Miksi alakoulun lukujärjestysten saaminen on niin vaikeaa?
Tämä siis ihan ystävällisenä kysymyksenä. Ehkä on jokin syy, miksi lukujärjestyksiä ei voi tehdä valmiiksi jo alkukesällä, jolloin rehtorit ovat vielä töissä, mutta me ulkopuoliset emme tiedä, mikä se on. Liittyykö se jotenkin jakoryhmiin vai miksi lukujärjestykset voi antaa vasta, kun oppilaat ovat olleet monta päivää koulussa?
Itse työskentelen yläkoulu-lukiossa, ja meillä ensimmäisen jakson lukujärjestykset tulevat alkukesästä, toki tiedän, että kaikissa yläkouluissakaan ei näin ole.
Kommentit (34)
Alakoulujen puolella se opettaja itse tekee lukujärjestyksensä ja ainoastaan ne muiden opettamat oppiaineet merkataan etukäteen. Näin ainakin 10 vuotta sitten.
Nyt opetan yläkoulussa ja lukujärjestykset jaetaan oppilaille vasta ensimmäisenä koulupäivänä, me opettajat olemme saaneet ne elokuun alkupäivinä.
En kuule ymmärrä minäkään. Lisäksi ihmettelen suuresti sitä miksi ei nettiin päivitetä koulun omille sivuille työvuoden alkamis ja päättymispäiviä ajoissa. Nytkin on viime vuoden tiedot ja lapsen kanssa mietittiin että kuinkakohan monelta hänen koulunsa huomenna alkaa. Eipä sillä lapsen kaveri soitti viime viikolla ja kysyi että minä päivänä heillä alkaa koulu. Kun ei sitäkään ole missään kerrottuna - edes Wilmassa.
Luulisi että opettajiakin kiinnostaisi syksyn lukujärjestykset jo keväällä. Eikä niitä pitäisi niin vaikea olla suunnitella.
Samaa ihmetellyt. Lukujärjestys tulee joskus ensi viikon aikana. Tuntien järjestys ei niinkään ole tärkeää mutta helpottaisi elämää jos tiedettäisiin päivien pituus aikaisemmin kuin edellisenä iltana.
Alkukesällä ei vielä tiedetä millaisia opettajia syksyllä on ja kuinka monta, samoin lasten lukumäärä saattaa muuttojen takia olla +- 10 mikä vaikuttaa rinnakkaisluokkien määrään. On kuntia, missä ei edes tiedetä, missä rakennuksessa koulu syksyllä alkaa, paljonko on luokkahuoneita käytössä. Koulukuljetuksista tiedetään vasta syksyllä, ja niitäkin synkronisoidaan vielä toisten oppilaitosten kanssa. Rehtorin näkökulmasta vuodet eivät jatku aina vain samanlaisina, ja on parempi antaa lukujärjestykset vasta koulun alettua kuin alkaa niitä muuttamaan ensimmäisinä päivinä.
Usein pitää vielä sovitella pienryhmien, tukiluokan ym. tunteja niin, että integroitavat oppilaat ovat tiettyjen tuntien aikana samassa lukujärjestyksessä kuin muut. Lisäksi liikuntaryhmien järjestely voi tuottaa muutoksia. Kuljetusoppilaiden päivän pitäminen laillisena muuttaa myös tilannetta. Yksikin uusi pitkänmatkalainen voi muuttaa lukujärjestyksiä.
Yläkoulussa töissä: vielä ei ole lukujärjestystä tullut ja tiistaina alkaa opetus. Huomenna ollaan lomautettuna.
Tiistaina siis velloo koko monisatapäinen oppilasjoukko sinne sun tänne ja opettajat yrittävät enemmän tai vähemmän epätoivoisina saada sitä lukujärjestystä kansliasta. Vanhaan tuttuun tapaan lukkarissakin tulee olemaan virheitä ja reksi kiukkuinen kuin mikä, kun jättänyt sen lukkarin tekemisen viimetippaan.
Jaa, meillä oli kyllä kaikki nuo tiedot wilmassa jo ennen koulun alkamista, lukuvuoden alkamis- ja päättymispäivä, lomat, koulupäivien pituudet, eli ekaluokkalaisen lukujärjestys, johon oli merkattu liikunta- ja musiikkitunnit erikseen..
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 09:35"]Usein pitää vielä sovitella pienryhmien, tukiluokan ym. tunteja niin, että integroitavat oppilaat ovat tiettyjen tuntien aikana samassa lukujärjestyksessä kuin muut. Lisäksi liikuntaryhmien järjestely voi tuottaa muutoksia. Kuljetusoppilaiden päivän pitäminen laillisena muuttaa myös tilannetta. Yksikin uusi pitkänmatkalainen voi muuttaa lukujärjestyksiä.
[/quote]
Jotenkin tämä ei synkkaa sen vakuuttelun kanssa, että koulun henkilökunta ei suinkaan lomalle koko kesää vaan suunnittelua tehdään jo kauan ennen koulun alkua. Miksi se ensimmäinen viikko on sitten tuollainen hallitsematon kaaos?
Meillä lukujärjestyksien pohjat tekee kesällä rehtori. Hän asettelee sinne jakotunnit (englantia opettaa aineenopettaja), musiikintunnit ja liikuntatunnit (koko koulu käyttää näitä yhteisiä tiloja) paikoilleen. Luokanope laittaa muut tunnit paikoilleen ja tekee jakoryhmät. Annan lukujärjestyksen ensimmäisenä koulupäivänä oppilaille. Joskus tulee vielä viime tingan muutoksia, jonka vuoksi lukujärjestys saattaa muuttua tai sen antaminen viivästyä (epäselvät opettajatilanteet tms.).
Joskus vanhemmat myös panttaavat tietoa siitä, onko heidän lapsensa tulossa kouluun vai ei. Kuljetusreitit voidaan lopullisesti sopia vasta kun kaikki muuttuvat palikat ovat kiinteitä.
Opettajat tekevät paljon suunnittelua, mutta eivät he toisiaan silloin näe. Yksi opettajistamme ei tulekaan vielä töihin ja nyt hänen tuntinsa pitää jakaa muille tai etsiä sijainen.
Itse asiassa, minua ei kiinnosta tippaakaan, minä päivänä on matematiikkaa yms. VAAN se, että moneenko lapsi menee kouluun ja monelta pääsee. Jos tokaluokkalaisen lukujärjestys on joka päivä 10-13 vai 8-12 ja perjantaisin pääsee 11:ltä, niin sillä on suuri vaikutus miten iltapäivähoito tai muut siihen viittaavatjutut voi järjestää.
Omat uskonnot, omat äidinkielet ja muut kiinteät tunnit sekoittaa pakettia valtavasti. Sitten, kun jaetaan erityisopetusresurssit (eli millä tunnilla milläkin luokalla on EO-tuki käytössä), koulunkäyntiavustajat, liikunnat ja ruokailut niin soppa on oikeasti aikamoinen. Nykyään ennen kuin tietää luokan kokoonpanon (kuinka paljon eri uskontojen oppilaita ja mistä uskonnoista, mitä oman äidinkielen tunteja, mihin tarvitaan erityisopetus ym.) niin ei voi oikein suunnitella mitään.
Ennen oli helpompaa, olen samaa mieltä. Ihan älytön homma nykyään, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 09:50"]Itse asiassa, minua ei kiinnosta tippaakaan, minä päivänä on matematiikkaa yms. VAAN se, että moneenko lapsi menee kouluun ja monelta pääsee. Jos tokaluokkalaisen lukujärjestys on joka päivä 10-13 vai 8-12 ja perjantaisin pääsee 11:ltä, niin sillä on suuri vaikutus miten iltapäivähoito tai muut siihen viittaavatjutut voi järjestää.
[/quote]
No lastasi ehkä saattaa kiinnostaa. Vai raahaako sitten vaan tyytyväisenä kaikkia kirjoja ja liikkakamoja joka päivä kouluun ja tekee läksyt aina seuraavaksi päiväksi - ihan vaan varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 09:36"]Yläkoulussa töissä: vielä ei ole lukujärjestystä tullut ja tiistaina alkaa opetus. Huomenna ollaan lomautettuna.
Tiistaina siis velloo koko monisatapäinen oppilasjoukko sinne sun tänne ja opettajat yrittävät enemmän tai vähemmän epätoivoisina saada sitä lukujärjestystä kansliasta. Vanhaan tuttuun tapaan lukkarissakin tulee olemaan virheitä ja reksi kiukkuinen kuin mikä, kun jättänyt sen lukkarin tekemisen viimetippaan.
[/quote]
Onpa teillä huono rehtori. Meillä on aina lukkari selvillä viimeistään kesän alussa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 09:54"]Omat uskonnot, omat äidinkielet ja muut kiinteät tunnit sekoittaa pakettia valtavasti. Sitten, kun jaetaan erityisopetusresurssit (eli millä tunnilla milläkin luokalla on EO-tuki käytössä), koulunkäyntiavustajat, liikunnat ja ruokailut niin soppa on oikeasti aikamoinen. Nykyään ennen kuin tietää luokan kokoonpanon (kuinka paljon eri uskontojen oppilaita ja mistä uskonnoista, mitä oman äidinkielen tunteja, mihin tarvitaan erityisopetus ym.) niin ei voi oikein suunnitella mitään.
Ennen oli helpompaa, olen samaa mieltä. Ihan älytön homma nykyään, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
[/quote]
No kai sitä nyt vaikka esim. viikko ennen koulun alkua tiedetään omat uskonnot ja äidinkielet? Vai tosiaanko sitä vielä ensimmäisillä kouluviikoilla ihmetellään että jaahas, minkäs näköistä porukkaa täällä tänä vuonna opiskeleekaan? Eikö voisi tehdä sen lukkarin vaikka viikkoa ennen koulun alkua valmiiksi eikä vasta sitten oppilaat ovat jo tulleet? Ja tiedoksi, tuota tapahtuu kaikissa muissakin työpaikoissa että rajallisia resursseja allokoidaan erinäisten muuttujien ja rajoitteiden puitteissa. Ainoa vaan, että muualla hommat on saatava valmiiksi dl:ään mennessä, ei voi todeta että sorry, menee vielä viikko kun tää on niin hankalaa...
Koulu alkaa maanantaina eikä perjantaina vielä ollut kaikista lapsista tiedossa ovatko he nyt muuttaneet koulun alueelle tai koulun alueelta pois.
Sama ongelma myös ammattikoulussa. Viimeisen vuoden opiskelija sai vasta edellisenä iltana tietää kaveriltaan, että huomenna klo 10 alkaa koulu. Alkamisaika oli päivitetty vissiin edellisenä päivänä, vaikka olisi ollut aikaa koko kesä. Lukujärjestystä ei vissiin ole vieläkään, mutta ei se mitään, työharjoittelu alkaa heti. Suurempi murhe on se, mitä näyttöjä tämän viimeisen vuoden aikana pitää tehdä, että valmistuu.
Se on ihan opettajasta kiinni. Minusta "vanhanajan" opettajasta on huono asia, että jo ekaluokalla ei ole alusta asti lukujärjestystä. Ei tarvitse olla mitään kirjainyhdistelmädiagnoosia, mutta sellainen epämääräinen ei-lukujärjestystä telee touhusta sekavaa.
Valitettavasti joissakin paikoissa on ammattitaidoton ja/tai välinpitämätön rehtori, joka ei välitä tällaisista asioista.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 09:15"]
En kuule ymmärrä minäkään. Lisäksi ihmettelen suuresti sitä miksi ei nettiin päivitetä koulun omille sivuille työvuoden alkamis ja päättymispäiviä ajoissa. Nytkin on viime vuoden tiedot ja lapsen kanssa mietittiin että kuinkakohan monelta hänen koulunsa huomenna alkaa. Eipä sillä lapsen kaveri soitti viime viikolla ja kysyi että minä päivänä heillä alkaa koulu. Kun ei sitäkään ole missään kerrottuna - edes Wilmassa.
Luulisi että opettajiakin kiinnostaisi syksyn lukujärjestykset jo keväällä. Eikä niitä pitäisi niin vaikea olla suunnitella.
[/quote]Eikö koulun alkamispäivä ja -aika löydy todistuksesta? Meillä on ainakin ollut aina siinä, silloin kun itse kävin koulua ja jokaisella lapsella nyt kun ovat käyneet koulua. Lisäksi tieto löytyy oman kunnan nettisivuilta ja paikallislehdestä. Perjantaina tuli vielä wilmaan viesti koulusihteeriltä.
Kouluissa on eroja! Meillä ekaluokkalaisen opelta tullut jo 3 wilmaviestiä ja koulu alkaa vasta huomenna.. Lukujärjestysajat kyllä näkyy jo wilmassa.
Meillä ei alaluokilla (1-2) ollut perinteistä lukujärjestystä ollenkaan. Taulukossa oli meidän lapsille vain X- merkkiä sen mukaan monelta kouluun tultiin ja monelta koulusta päästiin.Kaikki kirjat piti olla joka päivä koulussa mukana.
Jos osallistui johonkin muuhun kuin perusopetukseen, esim. Islam tai Et-tunteihin niin ne oli merkitty erikseen lukujärjestykseen, niinkuin Suomi toisena kielenä myös.