Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TÄLLAISTA tapahtuu PAKKOLASKUTILANTEESSA!

Vierailija
25.03.2015 |

Lentokoneen istuimien selkänojat pitää nostaa pystyyn, pöydät kääntää pois, irtotavarat laittaa ylähyllylle ja luukku kiinni. Laajarunkokoneen kahvilatila suljetaan ja kärryt viedään pois. Pelastusliivit käsketään päälle, jos ollaan menossa veteen. Turvavyöt kiristetään ja otetaan pakkolaskuasento ohjeiden mukaan. Lentohenkilöstö valitsee henkilöitä hätäuloskäyntien kohdalle ja antaa heille ohjeistuksen kuinka toimia laskeutumisen jälkeen (näkyykö tulta, tultiinko veteen vain maalle jne.).

Lentokoneen siipien kärjistä suihkuaa keltaista polttoainetta. Mahdollisesti varageneraattorin pieni potkuri on tullut ulos koneen rungosta, mutta sitä ei näe matkustamosta.

Matkustamon valot sammuvat, tulee hämärää. Vain ilmavirran humina kuuluu, jos moottorit ovat sammuneet tai tyhjäkäynnillä. Laskutrimmin äänet (kolahtelua ja surinaa) kuuluu matkustamoon.

Kaiuttimista kuuluu automaattijärjestelmän ohjeita ja lopuksi jatkuva PAKKOLASKUASENTO, PAKKOLASKUASENTO, PAKKOLASKUASENTO... siis englanniksi. Henkilökunnan pitää pystyä toimimaan oikein ja rauhallisesti ihan loppuun asti, vaikka tuho olisi täysin varma. Lentäjä ja perämies käyvät hätälaskun tarkastuslistaa läpi.

Joku huutaa hysteerisenä, lapset itkevät ja joku sopertaa rukousta. Joku vilkuilee salaa ja hänet komennetaan alas. Kone saattaa tehdä voimakkaitakin mutkia hakiessaan sopiaa pakkolaskupaikkaa, mutta ennen kosketusta pitää olla tietyssä asennossa.

Riippuen alustasta ja tulokulmasta saattaa ensin kuulua rahinaa ja pauketta ja sitten G-voimat heittelevät ihmisiä ja tavaroita. Useimmat menettävät tajuntansa silmänräpäyksessä lyötyään päänsä tai jopa kuoleva murrettuaan niskansa tai saatuaan muita kuolettavia vammoja. Istuimet irtoavat ja ne sinkoutuvat hirmuisella nopeudella koneen repeytyvän rungon läpi eri suuntiin ja samalla hetkellä kone pirstoutuu. Ihmiset leikkautuvat kappaleiksi.

Kerosiini roiskuu joka paikkaan ja syttyy ja sitä voi olla jopa 100 000 litraa ja syntyvä kuumuus polttaa kaiken lähiympäristöä myören ja jopa alumiini sulaa.

Hyvällä tuurilla pienen heittelyn jälkeen kone pysähtyy, savua tai pölyä voi tulla sisään. Hätäuloskäynnit avataan ja ihmisiä pyydetään siirtymään niihin ilman paniikkia. Koneesta poistutaan liukumäkeä pitkin ja ripeästi siirrytään etäämmälle.

Lentokapteeni käy vielä matkustamon läpi, toteaa koneen tyhjäksi ja aloittaa sitten matkustajien laskennan ulkona sekä valvoo ensiaputoimia.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla