Ördög
Seuratut keskustelut
Kommentit
11-13-vuotiaana mielilukemistani olivat ranskalaiset ja belgialaiset sarjakuvat - Tintti, Asterix, Lucky Luke, Klorofylli, Piko & Fantasio, Niilo Pielinen, Johannes & Pirkale ja muut. Sen takia rupesin lukemaan ranskaa yläasteella, päämääräni tulla sarjakuvataitelijaksi. Sellaista ei minusta kylläkään tullut, mutta rakkaus Ranskaan ja sen kieleen toimi pontimena uusien kielten (saksa, venäjä, espanja, italia, portugali, viro...) oppimiseen.
Että osaanko ranskaa? Kyllä, pystyn yleensä vaivatta lukemaan normaalitekstiä. Keskustelun seuraaminen, ja siihen osallistuminen, onkin sitten kinkkisempää.
Molemmissa olen käynyt, vaikka siitä onkin muutama vuosi. Krakovassa olin kesäkuussa 2013, ja Bratislavassa huhtikuussa 2014. Hintataso selviää kyllä parhaiten netistä. Mutta turvallisuus molemmissa paikoissa oli moitteetonta. Itse en kuitenkaan koskaan lähtisi minnekään lomailemaan heinäkuussa, kun turisteja tungeksii kaikkialla, hinnat ovat korkeat ja sää luultavasti liian kuumaa.
Valitettavasti olen itse vähän liian nuori, minulla ei ole mitään omia muisteloksia koulujen YYA- ja muusta ystävyysjuhlinnasta. Juhlallisuuksien huippu oli vuonna 1973, kun sopimuksen solmimisesta oli kulunut 25 vuotta. Siitä on herkullisia kuvauksia mm. Ville Pernaan kirjassa "Pimeä vuosikymmen", sekä netissä. Lukekaa tästä, ja täydentäkää kuvaukset omilla ajatuksillanne!
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/muistatko-nain-kouluissa-juhlittiin-…
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/13/yya-25-vuotta-suomen-ja-neuvos…
Miksi et oppisi? Historia on hillittömän hauskaa ja helkkarin hyödyllistä. Voi aloittaa kuuntelemalla Ylen Areenasta hirmuhallitsijoita käsittelevää podcastsarjaa.
Kuulostaa kyllä Usko Laukkasen Kurre-kirjoilta. Nimikkeitä on mm. Kurre on vapaa, Kurre ja oravanmarjat, Kurre lentää sekä Kyllä Kurre osaa. Googlaa!