siis onko noloa jos ainut kortti on visa Electron? ?
Tuli tuossa kaverin kanssa puheeksi pankkikortit yms ja kerroin että ainut kortti mikä minulla on, on visa Electron. Hän hämmästeli sitä ja hieman ivaa oli äänessä kun kyseli miksi en omista pankkikorttia. Ei minulla ole ollut tarvetta hankkia debit/credit korttia tai mitään muutakaan, hyvin olen pärjännyt tuolla electronillakin. Ja ikää mulla himpun pälle 30. Kertooko se muka jostain maksuhäiriöistä tmv? Ei sillä, aina olen hoitanut raha asiay hyvin joten mistään sellaisesta ei ole kyse. En vain ole tarvinnut kuin tuon yhden kortin.
Kommentit (178)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 17:43"]
Jostain naurettavasta tai pitäisikö sanoa säälittävästä syystä Suomessa ajatellaan edelleen että luotolla maksaminen olisi jotenkin hävettävää, että sen jälkeen ei enää kehtaa ulos mennä naamaansa näyttämään, kun jenkeillä luottokorttikulttuuri on aivan toista luokkaa ja siellä luottokorttimaksajat saavat todella paljon kaiken näköisiä etuja joka paikassa, jopa cashbackeja eli rahaa ostoksista. Ehkä ovat suomalaisia vieläkin edellä jotain 10+ vuotta näissä asioissa.
Kun asuin ja opiskelin Jenkeissä niin minulle tuli kotiin luottokortteja ja niissä luki vaan että ota käyttöön ja aktivoi, ja sai tuosta vaan valita parhaat joissa mukana hyvät palvelut kuten vakuutukset, hyvät bonukset, lentoyhtiöiden loistotarjoukset jne. Suomessa luottokortin saaminen on kamalan vaivan takana ja kaikki taustat tutkitaan viimeisen päälle ja pitää olla tietty tuloraja ja muuta, eli siitä tehdään lähes poliisiasia, no toisaalta ei ihmekään jos moni suomalainen kokee luottokortin käytön sitten rikollisena kun tuntuu siltä että on käynyt suurin piirtein ruumiintarkastuksen läpi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 17:43"]
Jostain naurettavasta tai pitäisikö sanoa säälittävästä syystä Suomessa ajatellaan edelleen että luotolla maksaminen olisi jotenkin hävettävää, että sen jälkeen ei enää kehtaa ulos mennä naamaansa näyttämään, kun jenkeillä luottokorttikulttuuri on aivan toista luokkaa ja siellä luottokorttimaksajat saavat todella paljon kaiken näköisiä etuja joka paikassa, jopa cashbackeja eli rahaa ostoksista. Ehkä ovat suomalaisia vieläkin edellä jotain 10+ vuotta näissä asioissa.
Kun asuin ja opiskelin Jenkeissä niin minulle tuli kotiin luottokortteja ja niissä luki vaan että ota käyttöön ja aktivoi, ja sai tuosta vaan valita parhaat joissa mukana hyvät palvelut kuten vakuutukset, hyvät bonukset, lentoyhtiöiden loistotarjoukset jne. Suomessa luottokortin saaminen on kamalan vaivan takana ja kaikki taustat tutkitaan viimeisen päälle ja pitää olla tietty tuloraja ja muuta, eli siitä tehdään lähes poliisiasia, no toisaalta ei ihmekään jos moni suomalainen kokee luottokortin käytön sitten rikollisena kun tuntuu siltä että on käynyt suurin piirtein ruumiintarkastuksen läpi.
[/quote]
No jaa, aika hyvin ne luottokorttiyhtiöt tienaavat niillä asiakkaillaan, että on syytäkin varmaan tarjota jotain palveluja joskus;) Ehkä ne suomalaiset pankit haluavat/ on velvoitettu toimimaan vähän vastuullisemmin, ettei kelle tahansa anneta mitä tahansa korttia jolla saa itsensä maksuongelmiin heti. Minulle pankissa tarjosivat luottokorttia vaikka olin juuri sillä hetkellä työtön. Rahaa kuitenkin tilillä sen verran ja näkivät että on mallikkaasti raha-asiat hoidettu, että eipä se näköjään ihmeitä vaadi se maagisen luottokortin saaminen että hassulle tuntuu tuo kohkaaminen tällä palstalla. Ei ole tähän asti tullut tarvittua luottokorttia. Tilanteet sitäpaitsi voi muuttua, aika moni hommaa luottokortin kun on työasiat hyvässä jamassa, sitten kun tuleekin pätkäduunia ja työttömyyttä väliin niin ollaankin sitten vaikeuksissa maksamassa niitä velkoja pois... Mitä väliä oikeasti millä kukakin maksaa, kenenkään taloudellista tilannetta kun ette niistä voi päätellä:)
Minulla ei ole luottotietoja.
Ensisijaisesti maksan käteisellä, joskus electronilla.
Töissä en käy, eikä varmaan ole tarvettakaan.
En ole oikeastaan arvokas.
Mulla oli electron niin kauan, kun se oli ilmaista. Olisi varmaan vieläkin, mutta asuntolainan myötä saatiin ilmaiseksi pankkikortit ja electron olisi muuttunut maksulliseksi. Musta siinä ei ole mitään noloa.
Mä en ole ajatellut että se olisi noloa, eikö se ole melkeen sama, kuin käteisellä maksais,onko se noloa? Minä en edes muunlaista korttia kuin electron saa,joten en edes osaa sitä surkutella.
Ei ole minullakaaan ja kysypäs niilltä kavereilta paljonko on velkaa , minulla on vain tuo Electron eikä yhtään velkaa ;)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 14:08"]
Luottotiedottomaksi, elämänhallinnallisesti tuuliajolla olevaksi ikiteiniksi leimautumisen pelossa lampaat hankkivat luottokortteja. Näin heidän kulutukselleen ei ole ikäviä esteitä, kuten se että varaa shoppailuun onkin vasta ensi viikolla. Eli ostoksia tai niiden tarpeellisuutta ei tarvitse harkita.
Ei kai tarvitse olla Einstein oivaltaakseen minkälaiset tahot moisesta lapsellisesta statuksenkiillottelusta hyötyvät.
[/quote]Lässyn lässy, ei luottoa ole pakko käyttää jos ei ole tarvetta tai ei halua. Se on vain mahdollisuus ja aika kätevä sellainen.
Ne lampaat jotka eivät hallitse ostokäyttäytymistään, joutuvat pellaamaan pelkästään debitkortilla.
[/quote]
Jos ei ole tarvetta tai halua käyttää luottoa, niin mitä hittoa sillä luottokortilla sitten tekee? Haalii itselleen lisää asioita, joita ei tarvitse eikä halua, mutta joita on mahdollista käyttää jos joskus sitten huvittaa?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 02:04"]
Eipä;) Tai no, ainakin raha-asiansa huonosti hoitavilla ja kädestä suuhun elävillä on luottokortit, niitä kortteja kun myöntävät kaupatkin nykyään kelle tahansa.[/quote]
Huonosti raha-asiat hoitanut ei nimenomaan saa luottokortteja ja luottoja niille. Eivätkä kaupat myönnä niitä kelle tahansa, tekevät perusteelliset luottotieto- ja maksuhäiriötarkistukset ensin.
Suomalaisten luottokorttipelko on kuin suoraan 80-luvulta tosiaan! :-D Voidaan jo puhua fobiasta.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 18:39"]
t: se, jonka Electron mahtuu hyvin Chanel-lompakkoon
[/quote]
Coco Chanel kuolisi toistamiseen ja kaatuisi hautaansa, jos näkisi jonkun nolon electronin yli tonnin luksuslompakossaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:19"]
Suomalaisten luottokorttipelko on kuin suoraan 80-luvulta tosiaan! :-D Voidaan jo puhua fobiasta.
[/quote]
Onko terveen järjen käyttö ja omien tarpeiden arviointi tosiaan pelkoa?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 18:33"]
Halusi vaan pissismäisesti uhoilla jollekin rikkaammalle jolla sellaiset Amexit CHANELIN lompakossa joiden saamiseen tarttee tulorajat ja vielä tietyn määrän kulutusta per vuosi että sen saa pitää.
[/quote]
Huvittava lause: saa sellaisen kuvan, että CHANELIN (ISOILLA KIRJAIMILLA) lompakkoonkin tarvitaan tulorajat ja tietyn verran kulutusta per vuosi, että sen saa pitää.
[/quote]
Electron ei nyt vaan millään ilveellä sovi Chanelin luksusimagoon, ja kai aito Chanelin lompakko nyt tarvitsee vähintään kaverikseen 3500 euron Chanel-laukun ja mielellään kalliit ja tyylikkäät vaatteet ja sivistyneen ihmisen, siis jos haluaa olla vakuuttavan näköinen edes jollain tasolla.
Mullakin on vain electron. Luottokortteja en edes aijo hankkia sillä itseäni sen verran tunnen että voisi lähtä lapasesta sitten se homma jossain vaiheessa. Onhan electron siitäkin turvallisempi että jos joku kopioi sen ja pääsee käyttämään rahojasi niin sitä ei saa miinukselle. Eli menetät vain ne rahat mitä tilillä on sillä hetkellä :) En ymmärrä miksi pitäisi olla muitakin kortteja.. kun yksi käy joka paikassa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 12:19"]
[/quote]
Onko terveen järjen käyttö ja omien tarpeiden arviointi tosiaan pelkoa?
[/quote]
On, se on niin 1991 että hävettää.
Hei haloo katsokaa nyt tätä palstaa, tämä on varmasti 85%sti yh-mammojen roikkumispaikka joten eihän niillä mitään oikeita luottokortteja ole eivätkä ne niitä olemattomilla tuloilla edes saisi! :-D Eikä edes miesten rinnakkaisluottokortteja koska niillä ei ole miehiä! Siksi pitää hakea vertaistukea teinien käyttämille electronikorteilleen.
Elektronin maine on vuosien varrella parantunut.Eiköhän se kuitenkin vielä ole pääasiassa lasten ja muiden vähävaraisten kortti jotka eivät muuta saa. Ennen saattoi elektronilla maksaminen kestää sen viisikin minuuttia, mikä myös osaltaan selittää huonoa mainetta. Voi kortti tökkiä vieläkin, mutta ei sentään niin että maksajan taakse pääsee muodostumaan paha jono, samalla kun kanssan kassa päivitellään naama punaisena "pankin vikaa"...
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:45"]
Tiedän perheen, joka elää luotolla. Kun rahaa tulee maksetaan velat pois ja elellään taas kortilla seuraava kuukausi. En pystyisi tuohon, minulla täytyy olla puskurirahaa, seuraavan matkan raha ja Electronilla maksan kauppalaskut.
[/quote]
Noita perheitä on tällä hetkellä todella paljon. Ja toi on kierre, jota on todella vaikeaa saada poikki ilman sitä että ennen pitkää kaikki menee kerralla maksuun ja luottotiedot menee. Puhun kokemuksesta. :(
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 19:39"]
Ja luottokorttikin minulta löytyy, mutta ei sen takia etteikö Electron toimisi vaan ihan vaan hätävarana, jos tulee jotain akuuttia isompaa ostosta, joka on pakko saada.
[/quote]Ei elektronissa mitään ylärajaa maksuille oo
Mun 23-30v lapsilla on vain Electronit, eivät ole muuta tarvinneet edes matkoilla. Heillä on rahaa säästössä, laskut maksettuina mutta eivät ole kokeneet tarpeelliseksi hankkia luottokorttia kun ei tarvitse elää luotolla.
Esikoisella (32v) on työnantajan luottokortti työmatkoja ja -hankintoja varten, ei omaa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 13:38"]
Ennemminkin luottokortti on mielestäni merkki siitä, että kyseinen henkilö on hoitanut raha-asiansa hyvin. Jos ei selviydy maksuistaan niin luottokortti kyllä otetaan hyvin äkkiä pois.
[/quote]Juuri näin. Luottotiedottomilla ei ole luottokortteja.
[/quote]
Eipä;) Tai no, ainakin raha-asiansa huonosti hoitavilla ja kädestä suuhun elävillä on luottokortit, niitä kortteja kun myöntävät kaupatkin nykyään kelle tahansa. Kauppojen paras asiakas on maksuongelmainen, korkoa pukkaa, siksi niitä luottokortteja ja osamaksuja joka paikassa tyrkytetäänkin. Mielestäni jotenkin ihmeellistä, että eikö aikuisilla ihmisillä ole nykyään tilillään yhtään rahaa jolla maksaa ne ostokset? Miksi halutaan elää velaksi, eli ostaa kaikki mahdollinen laskulla kun voi käyttää käteistäkin? Entäpä jos ei olekaan varaa maksella niitä ostoksia pois jos ei ole yhtään säästössä rahaa ja työt menee alta? Ymmärrän luottokortin tarpeellisuuden matkoilla ja nettiostoksissa ulkomailla, mutta mitä sillä muuten tekee? Minä saisin kyllä kortin (kuka sitä edes ei saa paitsi ehkä joku jolla kaikki ulosotossa?) mutta kun ei ole ollut tarvetta, maksuongelmia ei koskaan ole ollut ja rahaa tilillä sievoinen summa + muut talletukset. Jotenkin hassua joku yhden kortin palvonta, eihän luottokortteja tarvittaisi jos ihmisillä ei olisi tarve elää yli varojensa. Kyllähän varmaan pankkikorteillekin saataisiin parempia palveluja, mutta luottokorttiyhtiöiden kannattaa tarjota monia palveluja jotta saavat asiakkaita ja sitten korkoja kaupanpäälle eli tienaavat niillä asiakkaillaan.