Kohdunpoisto laparoskopiassa - sairausloman pituus?
Kuinka pitkän sairausloman sait ja minkä tyyppistä työtä teet? Minä vuonna sinut leikattiin?
Kommentit (19)
Ihan tosi? Voikohan tuo sairasuloman pituus vaihdella paljonkin, tapauskohtaisesti tai sairaanhoitopiireittääin? Tiedän, että jos leikkaus tehdään vatsapeitteiden läpi, niin silloin sairausloma voi venyä jopa 4-6 viikon mittaiseksi, mutta luulin, että laparoskopiassa tehtynä sairausloma olisi 1-2 viikkoa, kun jonohoitaja näin muistaakseni mainitsi? Itse teen liikkuvaa työtä, mikä välillä vaatii fyysistä ponnistusta, joten mietiskelinkin tässä, että viikon sairausloma kuulostaa aika lyhyeltä...? Toisaalta, ei kyllä ole vielä kokemusta siitä, että miten nopeasti tuollaisesta operaatiosta voi toipua? Stressaa :D
ap
Tämän mukaan sairausloman pituus riippuu syystä, jonka takia kohtu poistetaan.
http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/kohdunpoisto-10-kysymysta
Ahaa, kiitos! Minun kohdallani kyse ei ole laskeumasta, joten sitten selviän varmaan sillä 1-2 viikon levolla!
ap
Minulta poistettiin vuosi sitten.
Sairaslomaa sain ensin 2vk ja sitten vielä yhden viikon lisää.
Päiväkodissa olen töissä.
Kuusi viikkoa. Lääkäri sanoi, että yhtä iso operaatio siellä sisuksissa tehdään kuin avoleikkauksessakin. Ensin olin kaksi viikkoa, sitten jatkui saikku.
Opiskelija ihan olin.
Multa leikattiin eilen ja sain 2 viikkoa. Ainakin tällä hetkellä tuntuu että vähempikin riittäisi. Saa nostella tavaroita/omien voimien mukaan.
Minulta poistettiin 2 ja puoli vuotta sitten myooman takia. Lääkäri puhui heti leikkausta suunniteltaessa kolmen viikon sairauslomasta (teen työtä jossa työasennot vaihtelevat, mutta se ei ole siinä määrin ruumiillisesti rasittavaa, että ei tarvitse nostella mitään) S-loman pituus oli sitten kaiken kaikkiaan n. kolme ja puoli viikkoa, johtuen varmaan siitä että viimeiselle saikkuviikolle sattui arkipyhä alkuviikkoon, joten oli käytännöllistä kirjoittaa loma yhtenäisenä...Ihmettelen vähän noita termejä tuossa ellit-jutussa, sillä olen käsittänyt että tähystämällä tehtävässä leikkauksessa kohtu poistetaan juurikin alateitse emättimen kautta. Ja ensimmäistä kertaa kuulin että sairausloma määräytyisi kohdun poiston syyn takia, olen lukenut että tuo leikkaustapa (tähystys vs avoleikkaus) ja potilaan työn laatu vaikuttaa siihen. Työkaveriltani poistettiin laskeuman takia, myös tähystyskirurgisesti, ja hän sai neljä viikkoa. Olisiko hieman lääkärikohtainenkin asia. Kaksi viikkoa tuntuu kyllä todella lyhyeltä. Minua ohjeistettiin, että kuukauteen ei saanut nostaa maitopurkkia painavampia tavaroita, ei saanut pyöräillä, harrastaa muuta liikuntaa kuin kävelyä, ei olla yhdynnässä. Ja kolmen viikonkin jälkeen olin aika väsynyt mutta palasin kuitenkin töihin vaikka en voinut mennä sinne pyörällä, ja työkavereille sanoin että aloittelen rauhallisesti ja välttelen niitä vähäisiäkin nostoja joita päivän mittaan työhön sisältyi. Kaiken kaikkiaan toipuminen sujui kuitenkin hyvin, ja minkään valtakunnan haittavaikutuksia ei siitä jäänyt. Tsemppiä sinulle!
Runsaat kuukautiset ja endometrioosi toimenpiteen perusteena.
Ap
Multa leikattiin pari vuotta sitten avoleikkauksella ja saikkua tuli viisi viikkoa. Pystyviilto on häpyliitoksesta pari senttia navan yläpuolelle, kun muutakin jouduttiin poistamaan kuin kohtu. Olen pph.
aika tasan kaksi vuotta sitten leikattiin.
3 viikkoa saikkua, olen vartija.
19. jatkaa. Mulla siis leikattiin tähystyksellä, mutta tomenpide vaikea ja kesti neljä tuntia runsaiden kiinnikkeiden ja endon takia. Poistettiin siis kohtu ja kohdunrunko. Munasarjat säästettiin, mutta niistä poistettiin useita kystia.
Kohdussa oli adenomyoosia ja pari myoomaa.
Kiitos kommenteista! Onpa eri pituisia sairauslomia.
Ap
Minulta poistettiin viisi vuotta sitten, olin 6 viikkoa sairauslomalla toimistotöistä. Sain ensin 4 vk, mutta sitä jatkettiin 2 vk lisää, kun pyysin.
Mistä syystä pääsitte kohdunpoistoon? Mulla on ihan älyttömän runsaat kuukautiset, riittääkö syyksi?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:06"]
Kiitos kommenteista! Onpa eri pituisia sairauslomia. Ap
[/quote]
Mutta täytyy muistaa, että on poistoon eri syitäkin. Ei se aina ole pelkkä kohdun ja munanjohtimien poisto.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 12:14"]
Mistä syystä pääsitte kohdunpoistoon? Mulla on ihan älyttömän runsaat kuukautiset, riittääkö syyksi?
[/quote]
Menin tutkimuksiin juuri tuosta syystä. Lisäksi kuukautiset olivat erittäin kivuliaat ja kestivät välillä parikin viikkoa. Syynä olivat useat myoomat, joista suurin 11 cm.
Neljä viikkoa. Leikattiin 2013. Teen toimistotyötä.