Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa oli englanninbulldoggi tukehtunut tiineyteen

Vierailija
23.09.2014 |

Mitä mieltä olette tästä megasairaasta koirarodusta? Onko jollain kotona?

Itse olen sitä mieltä että tällaisten koirien kasvattaminen pitäisi kieltää eläinsuojelullisista syistä. Eivät kykene luonnolliseen lisääntymiseen enää (eivät pysty astumaan, keisarinleikataan rutiinisti), kaikilla yksilöillä on epämuodostuneet nikamat selkärangassa ja ahtaat hengitystiet. Suomessa on vain yhdellä englanninbulldogilla löydetty useita vuosia sitten terveet lonkat, muutoin on kaikilla ollut lonkkavika. Näitä joudutaan operoimaan kirurgisesti esim. nenää pitää leikata isommaksi, pehmeää kitalakea pitää poistaa kun muuten hengitystiet turpoaa umpeen, jne. Englanninbulldogin keskimääräinen elinikä on vain 5 vuotta 10 kuukautta. Useilla englanninbulldogeilla on myös allergioita, iho-ongelmia, silmäsairaksia, epilepsiaa ja tiukkaa häntää (joka estää ulosteen kulun ja tulehduttaa peräaukon, jollei häntää amputoida.  Myöskään englanninbulldogin jäähdytysjärjestelmä ei toimi normaalisti lyhyen kuonon vuoksi ja ne saavat siten herkästi lämpöhalvauksen jos vaikka leikkivät kesällä pihalla.

Koirafoorumeilla rotu tuomitaan jyrkästi, mutta mitä mieltä vauvafoorumeilla ollaan tällaisesta koirarodusta?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"nenää pitää leikata isommaksi" Tarkoitin siis että sieraimia leikataan isommaksi. typo

Vierailija
2/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä useampikin tukehtunu, vaan koirien omistajat ei uskalla julkistaa tietoja, koska enkkubulliharrastajilta lentää sitten lasteittain pskaa niskaan. (Kuten tässäkin tapauksessa tieto poistettiin koiran sivuilta)

Todella harmillista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat kyllä surullisia, kamalia juttuja. Jos hankkisin koiran, terve rotu (siinä määrin kuin sellaista on mahdollista valita) olisi yksi tärkeimmistä asioista, joita ottaisin huomioon.

En todella voi käsittää, mikä ajaa ihmisiä tällaiseen eläinrääkkäykseen. :(

Vierailija
4/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Ap:n kanssa samaa mieltä, että kasvatus voitaisiin kieltää. Iham sairasta kasvattaa koiria jotka ei omin avuin pysy hengissä. Ihmeellistä miten näiden kasvattajat ja omistajat perustelee itsellee rotuvalintaansa. Sama kaikkien sairaiksi jalostettujen rotujen kohdalla. Luonne voi olla kuinka ihana mut eihän se merkkaa mitään jos eläin kärsii läpi lyhyen elämänsä. Hyi.

Vierailija
5/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mitään lyttykuonoiseksi jalostettua koiraa. Enkä myöskään muutakan rotua, jolla on esim. Liioitellun lyhyet jalat tai löysä nahka. Koiran pitää olla sopusuhtainen ja terverakenteinen. Muu on silkkaa eläinrääkkäystä ja erikoisuuden tavoittelua.

Vierailija
6/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ylläolevien kanssa samaa mieltä, en vaan pysty ymmärtämään tuollaista jalostusta. Eräs ystäväni pitää näistä koirista, hänellä on niitä ollut useampiakin ja kevyessä keskustelussa olen joskus maininnut jotain näistä terveysongelmista, mutta hän tuntuu ohittavan asian ihan olankohauksessa - "kyllä kaikissa roduissa on sairaita yksilöitä". Omalla kohdallani melkeimpä tärkein kriteeri luonteen ohella rotuvalinnassa oli löytää suurimmalla todennäköisyydellä mahdollisimman terve koira, joten siksi koko ajatus siitä, että joku päätyy kirkkain mielin englanninbulldoggiin on käsittämätön. Varmaan tosiaan luonteeltaan oikein mukavia koiria, mutta kyllä mua sattuisi sieluun koko ajan pelätä jotain sairautta tai vaivaa.

Vierailija
7/69 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Naapurissa asui aikanaan englanninbulldoggi. Todella surkea olento! Liikkui vaikeasti, hengitti vaikeasti, ei päässyt pientä mäentöyrästä ylös, josta kolmevuotias lapsikin mönki sujuvasti. Omistajat kyllä selvästi rakastivat koiraansa ja kokemukseni mukaan bulldoggien, mopsien ym. omistajat tykkäävät koiriensa paapomisesta ja hoivaamisesta erityisesti. Varmasti kyse on vain ajattelemattomuudesta ja siitä, että koiraa inhimillistetään eikä osata tulkita sitä oikein (Koira ei halua lenkkeillä, koska liikkuminen tekee kipeää --> "Enkkubullit on niin söpön itsepäisiä!" Koira nukkuu usein pallo suussa, koska hengitystiet pysyvät paremmin auki --> söpöä, se pitää unilelua!!! <3). Kyse on siis hyvää tarkoittavasta tietämättömyydestä. Ja koirathan ovat siitä sydäntäsärkeviä otuksia, etteivät useinkaan valita. Oma edesmennyt koirani osoitti selvää tuskaa vasta rankan syövän loppuvaiheessa, lopetettiin toki, mutta varmasti oli ollut tosi, tosi kipeä jo kuukausia!

Aivan varmasti myös psyykkinen kieltotarve eläimen kärsimyksille on. Olisi henkisesti liian raskasta tunnustaa, että eläin kärsii vakavasti rakenteestaan, ja että hömelön suloisten piirteiden takana on oikeasti hengittämisen ja liikkumisen vaikeus ja kipeys. Itse en enää osaa nähdä näiden rotujen jalostamista ja pitämistä muuna, kuin sinä, että tehdään invalideja ja saadaan sitten nautintoa niiden hoivaamisesta. Sairastahan se on...

Tässä hyvää tietoa: Miksi kenenkään ei pitäisi ottaa englanninbulldoggia: http://olennaisestisairaampi.com/

Vierailija
8/69 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee tapa kuolla.

Vierailija
9/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtajan ajatuksia englanninbulldoggijalostuksesta:

http://olennaisestisairaampi.com/kirsi-sainion-vastaus/

"Englanninbulldoggien kohdalla tilanne on niin huono, että terveitä koiria ei juurikaan ole, se tiedetään jo koiria tutkimattakin."

Vierailija
10/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän englanninbulldoggi on ollut täysin terve ja iloinen haukku. Nyt alkaa ikä painaa, sitä ikää onkin jo kertynyt 13 vuotta. Koirallamme on terveen varren lisäksi myös maailman suloisin luonne. Parempaa koiraa en voisi toivoa.

Vierailija
11/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 07:38"]

Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtajan ajatuksia englanninbulldoggijalostuksesta:

"Englanninbulldoggien kohdalla tilanne on niin huono, että terveitä koiria ei juurikaan ole, se tiedetään jo koiria tutkimattakin."

[/quote]

Mua vaan ihmetyttää miksei kennelliitto "kiellä rotua" eli ei hyväksy näyttelyihin ym muihin, Samallalailla kuin amerikan pit bull terrieriä. 

Vierailija
12/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan näitä koiria. Suomessa olen huomannut valitettavasti, että rodun trendikkyyden vuoksi on hankittuja pentuja mistä sattuu ja ilmeisesti pentutehtailua tapahtuu myös. Luotettavalta taholta kuulin, että koirien terveydessä on näkynyt muutos muodikkuuden myötä.Omat koirani ovat luotettavilta ja ammattitaitoisilta kasvattajilta, eikä terveysongelmia ole ollut enempää kuin muilla roduilla. (Minulla on siis ollut muitakin koiria.) Tällainen rotu ei sovi aloittelijalle eikä myöskään varattomalle: eläinlääkärin on hyvä tuntea rotu oikeasti.

Nämä aloitukset ovat selvästi sellaisilta, jotka eivät ole erilaisten koirien kanssa tekemisissä eivätkä ainakaan bulldoggien. Jos haluatte puhua eri rotujen ongelmista ja jalostuksesta, niin olisi oikeasti hedelmällisempää puhua kaikista roduista tasapuolisesti. Koirat ovat erilaisia, niin eri roduissa kuin yksilöinäkin.

Vierailija
13/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 07:38"]

[/quote]

Mua vaan ihmetyttää miksei kennelliitto "kiellä rotua" eli ei hyväksy näyttelyihin ym muihin, Samallalailla kuin amerikan pit bull terrieriä. 

[/quote]

Ilmeisesti rotu ei olekaan niin ongelmallinen kuin esim. tässä ketjussa annettiin ymmärtää. Kyllähän rotuja kielletään tehokkaasti.

Vierailija
14/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:55"]

On muutkin rodut sairaita. Miks aina haukutaan vain englanninbulldoggeja? Esim. suomenpystykorvalla on epilepsiaa, saksanpaimenkoiralla lonkkavikoja ja mäyräkoirat halvaantuvat.

Englanninbulldogit ei ole sen sairaampia kuin nekään. Minulla on 3 englanninbulldoggia ja ne ovat kaikki terveitä. Tiedän myös suomenlapinkoiran jonka hengitys rohisee vaikka on pitkä kuono!

[/quote] Esim. suomenpystykorvalla on epilepsiaa noin viidellä prosentilla rodun edustajista, ja tuo sairaus on yleensä niin lievä että ei vaikuta koiran elämään juuri ollenkaan. Muuten rotu on terveimpiä ja pitkäikäisimpiä tunnettuja koirarotuja. Samoin suomenlapinkoira on erittäin terve rotu. Saksanpaimenkoiralla tosiaan on lonkkavikaa, mutta mitään näitä ei voi edes verrata englanninbuldogin moninaisiin terveysongelmiin ja niiden aiheuttamiin kärsimyksiin. 

Vierailija
15/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyskielto olisi paikallaan. Tässäkin olisi oiva kansanäänestyksen paikka.

Mun mielestä eläinlääkärit saisi päättää näistä asioista. Mun mielestä ei tarvitse enää edes keskustella asiasta, jos eläinlääkärit kieltäytyvät hoitamasta tiettyjä rotuja jotka on tarkoituksellisesti pilattu jalostamalla.

Eiköhän se kerro jo ihan tarpeeksi?

Vierailija
16/69 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 11:04"]

Täyskielto olisi paikallaan. Tässäkin olisi oiva kansanäänestyksen paikka.

Mun mielestä eläinlääkärit saisi päättää näistä asioista. Mun mielestä ei tarvitse enää edes keskustella asiasta, jos eläinlääkärit kieltäytyvät hoitamasta tiettyjä rotuja jotka on tarkoituksellisesti pilattu jalostamalla.

Eiköhän se kerro jo ihan tarpeeksi?

[/quote]

Keitäis ne tällaset lekurit on?

Vierailija
17/69 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämmöisen rodun kasvattaminen voi olla edes laillista Suomessa?

Vierailija
18/69 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu koirarotu. Totta kai koiraa rakastin, mutta en ole vähäisessäkään määrin sadistinen ihminen enkä pysty sepittämään itselleni saati muille valheita. Kun rohina alkoi, koira lähti taivaaseen. Kasvattaja huusi, että heitin rahaa kaivoon. Kertoo ehkä jotakin kasvattajien asenteista. Eläinlääkäri sanoi, että ole harvinainen periaatteen ihminen ja eläinten ystävä. Otti tosi koville, mutta pakko oli tehdä. T. naiivi koiranomistaja, joka valitsi rodun vain luonteen perusteella

Vierailija
19/69 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista bulldoggeista: Kaikki eivät ole sairaita, käsittämätöntä tietämättömyyttä ja yleistys paasausta ihmisiltä, jotka vaan copy peistaa suurena totuutena eri nettifoorumeilta kvasitietoa. Jos on enemmän perehtynyt yleensä koiriin saati bulleihin niin tietää, että myös terveitä, hyvin liikkuvia ja hengittäviä yksilöitä löytyy. Ei koko rotua voi tuomita lopetettavaksi nettitotuuden perusteella!

Vierailija
20/69 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:05"]Nuo ovat kyllä surullisia, kamalia juttuja. Jos hankkisin koiran, terve rotu (siinä määrin kuin sellaista on mahdollista valita) olisi yksi tärkeimmistä asioista, joita ottaisin huomioon.

En todella voi käsittää, mikä ajaa ihmisiä tällaiseen eläinrääkkäykseen. :(
[/quote]