Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstalääkäreitä paikalla? Aivan järjetön väsymys, mistä helpotusta?

Vierailija
17.06.2017 |

Olisi vaikka mitä (kivaa ja mielekästäkin) tehtävää, mutta ei vain pysty kun väsyttää niin paljon. Aamupäivä on virkeää aikaa, loppupäivä menee kuin sumussa ja nyt olen jo ihan sekaisin. Tämä alkaa hankaloittaa todella pahasti jo normaalia elämää, tämä on kiusannut jo kauan, mutta pahenee jatkuvasti. En ole masentunut, vaan elän elämäni onnellisinta aikaa ja lääkäri ei ota asiaan enää kantaa.

Kilpirauhaskokeita on otettu vuosien varrella monet kerrat ja niissä ei pitäisi olla mitään vikaa. Verikokeissa ei ole löytynyt mitään vitamiininpuutoksia (ehdotin tätä kun kynsiin alkoi tulla pitkittäisiä juomuja), kuten myöskään ei diabetestä. Nukun hyvin, en kuorsaa ja päivärytmi on kunnossa (herätys 7.30, pakottaudun ylös kahdeksaan mennessä, nukkumaan klo 23). Olen laihduttanut 10kg, vielä on muutama kilo extraa, mutta ne sulavat tässä kesän mittaan kun ulkoilen joka päivä. Hormoniarvoissa oli jotain poikkeamia, testosteroni on hieman koholla.

Syön pääosin kasvisruokaa (+maitoa, munia), ruokavaliomuutoksilla ei ole tuntunut olevan vaikutusta. Usein ruuan jälkeen iskee aivan tajuton väsymys, usein myös ihan muuten vainkin. Kotiin tultua, tunti-puolitoista sitten söin wokkivihanneksia ja tofua ja on vaikea kirjoittaa tätä viestiäkään kun väsyttää niin paljon, muutama tunti ruokaa aiemmin söin lihakeittoa kyläpaikassa, kahvin ja pikkuleivän. Nestehukka ei ole. Väsytti kyllä jo ruokaa laittaessa, mutta syötyä vielä kahta pahemmin.

Verenpaineen kanssa on ongelmia ja syke on jatkuvasti korkea, rytmihäiriöitäkin on, mutta sydänfilmistä ei löytynyt mitään. Ikäni takia ei ilmeisesti olla kiinnostuneita tutkimaan paremmin (vajaa 3-kymppinen). Olen kuitenkin hyvässä kunnossa ja en hengästy tavallista helpommin tai mitään.

Ulkona, töissä ja muualla väsyttää ihan samalla tavalla. Joskus olen jopa nukahtanut työpaikan vessaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä päästä tarkempiin tutkimuksiin. Monet vakavammatkin sairaudet voivat aiheuttaa tuollaista väsymystä, esim. Ms-tauti. Huono lääkäri sulla jos ei enää ota kantaa, varmasti on joku syy kun kerran väsymys on noin kova että haittaa jokapäiväistä elämää. Joskus myös kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla piilevä, eikä näy testeissä. Mieti myös ennen lääkäriin menoa onko sinulla mitään muita oireita jotka voisivat liittyä asiaan.

Vierailija
2/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin minun kynästäni ja luulin myös kyseessä olevan kilpparin vajaatoiminta tms, sydänoireet ja rytmihäiriöt johtuivat kuitenkin stressistä ja loputon stressi oli sitten kuitenkin masennusta ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö vaikka en silloin sitä vielä tajunnutkaan. Olin samaan aikaan TODELLA uupunut mutta silti elimistö kävi aivan ylikierroksilla ja siitä myös rytmihäiriöt ym oireet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin minun kynästäni ja luulin myös kyseessä olevan kilpparin vajaatoiminta tms, sydänoireet ja rytmihäiriöt johtuivat kuitenkin stressistä ja loputon stressi oli sitten kuitenkin masennusta ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö vaikka en silloin sitä vielä tajunnutkaan. Olin samaan aikaan TODELLA uupunut mutta silti elimistö kävi aivan ylikierroksilla ja siitä myös rytmihäiriöt ym oireet. 

En ole ikinä ollut näin vähän stressaantunut. Olen todella onnellinen ja ainoa harmi on kun väsymyksen takia ei jaksa tehdä kivoja asioita, esim. harrastukset jäävät vähälle kun ei vain jaksa. Elämä on noin muuten täydellisen kunnossa aivan joka osa-alueella, en edes keksi mitä muuta parantaisin kuin väsymyksen. No lottovoitto olisi kiva, sen kun saisi vielä siihen päälle.

Hassu juttu muuten, tuli stressistä mieleen, niin iho-ongelmat kiusaavat kyllä, leukaperissä, niskassa ja selässä on valtavia finnejä, ollut pari viikkoa jo aika pahana. Olen epäillyt allergiaakin kun joskus kasvot ja nielu ovat turvonneet hyvin näkyvästikin, mutta en ole osannut yhdistää niitä mihinkään kun sellainen on voinut iskea esim. kesken automatkan jonnekin, vaikken olisi syönyt hyvään aikaan/ollut minkään valtakunnan eläinten yms. kanssa tekemisissä/keskitalvella tai kerran kesken vaateostosten. -Ap

Vierailija
4/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Missä kunnossa suolisto? Kakkaatko 1-2 x pv kiinteää?

Vierailija
5/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Missä kunnossa suolisto? Kakkaatko 1-2 x pv kiinteää?

En käytä hormoneita (enkä ole raskaana), suolisto toimii aivan kuten pitäisikin, ei mahavaivoja juuri ollenkaan. -Ap

Vierailija
6/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ruoka-allergioista tuon tyyppisiä oireita. Sydämen tykytystä, uupumusta, turvotusta kasvoissa, ja iho-oireita, lisäksi ollut ranteet ja sormet turvonneet, silmät ärtyneet, kipuja ympäri kehoa, kutinaa iholla, suolisto-oireet, närästystä, aivastelua, yms.

Kaikki hävisivät kun jätin allergeenit pois ruokavaliosta.

Nyt olen yrittänyt selvittää mille olen allerginen ja useampi ruoka jo löytynyt. Kaikki oireet eivät tule heti kun on nauttinut jotain ruokaa, vaan tipotellen seuraavana päivänä, ja jopa viikon sisällä siitä kun ko. allergeeniä on syöty.

7/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uniapnea poissuljettu?

Vierailija
8/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli tuollainen kynsimuutos, kun elimistön rautavarastot kävivät liian tyhjiksi (hemoglobiini hyvä, mutta ferritiini matala). Olo oli täysin saamaton ja sumuisa. Eli harkitse, pitäisikö ottaa labrassa ferritiini tai sitten kokeilet rautakuuria ensin pari viikkoa ja katsot, parantaako se yhtään oloa. 

Testosteroni voisi selittää näpyt. 

Kaksi sellaista juttua voisit miettiä myös, mitä lääkärit eivät yleensä edes tule ajatelleeksi eli voisiko elimistössäsi olla hiivaongelma tai jodinpuutetta (yleinen nykypäivänä). Molemmat imevät kaikki voimat. Hiivan saat testattua heti huomenaamulla, tuo jodi voi olla kinkkisempi, mutta googlaa sitä. 

http://nutrimia.fi/terveystesti/15

Ja toivotaan, ettei kyseessä ole mikään todella vakava sairaus, jota ei vaan ole vielä huomattu. 

Vierailija
9/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ruoka-allergioista tuon tyyppisiä oireita. Sydämen tykytystä, uupumusta, turvotusta kasvoissa, ja iho-oireita, lisäksi ollut ranteet ja sormet turvonneet, silmät ärtyneet, kipuja ympäri kehoa, kutinaa iholla, suolisto-oireet, närästystä, aivastelua, yms.

Nyt olen yrittänyt selvittää mille olen allerginen ja useampi ruoka jo löytynyt. Kaikki oireet eivät tule heti kun on nauttinut jotain ruokaa, vaan tipotellen seuraavana päivänä, ja jopa viikon sisällä siitä kun ko. allergeeniä on syöty.

Tämä on toiminut minulla hyvin:

https://www.hyvinvoinnin.fi/food-detective-ruokayliherkkyystesti?gclid=…

Vierailija
10/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Voisin alkaa kirjaamaan ylös syömiäni asioita. Väsymys on välillä miltei kokonaan poissa ja välillä todella pahana ja on hyvinkin mahdollista, että liittyisi ruokavalioon. Kiitos tästä ehdotuksesta. -Ap

Vierailija
11/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Voisin alkaa kirjaamaan ylös syömiäni asioita. Väsymys on välillä miltei kokonaan poissa ja välillä todella pahana ja on hyvinkin mahdollista, että liittyisi ruokavalioon. Kiitos tästä ehdotuksesta. -Ap

Tee ihmeessä se aiemmin linkattu hiivatesti aamulla. Itselläni se selitti ainakin osan oireita ravinnepuutosten lisäksi ja juuri tuo, että olo on aivan seis silloin, kun hiiva erittää aineenvaihduntamyrkkyjään (syöty runsaasti sokeria, vehnää tai muuta haitallista). 

https://anna.fi/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/hyva-terveys/hiivataudi…

Vierailija
12/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö terveellisesti, ulkoile ja nyt nukkumaan. 

Vierailija
13/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla uniapnea tai pitkäaikainen väsymysoireyhtymä?

Sitten oli vielä diabetes, yms. Anemia tuolla mainittiinkin. Rautavarastot olisi hyvä tarkistaa. Ja vielä tarkistaa että munasarjat, kohtu, yms ovat okei.

Keliakia tai allergia eikä tulehduksellinen suolistosairaus ei ehkä ole todennäköinen jos ei ole mitään suolisto ja mahaoireita... MS-taudissa ensioireet ovat enemmänkin näkö- ja tuntohäiritöitä. joten sekään ei tunnu sopivalta.

Vierailija
14/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini on testien mukaan ollut viimeksi 151g/l, ferritiinistä ei tietoa. -Ap

Vierailija
15/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiini on testien mukaan ollut viimeksi 151g/l, ferritiinistä ei tietoa. -Ap

Minulla oli hemoglobiini ennen ja jälkeen rautatankkauksen 147. 

- se kynsiviirut saanut

Vierailija
16/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen magnesium puutosta. Erityisesti tuo ruokailun jälkeinen väsymys puhuu sen puolesta. Elimistö tarvitsee magnesiumia tai muuten kehittyy insuliiniresistenssi.

Kipin kapin menet ostamaan iholle suihkutettavaa magnesium öljyä. Olosi on viikon päästä kuin eri ihmisellä. Muista raportoida tänne miten kävi

Vierailija
18/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen magnesium puutosta. Erityisesti tuo ruokailun jälkeinen väsymys puhuu sen puolesta. Elimistö tarvitsee magnesiumia tai muuten kehittyy insuliiniresistenssi.

Kipin kapin menet ostamaan iholle suihkutettavaa magnesium öljyä. Olosi on viikon päästä kuin eri ihmisellä. Muista raportoida tänne miten kävi

Miksi nimenomaan öljyä? Tabletteja olen syönyt ainakin yhden purkillisen ilman apua, kuten myös multivitamiineja  tulee otettua ahkerasti ja ainakin kromia olen myös kokeillut, en kyllä muista enää miksi. -Ap

Vierailija
19/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri että väsymys olisi jonkun usalaisen lääkärin mukaan yleinen autoimmunireaktio, eli allergiasta voi olla kyse. 

Epäilen itse että mulle aiheuttaa väsymysoireen jokin vilja (vehnä, maissi, riisi) tai soija. Tosin tomaattikin on vielä epäiltyjen listalla.

Jos olisit vaikka vain kaksi, kolme viikkoa täysin viljattomalla dietillä, se ei olisi liian vaikeaa ja varmasti huomaisit jo jotain eroa oireisiin. Jos haluaa välttää noita viljoja pitää olla vaan todella tarkka, viljan osia on vaikka missä. Mulla löytyi viljanosia lääkkeistä, oppilaitoksen lähes joka ruoassa on useampaa viljanosaa, yms. (esim. maltodekstriini, glukoosi, glukoosi-siirappi, rypälesokeri, tärkkelys, yms. ovat vältettävien listalla ja näitä on suunnilleen kaikessa).

Tarkistuta kuitenkin varmuuden vuoksi anemia, ynnä muut mitä on ehdotettu, ettei kyse olisi jostain muusta. Keliakiassakin on väsymystä.

Vierailija
20/46 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimenomaan öljyä? Tabletteja olen syönyt ainakin yhden purkillisen ilman apua, kuten myös multivitamiineja  tulee otettua ahkerasti ja ainakin kromia olen myös kokeillut, en kyllä muista enää miksi. -Ap

Siksi, koska se imeytyy varmasti. Jos oireesi johtuu mag puutoksesta sinulla on vakava puutos ja siinä tapauksessa yksi pilleri päivässä ei tunnu missään...

Oletko syönyt mag sitraattia (joka on parhaiten imeytyvä mag muoto)?

Jos et halua tuota öljyä ostaa, niin syö sitten sitä sitrasttia vaikka 4-5 tablettia päivässä pitkin päivää yksi kerrallaan (suuresta kerta annoksests menee maha löysälle)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä