Mitä iltakarkkien/ jätskin tilalle?!!
Olen niin sokerikoukussa kun vaan voi olla. Päivät menee joka päivä terveellisesti, mutta kun ilta koittaa ja lapset on menny nukkumaan alkaa suklaan, karkin, jätskin mässytys. Ja sitö karkkia menee kerralla koko pussillinen!
Onko proteiinivanukas niin hyvää että sillä pystyis korvaamaan?
Vinkkejä! Hedelmät yksin ei ainakaan riitä. Jos syön niitä, syön ne ensin ja karkit herkut päälle.. :(
Kommentit (110)
Dippaa kermaviillillä kurkkua,porkkanaa,paprikaa.
Koita rahkoja ananaksen ja mustikoiden/mansikoiden kera:)
Täällä toinen samalainen! Mä en edes yritä mitään "keventää". Syön päivällä hyvin, mutta iltaisin on ihan pakko saada jotain mässytystä.
Syön viidesti päivässä vähähiilarisesti, paljon kasviksia, täysjyvää joko 1-2 leipäsiivua tai desi riisiä/pastaa yms lounaalla + päivällisellä. Välipalalla usein rahkaa ananaksella tai mehukeitolla, aamupalalla puuroa + raejuustoa. Iltapalalla yritän proteiinipainotteisesti rahkaa/ kalaa/ kanaa + hedelmiä. Ei auta.. Pääsen aina jonnekkin yhdeksään-kymmeneen asti näin hybin, sitten repee..
Ap
Suolaista en siis kaipaa edea. Karkkia, suklaata, jätskiä, sokeria... aargh!
Tuo voi kyllä olla että syön liian vähän sitten päivän aikana hiilareita..
Ap
Mutta onko kellään mitään vinkkejä joka olisi "terveellistä ja makeaa"? Lisäaineetonta ja vähähiilarista siis..
Ap
Syö sitä rahkaa ja ananasta, kun sulla on sitä jo kaapissa. Onhan se makeaa, kun ananasta mukana.
Voi huokaus... Se on näköjään tapa, ja yksinkertaisesti älä syö MITÄÄN jos et osaa olla ahmimatta. En ole mikään besserwisser, vaan ihan omasta kokemuksesta neuvon :) Mulla ei tepsinyt mikään muu kuin lopettaa kokonaan iltasyönti, kun aina karkasi lapasesta. Viikon verran se oli vaikeeta, mut sit helpottaa -- lupaan sulle sen. Keitä iso kupillinen jotain hyvää teetä vaikka, sitä siemaillessa mässytyshimon saa vaiennettua.
Osta tummaasuklaata. Sitä ei voi syödä monta palaa, kun tulee jo kiintiö täyteen. Se on jopa terveellistä. Sillä mä saan hillittyä sitä napostelua ja makeanhimoa, kun sitä tosiaan ei voi paljoa syödä kerralla.
Niin 11 jatkaa, mulla on telkkarin ääressä nykyisin käsityö, neulominen/virkkaus korvaa mulle sen karkkipussista-suuhun-liikkeen.
Klementiinit ovat hyviä ja niistä tulee parempi olo kuin karkeista.Rusinat ja pähkinät ovat yhdessä hyviä,mutta vain vähän,ovat niin kaloripitoisia.Rusinat ovat kyllä niin makeita,että vievät äkkiä makeanhimon.Kohta saa ihania Jaffa appelsiinejä.
Hedelmiä, dippivihanneksia, pähkinöitä. Ihan parasta naposteltavaa on punaiset viinirypäleet jäädytettynä!
Syö enemmän ja monipuolisemmin oikeeta ruokaa. Jos sinulla on sokerikoukku, niinkuin kirjoitit, et pääse siitä eroon kuin lopettamalla sokerin syönnin ja kärsimällä ensimmäiset päivät vieroitusoireista ja mielihaluista. Itsekurilla siis. Yksinkertaisin sokeririippuvuuden hoito on vaan jättää ostamatta ne epäterveelliset herkut. Pahimmat mielihalut hellittävät ensimmäisen viikon jälkeen.
PS. Jätä kokonaan pois viljatuotteet! Itselläni hirveä sokerihimo aina, jos olen syönyt lähipäivinä vehnää (leipä, pasta). Vehnäänkin tulee riippuvaiseksi ja ainakin omalla kohdalla vehnä- ja sokeririippuvaisuus vähän kuin ylläpitävät toisiaan.
Miten kauan sä olet ollut tuolla ruokavaliolla ja oletko ollut yhtään iltaa mässäämättä karkkia? Jos tuota on jatkunut jo jonkin aikaa, kannattaa varmaan syödä enemmän päivällä.
Täytyy varmaan alkaa vetämään ämpärillinen rahkaa ja ananasta iltaisin..
Olisko muita ideoita?
Itselleni en kaupasta ostakkaan. Syön lasten varastot jos niiltä on jäänyt. Pullaa ja keksiä ja karkkia meille kantaa isovanhemmat myös, vaikka on sanottu ettei tarvitse. Lapset ei tarvitse sellaista
määrää ja auttamatta sitä jää. Roskiin en pysty heittämään..
Ap
Mulla auttaa se, että syön terveellisen iltapalan (hedelmiä, leipää + protskua tai rahkaa) lasten kanssa ja pesen hampaan samaan aikaan kuin he. Sitten en enää viitsi napostella mitään kun pitäisi pestä hampaat uudelleen. Itselläni toimii myös neulominen televisiota katsoessa, silloin ei ole tarve napostella samalla.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:14"]
Syön viidesti päivässä vähähiilarisesti, paljon kasviksia, täysjyvää joko 1-2 leipäsiivua tai desi riisiä/pastaa yms lounaalla + päivällisellä. Välipalalla usein rahkaa ananaksella tai mehukeitolla, aamupalalla puuroa + raejuustoa. Iltapalalla yritän proteiinipainotteisesti rahkaa/ kalaa/ kanaa + hedelmiä. Ei auta.. Pääsen aina jonnekkin yhdeksään-kymmeneen asti näin hybin, sitten repee..
Ap
[/quote]
Tuo ruokavalio on kaukana vähähiilarisesta.
Ja lapsilla kerran viikossa herkkupäivä jolloin saavat vähän. Välissä olikin ehtinyt jo tulla lisää hyviä vinkkejä!
Ap
Karkit ja jätskit voi korvata sipseillä.
Syötkö päivällä riittävästi kunnon ruokaa? Jos yrittää keventää ja syökin liian vähän, käy niin, että ilalla on kamala nälkä ja sitten ahmii kaikkea epäterveellistä.
Kokeile urheilla, sen jälkeen ei yleensä tee mieli mitään epäterveellistä.
Makeanhimoon/napostelun tarpeeseen toimii ainakin mulla myös hedelmäsalaatti, proteiinirahka, maustamaton jugurtti + pähkinät+ hunaja tai dippivihannekset. Smoothiet on myös hyviä, laita sokeroimatonta mehua + marjoja/hedelmiä tai mitä vaan.