Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään jolla hyvin nuorena alkanut vaihdevuodet?

Vierailija
07.02.2006 |

Minulla juuri huomattiin että vaihdevuoteni ovat alkaneet..olen vasta hieman päälle kolmikymppinen ja tuntuu kyllä ihan uskomattomalta.En olisi millään osannut tän ikäisenä vaihdevuosia odottaa-mutta niin tosiasiat nyt on ja jotenkin pitäisi alkaa tottua ajatukseen. Kaikki minussa kuitenkin taistelee sitä vastaan että mulla jo olisi tuollainen mummojen " tauti" !

Veriarvoista tutkittiin joku fsh-arvo ja se oli minulla yli kaksinkertaisesti koholla mitä tämän ikäisellä normaalisti voisi olla.

Nuorena sain syöpähoitoja, niihin liittyen tämä nyt ilmeni vuosienkin päästä. Mutta en tunne ketään, en ketään jolla olisi myös nuorella iällä vaihdevuodet(koko sana on ärsyttävä!) alkaneet enkä tiedä mitä on odotettavissa ja miten elämään vaikuttaa.

Onneksi lapsia meillä jo on- nyt ei varmaan sekään enää ole mahdollista.

Auttakaa ja neuvokaa jos osaatte!

t. kolmikymppinen mummo

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen ja hormonikorvaushoidolla, jota ilman olisi vaihdevuodet. Syynä molempien munasarjojen poisto. Tämä on syvältä.

Vierailija
22/29 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin tosi vanha ketju mutta kommentoin silti. Minulla alkoi vaihdevuodet 45-vuotiaana ja siskollani 44-vuortiaana. Oireet olivat voimakkaat, hikoilu, unettomuus, mieliala jne. Lääkäri vakuutteli että hormoonokorvaushoitoa kannattaa käyttää, ja olo siitä paranikin nopeasti kun aloitin lääkkeen käytön. Lääkäri myös vakuutti että varhainen menopaussi pienentää mm rintasyövän riskiä, joten hormoonihoito on vaaratonta. Kuitenkin sekä minä että siskoni molemmat sairastuimme rintasyöpään, ja nimenomaan hormonaalisen tyyppiin. Kehotan siis välttämään hormoonihoitoja mikäli vain mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:31"]Lääkäri vakuutteli että hormoonokorvaushoitoa kannattaa käyttää, ja olo siitä paranikin nopeasti kun aloitin lääkkeen käytön. Lääkäri myös vakuutti että varhainen menopaussi pienentää mm rintasyövän riskiä, joten hormoonihoito on vaaratonta. Kuitenkin sekä minä että siskoni molemmat sairastuimme rintasyöpään, ja nimenomaan hormonaalisen tyyppiin. Kehotan siis välttämään hormoonihoitoja mikäli vain mahdollista.[/quote]
Tämä onkin lohdullista luettavaa, t. ylempi vastaaja...

Vierailija
24/29 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Sain minäkin sädehoitoja 20v. ja 29. tulin raskaana. Synnytyksen jälkeen tulivat vaihdevuodet. Nyt olen 39 v.tukka oheni,sexi ei tee mieli mutta elämää jatkuu, ei kaiki vältämättä selviä syövästä,mieti sitä. Vaihdevuodet-pikku juttu.

Vierailija
25/29 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihdevuodet alkoivat 38 vuotiaina, hikoilua piisaa ja vaatteita joudun vaihtamaan jatkuvasti. Kuukautiset olivat aluksi epäsäännölliset, nyt ne ovat loppuneet kokonaan. Myöskin hiukset ovat harmaantuneet aika tavalla. Oma äitini synnytti pikkusiskoni samanikäisenä kuin minä olen nyt, eli perinnöllistä tämä ei ainakaan ole. Olen joutunut masennuksen vuoksi syömään lääkkeitä ja uskon niillä olevan vaikutusta vaihdevuosien alkamiseen.

Vierailija
26/29 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis jos olet saanut syöpähoitoja niin luultavasti se on syy aikaisille vaihdevuosille. Sukulainen, joka saanut niitä myös, kärsii aikaisista vaihdevuosista ja on kestonut että vaikuttaa asiaan. Kai sinunkkin lääkärisi oli tästä tietoinen?

Vierailija
27/29 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan 45v, mutta en silti osannut odottaa vielä vaihdevuosia.

Kuukautisia ei ole ollut 2kk, kuukausi sitten alkoi ne kuumat aallot. Ja ne on ihan hirveät, ihan jatkuvasti, monta kertaa tunnissa, tulee valtava hikoilu. Ja sen jälkeen hirveä kylmyys märissä vaatteissa. Kuin olisi koko ajan joku kuumetauti :(

Herään kuumuuteen joka yökin. Miksei tästä puhuta enempää??

Vierailija
28/29 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitattiin korkea FSH arvo ja olin ihan varma, että nyt ne vaihdevuodet alkoivat. Kunnes naistenklinikalla muista syistä asioidessani otin asian puheeksi.

FSH arvoa ei kannattaisi edes mitata. Se vaihtelee hyvinkin paljon kierron eri vaiheissa ja varsinkin, jos on ovuloimaton kierto (täysin normaalia aina välillä) on FSH arvo korkealla.

Jos munasarjoissa alkaa olla hidastumista alkaa aivolisäke puskea FSH:ta ja siksi se liitetään vaihdevuosiin. Sen erittymisessä on kuitenkin paljon yksilöllistä ja kierron mukaista vaihtelua.

Minulle (jolla todennäköisesti rähjäiset munasarjat lopettaa toimintansa aika varhain) sanottiin, että niin kauan kun kuukautiset tulee säännöllisesti ei ole vaihdevuosista tietoakaan. Vaihdevuosien lähetessö kierto ensin lyhenee!!

Suosittelen siis kunnon gynellä käyntiä ja asioiden selvittämistä siellä. Esim kohdun limakalvon paksuus kierron päivän suhteen kertoo enemmän kuin tuo FSH arvo.

Vierailija
29/29 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole merkannut kuukautisia enää ylös, mutta nyt reissujen myötä satuin huomaamaan, että kierto on selvästi lyhyempi kuin joskus nuorempana - kuinkahan pian tuo ennakoi vaihdevuosia? Ikää on nyt 37v, äidilläni alkoi vaihdevuodet 38v, joten sikäli on kyllä ihan mahdollista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä