Noniin, yksityistäminen jatkuu: tällä kertaa kaavaillaan valtion tieverkon yksityistämistä (asialla Berner & kumpp.)
Keskustan ministeri Anne Berner ja hänen johtamansa liikenne- ja viestintäministeriö kaavailevat Iltalahdelle puhuneiden virkamieslähteiden mukaan valtion väyläverkoston eli maanteiden, ratojen ja meriväylien yhtiöittämistä. Suunnitelmiin kuuluu lisäksi laajojen liikennejärjestelmien yksityistäminen.
Jos ajatukset toteutuvat, kyseessä olisi yksi Suomen historian suurimmista julkisen omaisuuden uudelleenjärjestelyistä.
LIIKENNEVIRASTO LIHOIKSI
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.
Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.
Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.
MYYDÄÄN SIJOITTAJILLE
Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.
Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.
Kansalaisille operaatio myydään lupaamalla, että valtio kumoaa ajoneuvoveron eli niin kutsutun auton käyttömaksun.
Liikenne- ja viestintäministeriön suppea virkamiesnyrkki tekee yhtiöittämissuunnitelmia ministeri Bernerin johdolla. Hanketta on esitelty ainakin valtiovarainministeriölle ja joillekin virastoille.
Iltalehden käsityksen mukaan hallitus ei ole hyväksynyt ehdotuksia.
UUTTERA KANSLIAPÄÄLLIKKÖ
Berner on todennäköisesti löytänyt suunnitelmat uutteran kansliapäällikön Harri Pursiaisen ehtymättömästä ideapankista.
Kansliapäällikkö muun muassa teetti toissa syksynä strategiaohjelman, jossa väläyteltiin liikenneverkon laajaa yksityistämistä.
Ohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittäminen annetaan yhtiöille, joiden "käyttötalous perustuu vuokratuloihin ja käyttäjämaksuihin". Samalla tie-, rata- ja meriväyliä "yksityistetään laajojen omaisuus- ja palvelukokonaisuuksien osalta".
SIJOITTAJAT EMPIVÄT
Suunnitelmat vaikuttavat poliittisesti melko epärealistisilta. Caruna-skandaalin jälkeen poliitikot ovat muuttuneet entistä säikymmiksi. Kukaan ei halua tyriä kuten Jyrki Kataisen (kok) hallitus yksityistäessään Fortumin sähköverkot.
Myös taloudellisesti arvioiden idea on huuhaa-tasoa.
Sijoittajarahaa pitäisi löytyä miljarditolkulla. Kotimaisista eläkeyhtiöistä ei irtoa tuollaisia potteja.
Julkiset infrastruktuurisijoitukset eivät kiinnosta suuria sijoittajia niin paljon kuin mitä virkamiehet ja ministeri kukaties kuvittelevat.
Vastikään esimerkiksi Norjan öljy- eli eläkerahasto ilmoitti vähentävänsä sijoituksiaan julkisiin infrastruktuurikohteisiin. Rahaston mukaan tällaisten sijoitusten poliittinen riski on kasvanut liian suureksi. Poliittiset hallitukset saattavat kesken pitkän sijoituskauden muuttaa tuottoperusteita, jolloin sijoittajien kissanpäivät loppuvat.
Kyseessä voi olla Bernerin hurja loppukiri. Poliittiset huhut ovat väittäneet, että hän jättää ministerin tehtävät ensi syksynä.
Kommentit (95)
Mitä muuta voitaisiin vielä yksityistää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta voitaisiin vielä yksityistää?
Ilman voisi yksityistää. Hengityksestä maksettaisiin sitten Nestlelle tms. litroittain.
Sitten kun tiet ovat yksityisiä, voidaan alkaa odottamaan tietulleja.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Aprillipäivä meni jo. Onko tuo hullu tosissaan?
Valitettavasti. Toivottavasti jättää politiikan kokonaan ja keskittyy siihen "kaikki mitä minulla on, olen saanut kovan työn kautta"-Vallilaansa jonka peri vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta voitaisiin vielä yksityistää?
Ilman voisi yksityistää. Hengityksestä maksettaisiin sitten Nestlelle tms. litroittain.
Tämä oli hyvä!
Oliko tämä sama tyyppi, joka junaili valtion, kuntien ja kansalaisten rahoilla maksetun lastensairaalan ilmaiseksi suomenruotsalaiselle säätiölle?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tiet ovat yksityisiä, voidaan alkaa odottamaan tietulleja.
Asia on jo otettu huomioon tuossa:
Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta voitaisiin vielä yksityistää?
Ilman voisi yksityistää. Hengityksestä maksettaisiin sitten Nestlelle tms. litroittain.
Sitten voisi toisaalta vaatia alennusta, jos ilmassa haisisi esim. sellutehdas.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä sama tyyppi, joka junaili valtion, kuntien ja kansalaisten rahoilla maksetun lastensairaalan ilmaiseksi suomenruotsalaiselle säätiölle?
Jep.
Vituttaa perkeelesti kun tykkään Vallilan tuotteista tosi paljon, mutta tuon poliitikoksi itseään kutsuvan sekopään takia en yksinkertaisesti kykene ostamaan niitä. Voisikohan tuo myydä sen firman jollekin edes vähän älykkäämmälle ihmiselle? Ei pitäisi olla kovin vaikeaa löytää.
Hyvä persukeko-hallitus! Persukekekot myyvät meidän metsät, pohjavedet, tiet ja varmaan kohta hapenkin veroparatiiseissa toimiville monikansallisille suuryrityksille. Persukekojen maanpetturuudella ei ole mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä sama tyyppi, joka junaili valtion, kuntien ja kansalaisten rahoilla maksetun lastensairaalan ilmaiseksi suomenruotsalaiselle säätiölle?
<sama tapaus
Miten sitten saadaan lainaa, kun kaikki ovat muiden omistuksessa
Vierailija kirjoitti:
Kreikan tiellä ollaan.
Kreikka on perseaukisena kieltäytynyt yksityistämisistä mutta ei hätää Suomen kepulaiset yksityistää meidän kansallisen omaisuuden ja laivaa rahat Kreikkaan.
Mua naurattaa persuja äänestäneiden tyhmyys, monet niistä kuvittelivat että Suomeen ei tulisi ulkomaalaisia eikä Kreikkaa tuettaisi. Persut hallitukseen ja ennätysmäärä ulkomaalaisia, Kreikkaa tuettiin hirvittävillä summilta ja lopulta suomalaisilta riistetään kaikki :D
Mitä pahaa on yksityistämisessä? Kilpailu on hyvästä.
tekisi noi junan alle hyppijät palvelun yhteiskunnalle ennen hyppäämistään.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus. Ei mulla muuta.
Berner on kylläkin Keskustan eikä Kokoomuksen edustaja.
Täh? Aprillipäivä meni jo. Onko tuo hullu tosissaan?