Voisitko käyttää pilkkua todella rasittavan kuuloista tällainen teksti
ESIMERKKEJÄ: Minä pesen pyykit, teen ruuat ja siivoan mies vain *BLAABLAABLAA*
Minä laitan säästöön 5 euroa kuukaudessa en halua tuhlata kaikkea heti.
Jne.
Kommentit (19)
Sinä olet vitsi! Ja nyt voit laittaa vaikka lattea tulemaan, kiitos. Piste :D
Vierailija kirjoitti:
Se pilkku ei ilmesty ajatuksen voimalla tekstiin, vaikka kuinka jäsentelisit viestisi pääkopassasi. Se pilkku on vain laitettava!
Ja piste.
Kuka hokasi vitsin? Tarjoan hänelle kahvit.
Joudut keittämään ämpärikaupalla kahveeta. Sen verran yksinkertainen oli vitsisi :)
Mä osaan jäsentää lauseet ihan itse, mielessäni.
Mutta mulla olikin äidinkieli 10.
Vierailija kirjoitti:
Mä osaan jäsentää lauseet ihan itse, mielessäni.
Mutta mulla olikin äidinkieli 10.[/quoteMiksi tämän paljastit? Jäät nyt varmaan ilman kahvia ap:n hermostuttua, kun huomaa, ettei ole ainoa pätevä äikän ope. :(
Tohon otsikkoon pitäisi kyllä tulla kysymys-/huutomerkki/piste, ei pilkkua. Pilkku tulisi jos välissä oli esimerkiksi sana sillä. Tällöin myös sanajärjestystä olis hyväs hieman muuttaa.
Esimerkkejä:
Voisitko käyttää pilkkua, sillä tällainen teksti on todella rasittavan kuuloista.
Voisitko käyttää pilkkua? Todella rasittavan kuuloista tällainen teksti.
Ja joo, et viestissäsi viitannut omaan otsikkoosi, mutta hieman ristiriitaista valittaa pilkun käytöstä (tai no käyttämättömyydestä), kun itselläsikään ei ole välimerkkien käyttö hallussa.
Varminta, on, käyttää, pilkkua, luovasti, jokaisen, sanan, välissä. Varmuuden, vuoksi.
Käytin pilkkua mutta sitten tulin tälle palstalle ja "väitelleiden" kirjoituksista päättelin etten osaa käyttää pilkkua oikeassa paikassa ja niin jätin sen pois.
Kannattaako sitä nyt pilkkua viilata!
Lukasepa Jose Saramagon Jeesuksen Kristuksen evankeliumi niin ei paljon ole enää pilikuillakkaan väliä kun lauseet kestää noin niin ku vaikka kaks sivvuu ja siinä sitten koitat tolokkuu saaha mutta kaikkeen sitä tottuu paitsi mammapalstan kielipoliiseihin.
,No,älä,,muuta'sano,,,kamala,a kun ihmiset,,ei,käytä,,,pilkkuja,ne,kaikki,kasaantuu,,,,,,,,,!'',
Älkää nyt vain unohtako niitä idiootteja, jotka hutkivat pilkun joka väliin!
Kaikki muutkin välimerkit - esimerkiksi ajatusviiva, jota tosin on hankalampi näppiksellä usein tuottaa - olisivat ihan jees. Moni pitempi rimpsu saisi myös rytmiä ihan perinteistä pistettäkin käyttämällä. Entäpä kysymysmerkki? Sekin tuntuu nimittäin monelta täällä unohtuvan. Jos taas pilkku unohtuu konjunktioiden väliltä, se ei ole niin paha tekstin hahmottamisen kannalta kuin jos kahden lauseen välissä ei ole kumpaakaan. Muistattehan myös, että kaksi konjunktiota peräkkäin ei pilkkua kaipaa ja että usein se on jopa väärin. Ja sitten kun nuo asiat ovat hallussa, voi osaamistaan laajentaa muidenkin välimerkkien kanssa taiturointiin; puolipiste nimittäin tuntuu olevan monelle täällä vielä liki tuntematon.
Päteä, pätevyys, pätevä, pätevämpi, pätevin...on täällä pätevää porukkaa....Pätevä on porukka täällä
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä:
Voisitko käyttää pilkkua, sillä tällainen teksti on todella rasittavan kuuloista.
Voisitko käyttää pilkkua? Todella rasittavan kuuloista tällainen teksti.
Onko tuo toinen esimerkki mielestäsi oikein?
Kirjoitettu teksti ei kuulosta miltään. Sitä luetaan. Silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pilkku ei ilmesty ajatuksen voimalla tekstiin, vaikka kuinka jäsentelisit viestisi pääkopassasi. Se pilkku on vain laitettava!
Ja piste.
Joudut keittämään ämpärikaupalla kahveeta. Sen verran yksinkertainen oli vitsisi :)
Opettele vain ne pilkut ei tarvitse sitten olla niin ärtyisä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitettu teksti ei kuulosta miltään. Sitä luetaan. Silmillä.
Missä kävit vitsikurssisi ja paljonko maksoi? Tahdon itse samanlaiselle kurssille, jos sieltä valmistuu noin rautaisia vitsiniekkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tohon otsikkoon pitäisi kyllä tulla kysymys-/huutomerkki/piste, ei pilkkua. Pilkku tulisi jos välissä oli esimerkiksi sana sillä. Tällöin myös sanajärjestystä olis hyväs hieman muuttaa.
Esimerkkejä:
Voisitko käyttää pilkkua? Todella rasittavan kuuloista tällainen teksti.Ja joo, et viestissäsi viitannut omaan otsikkoosi, mutta hieman ristiriitaista valittaa pilkun käytöstä (tai no käyttämättömyydestä), kun itselläsikään ei ole välimerkkien käyttö hallussa.
Välimerkkien käyttö on enemmän kuin hallussa ei se pilkun pois jättäminen häiritse minua niin paljon ESIMERKIKSI TÄLLAISESSA: tiesitkö että...
Voisin vaikka vannoa että...
Jne.
Tähän viestiin tein tarkoituksella sen rasittavan pilkun poisjättämisen, jotta menee homman nimi perille.
Ja piste.