaa sitten palkkaakin siitä vapaa-ajalla edustamisesta?