HS: Suomalainen "köyhä" pariskunta asuu 3h+k+kph+s Tampereelle - KÖYHIÄ?!
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1435289969345
Kissakin löytyy ja kahvinkeitin!
Asuvat sikakalliissa asunnossa Tampereella. Onko sitten ihme, ettei yli 2000€:n vuositulot riitä?
Sosiaalituista pitäisi nipistää pois vielä reilusti. Ei kotona oleilusta pidä maksaa.
Kommentit (772)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:47"]
Tää on tää briteistä tuttu opittu avuttomuus -kuvio. Kuten joku sanoi, siellä on neljännenkin sukupolven samanlaisia sossuelättisukuja, joissa ei päästä siitä kierteestä pois.[/quote]
Eli brittiläinen luokkayhteiskunta, suuret tuloerot, verojen vähentäminen jne. ei poista tätä ongelmaa. Pidetään me mieluummin pohjoismainen malli.
En jaksanut koko artikkelia lukea, mutta mikä varmasti ärsyttää ihmisiä on tuo natina ja valitus. Nainen on ollut aikaisemminkin jossain asiaa käsittelevässä jutussa mukana, mutta sama natina jatkuu. Välissä on elämäntilanteen muutos, muutto jne, mutta edelleen vali-vali. Ja se valitus on asioista kuten 5 vuotta vanha tv. No itsellänikin on vuonna 2008 hankittu tv, ja hyvä tv onkin. Toimii edelleen. Eli ei tuossa ole kyse mistään muusta kun ylettömästä passiivisuudesta elämäntapana. Tällaiset ihmiset unohtavat ja jättävät huomioimatta kaiken sen hyvän, mitä heidän kohdalleen osuu, mutta tekevät ison numeron kaikesta, mistä vaan voi keksiä valittaa.
Voisivat tosiaan yrittää keksiä jonkun muun sisällön elämälleen kuin se postiluukun kyttäys. Toisekseen kiinnittää huomiota se asento, millä nainen retkottaa olohuoneen sohvalla. Vain joku patalaiska ihminen kehtaa olla noin kameran edessä...
Nimenomaanhan on todella halpaa elättää sosiaalitapauksia sen sijaan, että heille järjestettäisiin kuntouttavaa toimintaa, ohjausta, neuvontaa jne.
Sopii kuitnekin kysyä, tuleeko se pitkässä juoksussa halvaksi? Tuossa perheessä sentään lapset ovat päässeet kouluttautumaan, mikä on hionoa. Tuota useammin lapsista tulee vanhempiensa kaltaisia sosiaaliasiakkaita ja tavallaan perivät sen elämäntyylin, keinottomuuden ja maailmankatsomuksen. En sano, että tuollaiset lapset pitäisi ottaa huostaan, mutta heidät tulisi "pelastaa" vanhempiensa elämäntavoilta. Kaikenlainen valitus, surkuttelu ja katkeruus on erittäin tarttuvaa. Jos lapsesta asti kuulee, että yhteiskunta on paska eikä anna tarpeeksi, ajautuu herkästi passiivisuuden ja uusavuttomuuden kierteeseen ja jättää yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet käyttämättä.
Meidän telkkari on viime vuosituhannelta, lapseni ei ole ikinä ikinä olleet noin kalliissa harrastuksissa, eikä meiltä ole lähdetty toiseen kaupunkiin lukioon.
En tajua tuota loputonta natinaa! Siivoa kämppä, laihduta ja ryhdistäydy.
Enkä tajua lainkaan miksi ne paukkasi päätä pahkaa sinne Tampereelle.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:55"]
En jaksanut koko artikkelia lukea, mutta mikä varmasti ärsyttää ihmisiä on tuo natina ja valitus. Nainen on ollut aikaisemminkin jossain asiaa käsittelevässä jutussa mukana, mutta sama natina jatkuu. Välissä on elämäntilanteen muutos, muutto jne, mutta edelleen vali-vali. Ja se valitus on asioista kuten 5 vuotta vanha tv. No itsellänikin on vuonna 2008 hankittu tv, ja hyvä tv onkin. Toimii edelleen. Eli ei tuossa ole kyse mistään muusta kun ylettömästä passiivisuudesta elämäntapana. Tällaiset ihmiset unohtavat ja jättävät huomioimatta kaiken sen hyvän, mitä heidän kohdalleen osuu, mutta tekevät ison numeron kaikesta, mistä vaan voi keksiä valittaa.
Voisivat tosiaan yrittää keksiä jonkun muun sisällön elämälleen kuin se postiluukun kyttäys. Toisekseen kiinnittää huomiota se asento, millä nainen retkottaa olohuoneen sohvalla. Vain joku patalaiska ihminen kehtaa olla noin kameran edessä...
[/quote]
Samaan asiaan kiinnitin ikävä kyllä huomiota :(. En halua ottaa kantaa kyseiseen naiseen, mutta tiedän vastaavia tapauksia, jotka kaikenlaisella passiivisuudella ja veltolla rötköttämisellä tuovat esiin kiukkuaan. Usein se on lapsuuden ja kaltoinkohtelun seuraus. Ei ole muita keinoja vihan esiin tuomiselle.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:41"]
Tämän jutun äiti ei ole ikinä edes yrittänyt kunnolla työelämään. Lapsia on vääntänyt mt-ongelmaiselle ikityöttömälle ja jo nuorella iällä päätynyt täyspäiväiseksi ammattimaiseksi sossupummiksi. Ja ilmeisesti sekä äiti että sisko elää samalla tyylillä. Sekä uusi avomies.
[/quote]
En edes ole kokonaan lukenut tuota lehtijuttua mutta ei varmaan ole ihan se tavallisin tapaus siitä köyhästä toimeentulotuella elävästä perheestä. Ja tällaisia meille esitetään sitten malliesimerkkeinä työttömistä, köyhistä ja toimeentulotuella elävistä. Entäs me jotka emme käytä tukia alkoholilin, tupakkaan. Olemme köyhiä tai työttömiä vastoin omia tahtoa ja yritystä parempaan on koko ajan joko töiden etsimisellä tai koulutuksella. Mutta edellen olisi kiva tietää onko enemmistön mielestä nuo toimeentulotuen perusosat elämiseen liian suuret? Minusta riittävät malko vaatimattomaan elämiseen eli väljyyttä ei ole. Jos joku käyttää tukisummista suuren osan päihteisiin niin se on varmasti pois sitten jostain muusta tärkeästä kuten ruuasta tai vaatetuksesta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:09"]Mä otin työpaikan kauempaa kotoa, niin kaukaa, että jouduin hankkimaan kakkosasunnon. Kaiken lisäksi julkisia reitillä heikennettiin niin, että oman jaksamiseni takia laitoin auton, säästän aikaa useita tunteja viikonlopussa. Mulla jää työssäkäymisestä aiheutuneiden kulujen vuoksi käteen kuussa keskimäärin 800 euroa, verovähennykset on tässä jo huomioitu, ja tuosta summasta maksan vielä osan ykköasuntomme kuluista. Eli työttömänä saisin ilmeisesti suunnilleen saman? Silti mulla jää keskimäärin pari sataa säästöön ja mulla on vara kaikkeen mitä tarvitsen. Annoin myös tässä kuussa vähän rahaa veljelleni isäni kuluja varten, kun hän on isämme omaishoitajana sekä täytin heidän jääkaappinsa. Käyn vielä täyttämässä opiskelevan poikamme jääkaappimme. Mulla ei ole kodinkoneita kovin paljon kakkoasunnossa, koska olen todennut, että pärjään mainiosti ilman televisiota, kun tietokoneellakin voi katsoa ohjelmia. Astioita haalin mininimäärän sellaisia, mitä kotona ei paljon tarvittu, jotain pientä on ostettukin toki. Uutta huonekaluista on vain keittiöjakkara. Mulla ei hirveästi heru sympatiaa köyhyyttä valittaville enemmän tienaaville. Kyllä, minä voisin jäädä työttömäksi, mutta en halua. Olen ollut jo, se riittää. Olen erityisen hyvilläni siitä, että teen töitä yksityissektorilla, pienessä yrityksessä, mikä ei tukia nostele. [/quote] tässä se se ero onkin: pääset eteenpäin kun teet työtä, saat säästöön vähän ja et ole vangittu tukien takia. Työ antaa vapautta.
[/quote]
Minä lisäisin tähän, että sellainen työ, jossa palkka riittää elämiseen.
Olin aikoinaan pienituloinen yksinhuoltaja ja sain yhteiskunnan tukia mm asumistukea. Kun palkkani nousi, veroprosentti nousi, tuet pieneni ja päivähotomaksu. Yhden palkankorotuksen jälkeen mulle jäi jopa vähemmän rahaa elämiseen kuin ennen palkankorotusta. Sitten mulla diagnosoitiin etenevä ja invalidisoiva sairaus. Tiesin, että en tule silloisesta työstäni pääsemään vanhuuseläkkeelle. Esikoiseni oli tulossa murrosikään, kuopus hyvää vauhtia perässä ja tiesin, että menot tulisivat kasvamaan. Oli pakko lähteä työn ohessa opiskelemaan toista alaa. Ne vuodet olivat aika raskaat, kun olin kipeä, päivät töissä, illat ja viikonloput opiskelin. Lisäksi oli koti ja lapset hoidettavana. Mutta tiesin, ettei mulla ole oikein muita vaihtoehtoja kuin kärvistellä se aika tai luovuttaa ja tyytyä siihen, mitä yhteiskunta sitten aikanaan mulle ja perheelleni tarjoaa. En luovuttanut, sillä toinen vaihtoehto oli liian pelottava. Vielä vuosia opintojen jälkeen kärsin unettomuudesta. Lopulta sain uudelta alalta harjoittelupaikan. Tein työni hyvin ja lasten mentyä nukkumaan käytin tuntikausia opiskellakseni lisää työhöni liittyviä asioita, koska työaika ei riittänyt siihen. Käytin lähes kaiken nk oman aikani työasioihin. Vähän ennen työharjoittelun päättymistä pomo tulik ysymään suunnitelmista ja mielipidettäni, jos minut vakinaistettaisiin. Olin vähällä purskahtaa itkuun helpotuksesta. Hyvästi yhteiskunnan tuet, tästä lähtien jokainen tienattu euro on mulle itselleni.
Suomen tukijärjestelmä on sellainen, että kannustinloukkuja riittää. Ei kannata yrittää enempää, koska elintaso ei kuitenkaan nouse. Se hetki, jolloin pääsi irti tukijärjestelmästä omille siivilleen, oli aivan huikea! Monet ihmiset eivät pääse eroon järjestelmästä koskaan ja mielestäni heidän tilanteensa on aika lohduton. En ihmettele, jos lannistuvat, passivoituvat ja masentuvat.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:54"]
Tää on tää briteistä tuttu opittu avuttomuus -kuvio. Kuten joku sanoi, siellä on neljännenkin sukupolven samanlaisia sossuelättisukuja, joissa ei päästä siitä kierteestä pois.[/quote]
Eli brittiläinen luokkayhteiskunta, suuret tuloerot, verojen vähentäminen jne. ei poista tätä ongelmaa. Pidetään me mieluummin pohjoismainen malli.
[/quote]
tämä voidaan kääntää myös niin päin, että yhteiskuntamuodosta riippumatta on aina opittua avuttomuutta, josta ei pelasta edes se, että työssäkäyvien rahat annetaan kotona "masentuneena" makaaville lapsentekokoneille, jotka pitävät vertaisryhmänään 200-neliöisen omakotitalon omistajia ja harmittelevat siksi omaa köyhyyttään.
Vaikka brittien yhteiskuntamalliin ei lähdettäisikään, voitaisiin alkaa miettiä, miten tätä meidän systeemiä voitaisiin parantaa. Tuet osittain vastikkeellisiksi. Kaikissa kaupungeissa riittää niitä helppoja mutta tärkeitä töitä, joita tekemään tarvitaan käsiä.
Tavallinen alemman keskiluokan tulotason ihminen täällä. Kyllä meilläkin todella tarkkaan joudutaan laskemaan mitä syödään, mitä harrastetaan, koska uusitaan vaikkapa kodinkoneet, mitä vaatetta voidaan ostaa. Ei ole todellakaan mitä uutta tai vimpan päälle. Ei matkailla, käydä huvipuistoissa jne. Asunto on pienehkö, eikä missään maailman upeimmassa sijainnissa. Ja silti meillä on ihan hyvä elämä, eikä mitään elintärkeää puutu. Ihan normaalia suomalaisissa keskituloisissa perheissä. Joillakin on löysempää, joillakin tiukempaa. Elämä on.
Eli sikäli en jaksa tuon perheen tilanteesta juurikaan kokea myötätuntoa. Ei pidä verrata itseään selkeästi hyvätuloisiin ja kadehtia mitä heillä on. Tai voihan sitä, mutta sillä juuri vajoaa siihen köyhyyden surkutteluun.
Miten musta tuntuu, että köyhyys on vain eräänlainen sivujuonne noiden ihmisten elämässä? Ei ole aivan puhdas köyhyys tuossa kysymyksissä vaan ongelmien kasautuma.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:09"]Mä otin työpaikan kauempaa kotoa, niin kaukaa, että jouduin hankkimaan kakkosasunnon. Kaiken lisäksi julkisia reitillä heikennettiin niin, että oman jaksamiseni takia laitoin auton, säästän aikaa useita tunteja viikonlopussa. Mulla jää työssäkäymisestä aiheutuneiden kulujen vuoksi käteen kuussa keskimäärin 800 euroa, verovähennykset on tässä jo huomioitu, ja tuosta summasta maksan vielä osan ykköasuntomme kuluista. Eli työttömänä saisin ilmeisesti suunnilleen saman? Silti mulla jää keskimäärin pari sataa säästöön ja mulla on vara kaikkeen mitä tarvitsen. Annoin myös tässä kuussa vähän rahaa veljelleni isäni kuluja varten, kun hän on isämme omaishoitajana sekä täytin heidän jääkaappinsa. Käyn vielä täyttämässä opiskelevan poikamme jääkaappimme. Mulla ei ole kodinkoneita kovin paljon kakkoasunnossa, koska olen todennut, että pärjään mainiosti ilman televisiota, kun tietokoneellakin voi katsoa ohjelmia. Astioita haalin mininimäärän sellaisia, mitä kotona ei paljon tarvittu, jotain pientä on ostettukin toki. Uutta huonekaluista on vain keittiöjakkara. Mulla ei hirveästi heru sympatiaa köyhyyttä valittaville enemmän tienaaville. Kyllä, minä voisin jäädä työttömäksi, mutta en halua. Olen ollut jo, se riittää. Olen erityisen hyvilläni siitä, että teen töitä yksityissektorilla, pienessä yrityksessä, mikä ei tukia nostele. [/quote] tässä se se ero onkin: pääset eteenpäin kun teet työtä, saat säästöön vähän ja et ole vangittu tukien takia. Työ antaa vapautta.
[/quote]
Minä lisäisin tähän, että sellainen työ, jossa palkka riittää elämiseen.
Olin aikoinaan pienituloinen yksinhuoltaja ja sain yhteiskunnan tukia mm asumistukea. Kun palkkani nousi, veroprosentti nousi, tuet pieneni ja päivähotomaksu. Yhden palkankorotuksen jälkeen mulle jäi jopa vähemmän rahaa elämiseen kuin ennen palkankorotusta. Sitten mulla diagnosoitiin etenevä ja invalidisoiva sairaus. Tiesin, että en tule silloisesta työstäni pääsemään vanhuuseläkkeelle. Esikoiseni oli tulossa murrosikään, kuopus hyvää vauhtia perässä ja tiesin, että menot tulisivat kasvamaan. Oli pakko lähteä työn ohessa opiskelemaan toista alaa. Ne vuodet olivat aika raskaat, kun olin kipeä, päivät töissä, illat ja viikonloput opiskelin. Lisäksi oli koti ja lapset hoidettavana. Mutta tiesin, ettei mulla ole oikein muita vaihtoehtoja kuin kärvistellä se aika tai luovuttaa ja tyytyä siihen, mitä yhteiskunta sitten aikanaan mulle ja perheelleni tarjoaa. En luovuttanut, sillä toinen vaihtoehto oli liian pelottava. Vielä vuosia opintojen jälkeen kärsin unettomuudesta. Lopulta sain uudelta alalta harjoittelupaikan. Tein työni hyvin ja lasten mentyä nukkumaan käytin tuntikausia opiskellakseni lisää työhöni liittyviä asioita, koska työaika ei riittänyt siihen. Käytin lähes kaiken nk oman aikani työasioihin. Vähän ennen työharjoittelun päättymistä pomo tulik ysymään suunnitelmista ja mielipidettäni, jos minut vakinaistettaisiin. Olin vähällä purskahtaa itkuun helpotuksesta. Hyvästi yhteiskunnan tuet, tästä lähtien jokainen tienattu euro on mulle itselleni.
Suomen tukijärjestelmä on sellainen, että kannustinloukkuja riittää. Ei kannata yrittää enempää, koska elintaso ei kuitenkaan nouse. Se hetki, jolloin pääsi irti tukijärjestelmästä omille siivilleen, oli aivan huikea! Monet ihmiset eivät pääse eroon järjestelmästä koskaan ja mielestäni heidän tilanteensa on aika lohduton. En ihmettele, jos lannistuvat, passivoituvat ja masentuvat.
[/quote]
Siis päivähoitomaksu nousi.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:54"]
[/quote]
tämä voidaan kääntää myös niin päin, että yhteiskuntamuodosta riippumatta on aina opittua avuttomuutta, josta ei pelasta edes se, että työssäkäyvien rahat annetaan kotona "masentuneena" makaaville lapsentekokoneille, jotka pitävät vertaisryhmänään 200-neliöisen omakotitalon omistajia ja harmittelevat siksi omaa köyhyyttään.
Vaikka brittien yhteiskuntamalliin ei lähdettäisikään, voitaisiin alkaa miettiä, miten tätä meidän systeemiä voitaisiin parantaa. Tuet osittain vastikkeellisiksi. Kaikissa kaupungeissa riittää niitä helppoja mutta tärkeitä töitä, joita tekemään tarvitaan käsiä.
[/quote]
Toisaalta voidaan ajatella niinkin, että nuo ihmiset eivät yksinkertaisesti tilanteensa ja heihin iskostuneen maailmankuvan vuoksi ymmärrä, että niiden hyväosaisten ja alaluokan väliin mahtuu kaikenkirjava keskiluokka, joka myös painii samankaltaisten ongelmien kanssa.
Syrjäytymisen yksi ongelmakohta on, että asiat aletaan nähdä mustavakoisina. On vain köyhät ja rikkaat. Terveet ja sairaat. Inhottava ja kiva.
Luin koko ketjun läpi ja ihan kamalia kommentteja! En yhtään ihmettele, että Suomessa oikeisto vallassa. Kukaan ei käsitä, mitä on aito köyhyys!
Go Suomi, köyhät kyykkyyn!
391: yksi sana pisti silmään: nurkumatta?
Ja jos Anu Peteri ei tahdo koulukiusattumenneisyydestään julkisuudessa puhua onko sinulla siihen oikeus?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:31"]
Meillä vaikka työssäkäydään ei ole varaa tuollaiseen. Nyt ne sosiaalituet pois köyhiltä ja pakkotyötä kaikille!
[/quote]
Voidaankin aloittaa sinusta, pakkotyötä kaikille! Mihin sä palkkaa tarviit kun ei siihen muillakaan sinun mielestä ole oikeutta?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:06"]
5 v vanha tv ei kerro muuta kuin että silloin on ostettu tv. Menikö entinen rikki tms sitä ei tiedä, nykyäänhän nuo tehdään huonommista osista kuin ennen. Entinen saattoi olla käytössä 2 tai 20 vuotta. Kissan pito ei tuota taloutta nosta tai kaada. Onneksi heillä ei ollut koiraa, undulaattia tai käärmettä, sehän se pahentaa köyhän/syrjäytyneen rahatilannetta ja mielenterveyttä. Tai oliko se niin?
[/quote]Miksi pitää mainita ja korostaa että tv on viisi vuotta vanha jos ei tahdota vihjata että on aivan liian vanha verrattuna hyväosaisten uusiin televisioihin? Kyllä se melko tarkoitushakuiselta vaikutti koko artikkeli.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:08"]Aiemmin sillä oli siivoamaton kämppä, kolme kissaa, kaksi marsua isoissä pölisevissä häkeissä - ja astma, joka esti tekemästä oikein mitään... Mut kyl se on se koulukiusaaminen josta kaikki johtuu. [/quote]masennus on naisten yleisin sairaus Suomessa. Tuo sinun piilovittuilu on myös yksi kiusaamisen muoto...
[/quote]Ei vaan se on medialukutaitoa. Astma estää työnteon ja siivoamisen mutta ei kissojen, marsujen ja pölisevien kuivikkeiden kanssa elämistä. Pitää osata lukea myös se viesti mitä ei suoraan sanota. Mutta ei lisätä omien asenteiden mukaan mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:55"]
[/quote]
Samaa mieltä kaikesta.
Suomesta puuttuu yrittäjähenkisyys. En tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi olla yrittäjiä tai että turvaverkosta pitäisi luopua, mutta sisua, rohkeutta ja oma-aloitteisuutta pitäisi olla paljon enemmän! Nyt tuntuu, että osa ihmisistä tekeytyy avuttomiksi, eivätkä muka kykene mihinkään muuhun, vaikka ihan varmasti kykenisi, jos halua olisi.
Itselleen voi opiskella uuden ammatin aikuisenakin, kokemusta on. Opiskelin niukan ja kivikkoisen pienyrittäjyyden jälkeen lähihoitajaksi ja saan (edelleen) vähemmän palkkaa kuin tuo pariskunta tukiaan. Kovinkaan usein ei kuule lähihoitajia kehuttavan tai arvostettavan, mutta siitä huolimatta olen suunnattoman iloinen uudesta työstäni ja säännöllisistä tuloistani. Työtä riittää ja palkka on ihana asia, mutta työstä saa myös uutta näkökulmaa elämään. Kun näkee erilaisia ihmisiä ja elämänkohtaloita, niin omaa pientä elämäänsä arvostaa ihan eri näkökulmasta. Tunne siitä, kun on sisukkaasti vaikeuksista huolimatta painanut eteenpäin, saavuttanut jotain ja on vielä hyödyksi jollekin, on lopulta parempaa kuin mikään raha maailmassa.
T: vanhemmilta saatua 20v. vanhaa putkitelkkaria katseleva...
Vielä kahvinkeittimestä. Jos katsoo pariskunnan pöytäkattausta ekassa kuvassa. Siitä löytyy teippipaketti (?) miehen kädessä, murukahvia purkissa, ja yksittäinen pakkaus, keksipaketti, virvoitusjuomapullo, mausteita, muruteepurkki (?) ja itsetehty suklaakakku. Väitän että yksistään näiden tavaroiden yhteishinnalla he saavat jostain halvan kahvinkeittimen (15-20 euroa) tai käytetyn toimivan kahvinkeittimen kirpputorilta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:47"]Miksi yhteiskunta ei auta ihmisiä tuosta kuopasta pois vaan maksattaa tämän kuvion hinnan palkkatöissä käyvillä?[/quote]
Koska näin se tulee halvemmaksi.
[/quote]
Nimenomaan. Tämä on halvin ja helpoin tapa hoitaa tämä ongelma. Pitkässä juoksussa kuitenkin kestämätön, mutta sysätään ongelman ratkaiseminen tuleville sukupolville. Tämä on vähän kuin EU:kin, kestämätön tilanne, jota ei osata ratkaista, joten se tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa vähemmän sisäsiistillä tavalla.