Millaisia ovat tuntemanne super-saidat ihmiset? Piheistä piheimmät?
Meillä on yksi tuttavaperhe, joilla rahaa riittää, mutta ovat niin saitoja, ettei tiedä itkeä vaiko nauraa. Ruokatarjoilut ovat niin syvältä kuin olla ja voi. Hyvä jos raaskivat edes kananmunia tarjota.
Kommentit (2134)
Tuttavani oli niin saita ettei raaskinut maksaa 3000 € vuodessa talon lämmityksestä öljyllä vaan hankki maalämpöpumpun. Vai miten se nyt meni?
Vierailija kirjoitti:
Mun ex-friend with benefits :D
Olin siellä muinoin viikonlopun vietossa niin teki vain itselleen ruokaa. Kun seuraavana päivänä lopulta oli aika kova nälkä ja kysyin eikö aio mulle tarjota niin pitkin hampain antoi desin tekemästään meksikon padasta ja valitti että just ku oikein satsasi ruokaan ja osti kallista jauhelihaa...
Samainen tyyppi pyöräili 20 kilometriä maitolitran perässä. Joo, tykkäs ihan liikkuakin, mutta itaruushan tuossa oli ehkä se motivoivin.Kuitenkin mielellään söi mun ruokapöydässä ja mun tietotaito kelpasi asunnon sisustamiseen (olen ammatiltani sissari), maksoi jopa mukisematta ne IKEA kalusteet/verhot sun muut mitkä sille valitsin sen pikkubudjetilla. Plus jos tulin autolla hänen luokseen niin kauppaanhan me sillä ajeltiin että hän saisi ruokaa jota ei kuitenkaan tarjonnut.
En ihmettele että on ollut jo 12 v sinkkuna. Sitä oikeaa ei vain tunnu löytyvän :D
Raaski tarjoilla melaansa kuitenkin? :D
Nuukin tätini meni kahvilaan ja osti halvimman kahvin. Pöydässä hän otti kassistaan vaivihkaa kotona itsetekemänsä piirakat tai voileivät. Ei tarttenut investoida kahvilan ylihinnoiteltuihin tuotteisiin kuin kahvikupposen osalta!
Varakas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat matkailee aina pihisti. Voivat maksaa 1500 euroa/hlö viikon risteilystä, mutta ei euroakaan lisää, että saisi edes ikkunallisen hytin, saati parvekkeen. Harrastavat myös kaukomatkoja samassa hintaluokassa, mutta lentokentällä ei voi yöpyä hotellissa, lentokentälle ei voi mennä taksilla (vaan minun pitää aina aamuyöllä tai pahimpaan ruuhka-aikaan kuskata), lentokentällä ei voi juoda kahviakaan vaan eväät otetaan minun luotani mukaan ja syödään kentällä. Mun on vaikea kestää tätä. Silti loukkaantuisivat suuresti, jos ehdotan lentokenttähotellia tai taksia minun piikkiini, koska nukkuisin mieluummin, jotta jaksaisin töissä. Argh.
Ei Vantaan kentällä kyllä syö eikä juo kukaan täysijärkinen yhtään mitään. Ei tarvitse olla edes pihi ymmärtääkseen, että hinnoittelu on aivan posketonta. Ainoastaan se aulassa oleva Alepa on kelvollinen paikka välipalaostoksille, mutta kaikki muut voi unohtaa heti. (enkä pidä 1500 euron viikon kestävää risteilyä kitsasteluna muutenkaan)
Onhan se naurettavaa olla syömättä lentokentällä. Rahaa menee, mutta mitä sitten? Ei köyhien toki pidä reissuun lähteäkään, pilaamaan tunnelmaa kitsastelullaan. He voivat jäädä kotiin tuijottamaan seinää ja säästämään.
Lentokentällä joutuu yleensä odottamaan lennon lähtöä noin pari tuntia. Kun käy ennen kentälle lähtöä kunnolla syömässä, niin tällöin kentällä ei tarvitse syödä mitään. Voi myös ottaa eväät mukaan tai käydä ennen lentoa hakemassa vaikka siitä Alepasta jotain syötävää. Turvatarkastuksen jälkeiset ravintolat ovat hinnoitelleet itsensä täysin ulos, vai katsotko itse ollenkaan laskua kun maksat siellä ostoksiasi? Joskus ennen saatoin juoda kahvin, syödä sämpylän tai ottaa vaikka oluen ennen lennolle lähtöä, mutta en enää nykyisin. Ne hinnat ovat sellaisia, että jos on lähdössä lennolle vaikka itä-eurooppaan, niin sillä oluen hinnalla syö jo lämpimän aterian oluen kera siellä kohdemaassa.
Varakas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat matkailee aina pihisti. Voivat maksaa 1500 euroa/hlö viikon risteilystä, mutta ei euroakaan lisää, että saisi edes ikkunallisen hytin, saati parvekkeen. Harrastavat myös kaukomatkoja samassa hintaluokassa, mutta lentokentällä ei voi yöpyä hotellissa, lentokentälle ei voi mennä taksilla (vaan minun pitää aina aamuyöllä tai pahimpaan ruuhka-aikaan kuskata), lentokentällä ei voi juoda kahviakaan vaan eväät otetaan minun luotani mukaan ja syödään kentällä. Mun on vaikea kestää tätä. Silti loukkaantuisivat suuresti, jos ehdotan lentokenttähotellia tai taksia minun piikkiini, koska nukkuisin mieluummin, jotta jaksaisin töissä. Argh.
Ei Vantaan kentällä kyllä syö eikä juo kukaan täysijärkinen yhtään mitään. Ei tarvitse olla edes pihi ymmärtääkseen, että hinnoittelu on aivan posketonta. Ainoastaan se aulassa oleva Alepa on kelvollinen paikka välipalaostoksille, mutta kaikki muut voi unohtaa heti. (enkä pidä 1500 euron viikon kestävää risteilyä kitsasteluna muutenkaan)
Onhan se naurettavaa olla syömättä lentokentällä. Rahaa menee, mutta mitä sitten? Ei köyhien toki pidä reissuun lähteäkään, pilaamaan tunnelmaa kitsastelullaan. He voivat jäädä kotiin tuijottamaan seinää ja säästämään.
Jotkut joutuvat työnsä takia lentämään jopa useamman kerran viikossa. Jos siinä kohtaa ottaa tavaksi ottaa joka kerta sämpyläkahvit tai juoda kaljat kentän ravintolassa, niin siinä on hyvin äkkiä aikaa myöden asunnon hinta törsätty lentokentän baariin niillä hinnoilla. Jollekin satunnaiselle rahoistaan hövelille lomamatkailijalle se varmaan tosiaan onkin ihan samantekevää. Vaikka silloinkin on kyllä typerää käyttää rahansa kympin hintaiseen oluttuoppiin.
Myönnän olevani varsin pihi, mikään ei saisi maksaa mitään, mutta en kyllä tee sitä muiden kustannuksella! Pyrin ostamaan kaiken mahdollisen kirpputorilta (hyväkuntoisena, en mitään roskaa huoli!) tai ainakin todella hyvällä alennuksella. Pakastin on täynnä alelaputettua lihaa ja leipää. Lapsille olen sanonut, ettei pissalla käynnin jälkeen tarvitse vetää vessaa. Käyn itse usein vessassa ja vedän sen sitten tarpeen vaatiessa. Kun olimme hotellimatkalla lasten kanssa, lounas syötiin marketin aulassa:paistopisteen sämpylät, nakit suoraan paketista ja pillimehut. Yleensäkin reissuissa säästän ensimmäisenä ruoasta, Lintsillä oli repullinen eväitä ja kaupunkilomalla miehen kanssa syötiin lähinnä mäkkärissä. Hienommin syöminen nostaisi budjetin kipurajan yli ja koko reissu jäisi tekemättä, joten ei ole vaikea valinta. Mutta vaikka siis olen pihi, olen valmis laittamaan rahoja juuri matkoihin ja lasten huvituksiin. Myönnän että piheyteni ei ole aina kovin loogista. 3€ viinirypäleistä on liikaa mutta heselle 25€ ei ole ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matti antoi Susanin lapsille lahjaksi ministeriaikoina lahjaksi saamiensa lahjojen tyhjiä lahjapakkauksia....?
Mitä? No siitä tuleekin saita ja persoonallisuushäiriöinen vaikutelma. (Hah, tästäkin tulee varmaan syyte.)
Matti presidentiksi. Säästöä syntyy kun valtiovieraille kierrätetään edellisiltä saadut lahjat. Ehkä ottaa ulkomailla käydessään hotellisaippyatkin mukaan!
Periaatteesta en maksa vessassakäynnistä mitään. Jos on maksullinen vessa, niin odotan niin kauan että joku tulee sieltä ulos, jolloin pääsen samalla ovenavauksella. Lähtiessäni napsautan lukonkielen ovesta ulos, jolloin ovi jää kielen varaan rakoselleen ja seuraaville käynti on ilmainen.
En maksa hotellilomista. Olen kymmenen vuoden sisään käynyt varmaan 20 kertaa Holiday clubin osake-esittelyissä. Hinnat on vaihdelleet 29-129€ välillä (2+2 henkeä). Normaalihinta jopa 600€. 1-3 yötä kerrallaan. Istumme puolison kanssa pari tuntia esittelyssä ja loman hinta on murto-osa normaalista.
Sellainen yksinelävä mies, rahaa on kuin peikolla, perittyjä ja säästöjä. Metsääkin löytyy. Ei osta ikinä vaatteita, ei sisusta, ei käy missään paitsi ruokakaupassa ja apteekissa. Kahvin kanssa syö korkeintaan korpun ja ruoka on halvinta makkaraa ja pierulihapullia. Hienoa elämää.
Varakas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Terveisin miehensä rahoilla lentokentällä syövä lompakkoloinen.
Entisellä kaverilla oli tapana kynyttää rahaa tarjoamistaan autokyydeistä. Kerran esimerkiksi pyysi seuraksi pikareissulle mökilleen (jotain tavaraa piti käydä hakemassa) ja pyysi sitten bensarahoja.
Pari kertaa menin siihen lankaan, että otin vastaan kyytitarjouksen "kun ollaan kerran samalle suunnalle menossa". Sanoin hänelle, että pääsisin perille asti jo maksamallani bussikortilla mutta kaveri vakuutteli asian olevan OK. Kyydit päättyivät kuitenkin hänen kotipihaansa ja taas vinguttiin bensarahaa. Maksoin, kun en jaksanut kinata. Kyseessä oli vähän pelottava kontrollifriikki.
Hän riiteli viisisenttisistä. Kaivoi tumppeja tuhkiksista ja käänsi niistä sätkiä. Poltti piipussa tuhkaa tuhkakupista, jos ei tumppejs ollut!! Asui perikunnan arvoasunnossa ilmaiseksi ja omisti kämpän, jota vuokrasi muille. Ei ollut siis rahasta pulaa.
Varakas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloutemme tulot ovat yli 100 000€/v, emmekä ole ikinä syöneet lentokentällä. ;) Neljän hengen perheen kunnon syömiset ja juomiset lentokentällä maksavat helposti sata tai kaksikin sataa euroa. Jos taas teen hyvät eväät parilla eurolla, niin en vain mitenkään voi sallia meidän syövän lentokenttäravintolan sapuskoja. Käytän sen satasen paljon mieluummin johonkin muuhun järkevämpään. Kai minä sitten olen kohtuuttomankin pihi näillä tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteesta en maksa vessassakäynnistä mitään. Jos on maksullinen vessa, niin odotan niin kauan että joku tulee sieltä ulos, jolloin pääsen samalla ovenavauksella. Lähtiessäni napsautan lukonkielen ovesta ulos, jolloin ovi jää kielen varaan rakoselleen ja seuraaville käynti on ilmainen.
Eli varastat
Koulukaverini opiskeli sairaanhoitajaksi ja hänellä oli mies joka veloitti 50% kondomeista ja piti sentilleen kirjaa kuka oli velkaa kenellekin. Vihkoon. Ja kun erosivat peräsi kaverini luo jääneistä kondomeista 2 kpl maksua kun joku toinen voi käyttää ne.
Miksiköhän erosivat🤔
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani oli niin saita ettei raaskinut maksaa 3000 € vuodessa talon lämmityksestä öljyllä vaan hankki maalämpöpumpun. Vai miten se nyt meni?
Nyt en ymmärrä mitä omituista tässä on? Sekö ei ole säästöä, että muutaman. Vuoden päästä pymppu on maksettu öljyrahoista?
Ihan vain sivuhuomautuksena - itselläni on useampiakin tuttuja, jotka jaksavat aina huomautella ja vinoilla pihiydestäni. Samat tyypit aina palkkapäivänä menossa shoppailemaan ja juhlimaan, ja viimeistään kaksi viikkoa ennen seuraavaa palkkaa valittavat, kun tili on taas tyhjänä. Niinpä niin... Ja minä olen sitten se tylsä pihistelijä. :) Jännä, että pihille saa vinoilla, mutta tuhlaajalle ei. Tuhlaaja kun osaa "nauttia elämästä". No, minulle on nautinnollista, kun tiedän, että tilillä on aina rahaa, eikä ole stressiä tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä mitä omituista tässä on? Sekö ei ole säästöä, että muutaman. Vuoden päästä pymppu on maksettu öljyrahoista?
Eiköhän tämä ollut vähän "kieli poskessa kirjoitettu".
Vierailija kirjoitti:
Varakas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokentällä joutuu yleensä odottamaan lennon lähtöä noin pari tuntia. Kun käy ennen kentälle lähtöä kunnolla syömässä, niin tällöin kentällä ei tarvitse syödä mitään. Voi myös ottaa eväät mukaan tai käydä ennen lentoa hakemassa vaikka siitä Alepasta jotain syötävää. Turvatarkastuksen jälkeiset ravintolat ovat hinnoitelleet itsensä täysin ulos, vai katsotko itse ollenkaan laskua kun maksat siellä ostoksiasi? Joskus ennen saatoin juoda kahvin, syödä sämpylän tai ottaa vaikka oluen ennen lennolle lähtöä, mutta en enää nykyisin. Ne hinnat ovat sellaisia, että jos on lähdössä lennolle vaikka itä-eurooppaan, niin sillä oluen hinnalla syö jo lämpimän aterian oluen kera siellä kohdemaassa.
Joo, ei tule kyllä Helsinki-Vantaalla mieleen ostaa syömistä turvatarkastuksen jälkeen. Ihan harmittaa. Onneksi muualla maailmalla kentillä on myös huokeampia paikkoja ja saa ostettua hampurilaisia, kolmioleipiä, pizzaa kohhtuulliseen hintaan. En mitään kolmen ruokalajin ateriaa siinä vaiheessa edes kaipaa. Kivoja ovat myös Starbucksit, joista saa aamulla puuron. On pelastanut monta matkaa. En jaksa koneessa istua, jos on kovin raskasta ruokaa maha pullollaan.
Mun mielestä sinne Helsingin kentälle voisi ihan hyvin laittaa pienen Kotipizzan ja Hesburgerin. Olisi suomalaisia yrityksiä.