Kertokaa tietämättömälle että mikä virka on ratapölkyillä, miksei kiskot riitä?
Eli rautateistä enemmän tietävät, selittäkää miksei riitä että laitetaan maahan kiskot junan molempia pyöriä varten, miksi siinä kiskojen välissä pitää olla niitä puupölkkyjä?
Kommentit (46)
Ne kiskot lepäävät niiden ratapölkkyjen päällä. Mihin ne kiskot sitten kiinnitettäisiin?
että kiskot pysyy paikallaan, mikset kysy miksi pölkkyjen alla on vitusti kiviä?
no että pölkyt pysyy paikallaan.
Just niin. Ei ratikkakiskoissakaan mitään pölkkyjä ole.
ite oon miettiny että mihin niitä kiskoja tarvitaan kun vois olla vaan ratapölkkyjä, kun autollakin voi ajaa metsässä niin miks ei junalla
miks itse asiassa juna tarttee pyöriä kun se juna vois ihan vaan liukua kiskoja pitkin!
miksi lentokone tarttee siipiä ku sillä on ne moottorit!
Kiskot on kiinni ratapölkyissä, jotka nykyisin alkavat olemaan betonisia. Ilman ratapölkkyjä kiskot painuisivat maahan, niiden etäisyys toisistaan pääsisi muuttumaan ja ne voisi kellahtaa nurin.
Miksi tikapuissa on ne pystypuut, kun vaakapuillehan niissä vain astutaan?
miksi auto tarttee moottoria ku siinähän on jo kaasupoljin jota painamalla se menee eteenpäin???
miksi pitää olla muuntaja-asemia ja korkeajännitejohtoja kun se sähköhän tulee jo sieltä töpselistä??
miksi talossa pitää olla rappuset kun hissillähän pääsee ylös????
Herranjestas ne kiskothan liikkuisi sivuille ja ylösalas ilman ratapölkkyjä, sitten jäisi kokonaisia rakennuksia ihmisineen junan alle kun juna kaaressa lentäisi pois kiskoilta.. Äly hoi!
Samaa sarjaa ja taatusti tosielämästä:
Miksi noita rumia antennimastoja ei upoteta maan sisään.
Mistä tuo tuulivoimala (tunturissa) saa sähkönsä?
Eikö tulisi halvemmaksi runtata kiskojen alle vaan betonia? Naurakaa vaan, en tiedä rakentamisen fysiikan laeista yms. juuri mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Eli rautateistä
enemmän tietävät, selittäkää miksei riitä että laitetaan maahan kiskot junan molempia pyöriä varten, miksi siinä kiskojen välissä pitää olla niitä puupölkkyjä?
Niinpä, oletko lukenut Juhani Ahon Rautatietä?
Mitä ne lämpövoimalat tekee kun pattereistahan mun asunto lämpiää? Ja kertokaa miksi autoissakin pidetään niitä sisätilanlämmittimiä talvella vaikka niissä on jo lämmittimet? Eikö voisi vaan pistää auton omaan lämmittimeen ajastinta niin auto olisi lämmin heti kun lähdtään liikkeelle?
Miksi on ydinvoimalat kun sähkö tulee töpselistä .
Pitänee ajatella positiivisesti: tyhmiä kyselemällä voi päästä pitkälle. Ehkä keksit piankin esim. viisi kilometriä pitkät kiskot, jotka pysyvät noin vain paikoillaan ja kestävät junan painon ilman mitään tukea ja joita routa tai muut maan liikkeet eivät hetkauta. Ehkä piankin. Naiset muutenkin on niin kovia keksimään nerokkaita ratkaisuja. Ainakin miehen rahojen tuhlaamiseen.
Ja tolle yhdelle valopäälle: jos et ole huomannut, ratikkakiskot on upotettu kivetyksen tai asfaltin sekaan sen tuen saamiseksi. Ja siksi niitä pitää putsata jatkuvasti. Syksyllä varsinkin.
(Jukka Kuoppamäen äänellä) Kiskot vievät etelään, entinen taakse jää...
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo tuulivoimala (tunturissa) saa sähkönsä?
Sitten miksi niitä tuulivoimaloita pitää ajaa niin perhanan lujaa aina välillä. Pistäisivät ne hiljaisemmalle, että ei olisi niin kamala tuuli.
Samaa olen ihmetellyt. Onhan se maantiekin sellaisenaan ajettava, miksi ei rautatiekin. Ja jos ei olisi niitä pölkkyjä niin rautatie olisi helppo siirtää paikasta toiseen.