Käyttäjä40877
Seuratut keskustelut
Kommentit
Olen suurta ikäluokkaa ja minua ärsyttää nuorten valittaminen ettei me muka ymmärretä mistään mitään ja ollaan niitä jotka kansakoulupohjalta on päässeet korkeisiin virkoihin ja palkoille. Vaaditaan muka lapsia nuoremmalta sukupolvelta. Minä eikä vaimonikaan mitään vaadi, muualla kuin töissä.
Eletään tilanteessa, että pitäisi laajentaa yritystä johon minut on palkattu johtajaksi. Kansakoulun jälkeen opiskelin 28 vuotiaaksi ja siihen päälle auskultointi. Aluksi apulaisena ja siitä pääsin eteenpäin myyntialan työtehtäviin. Lopulta johtoon ja myös osakkaaksi. Ilman näyttöjä osaamisesta en ole saanut mitään.
Nyt työhakemuksia lähetettään eri muodoissa kuten ennen. Ne ovat mielenkiintoisia, mutta sen olen huomannut ettei oikeastaan kukaan ota selvää mihin on pyrkimässä töihin. Hakemukset on monistettu sopivaksi aivan joka paikkaan. Haastattelutilanteessakin (emme käytä konsultteja) usein tulee selväksi, että hakijalla ei ole mitään tietoa mitä meillä tehdään. Puhekielessäkin on usein vaikeuksia vaikka meillä puhutaan aivan selvää suomea. Ei meillä nuorelta paljoa vaadita, mutta usein nuoren palkkatoivomus on heti alkuun niin korkea, että sellaista palkkaa saa kuin vuosia alalla toiminut ammattilainen.
Lisäksi ollaan niin ärsyttävän arkoja, että asiat pitää kysyä moneen kertaan. Kun sanon, että kerrohan jotain itsestäsi ja mitä haluat tulevaisuudelta, niin 9/10 saa kuin sähköiskun ja muuttuu miltei mykäksi.
Yksi juttu on myös ilmennyt. Kun me olemme kansainvälinen yritys, niin se ei tarkoita, että englantia osamaalla on vahvoilla. Maailmassa puhutaan muitakin kieliä. Meillä yksi tärkeä kauppakumppani on Saksa ja siellä ei monikaan puhu sanaakaan englantia. Siksi kuulen ihmettelyjä miksi vaadimme skankielen osaamista.
Kumpa kouluissa opiskeltaisiin muitakin kieliä, sillä meitä suomalasia ei maailmalla ymmärrä suomeksi kukaan.
Suomi on Euroopan suurin akkumetallien tuottaja. Akkutehdaskin on tekeillä Suomeen, mutta suurin tehdas on Puolassa. Kiinalaisia osia sähköautoissa on vähemmän kuin polttomoottoriautoissa. Sähkön jakeluverkko miltei jokaisella kotonaan, sillä suomalaiset ajaa vain 15 000 km. /vuodessa keskimäärin ja se tarkoittaa alle 50 kilometriä päivässä. Se sähköauton ehtii taatusti lataamaan sen seisottamisen aikana, eikä tarvi missään odotella. Ei ainakaan toistaiseksi ole tarvinut, kun työpaikalla on jo 2 sähköautoa. Hyundai ja Tesla. Ei niistä kumpikaan ole kärsinyt sähkön vähyydestä.
Mistähän tämä Suomen hallituksen syyttely on lähtöisi. Ettei vain aivan muut kuin autoiluun liittyvät poliitiset syyt olisi taustalla?
Nehän tekee juuri niin kuin Euroopassa on muualla päätetty. Autotehtaiden päästömääräykset ovat tulleen siihen tilanteeseen, että esim. VAG konsernin (Volkkarit, Skodat Audit yms.) polttomoottoriautoihin pitäisi rakentaa puhdistusjärjestelmä, jonka on koko auton kallein osa. Kuten konsernin johtaja tiedotteessaan kertoo, normit saavuttakseen Volkswagen Golf perusmallin hinta bensa tai dieselversiona pitäisi nostaa nykyisten sähköautojen hintaiseksi, jotta tuotanto olisi kannattavaa. Siksi olemme siirtyneet suunnitteluosastolla kehittämään pelkästään sähköautoja ja protopajassa on vetymalli, joka sekin on sähkömoottorilla liikkuva auto.
Polttomoottoriautoja tullaan tekemään kauan, mutta niiden kehitystyö ei ole suunnattu Yhdysvaltoihin eikä Eurooppaan. Ne myydään kehitysmaihin, jossa niillä saa vielä 2030 jälkeenkin ajaa.
Suomessa bensiini ja diesel tulee kallistumaan huomattavasti. Sähköautojen hinnat laskee tästä, kun tuotanto siirtyy pelkästään sähköautoihin. Sähköautoja aletaan taatusti myös verottaa. Se on Suomessa varma, kuin hautajaiset.
Olen ajanut Hyundailla tuhansia kilometrejä ja alan tottua sihen, että moottori ei metelöi. Nyt alkaa kuulua muutkin äänet, kuten radio. Rengasmelu ei paljoa haittaa, sillä kitkakumit humisee melko painavassa autossa varsin hiljaa. Ilmastointi puhisee. Latausboksi maksoi kotiin 700 euroa asennettuna. Töissä on omansa. Kun istun omassa polttomoottoriautossani, niin se tuntuu antiikkiselta.
En ole ajatelllut ostaa sähköautoa, koska bensamoottorinen on varsin uusi, mutta joskus pitää valita. Turhaan niitä pelätään ja inhotaan. Miksi? Syytä en tiedä. Ei ne mikään uhka ole, vaan mahdollisuus. Hinnat ovat toistaiseksi aivan älyttömän korkeat, mutta tuotantohan on vasta alussa.