Mastercardilla seitsemän outoa varausta. Miten tulisi toimia?
Moi. Pääsiäisenä ostin ryanairilta kesäkuulle lennot lontooseen ja tein hotellivarauksen bookingin kautta. Tänään huomasin outoja varauksia (7kpl) luottopuolella. Summat muutamasta eurosta yli satasiin. Yht. lähes 400e arvosta. Soitin pankkiin (Danske Bank). Kortti suljettiin ja sieltä kehotettiin vain seuraamaan, menevätkö summat tililtä ensi
kuussa. Sen jlk voi kuulemma tehdä reklamaation. Näinkö se menee vai pitäisikö ottaa yhteyttä luottokuntaan?? Kenellä olisi kokemusta? Voi kun nämä ovat niin kurjia juttuja. Ihan kuin ei ihmisellä muuta hommaa/harminaiheita olisi...
Kommentit (11)
Onko kellään kokemusta? Itse olen ihan uuno tällaisten tapahtumien kanssa.
T. ap
Katso varausvahvistus, jos ne summat täsmäisivätkin. Myöhemmin näet, millä nimellä ne summat on veloitettu.
Varausvahvistus? Ryanair on veloittanut, samoin hotelli ottanut ilmeisesti katevarauksen (josta en tosin tiennyt etukäteen). Nämä näkyvät selvästi. Mutta sitten on ne seitsemän "nimetöntä " hyvin erilaisten summien varaukset. Näistä en ota yhtään mitään selvää. Pankissa sanottiin, että ovat nettikauppaa... Minulle ihan uppo-outo osoite. Ei jäänyt edes mieleeni. Kaikki samalta päivältä (päivä sen jlk, kun tein lento- ja hotellivaraukset)
Itse en juurikaan käytä luottopuolta kuin silloin harvoin, kun teen näitä ulkomaan reissuja.
Tutulta skimmattiin pankkikortti muutama vuosi sitten. Silloin piti tehdä muistaakseni reklamaatio ja rikosilmoitus ja piti todistaa, ettei ole itse käyttänyt korttia. Luottokunta korvasi n.kuukauden kuluttua. En osaa sanoa, onko näissä nettiostoissa sama toimintamalli.
Ei auta kun odottaa, että velottuuko ne. Jos velottuu voi tehdä reklamaation.
mulla kävi sama homma hiljattain mastercardin kanssa, eli sieltä oli mennyt noin satasen summa. pankki pyysi heti tekemään rikosilmoituksen ja reklamaation pystyi tekemään saman tien sen jälkeen. kyseessä ei siis ollut danske bank. mun tapauksessa pankki pystyi näkemään, mistä maasta ja milloin katevaraus oli tehty, ja kävi ilmi että sillä ei ollut mitään yhteyttä mihinkään (en ollut ollut ko. maassa ja kyseisenä päivänä olin korttini kanssa mökillä). ei siis aavistustakaan minkä takia sieltä oli mennyt tuo summa, jatkossa täytyy olla todella tarkkana ja tsekata tilit joka kuukausi.
Jos kortti on Dansken myöntämä, niin Luottokunnalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Jos joudut perumaan kortin, jolla olet tehnyt hotellivarauksia ym. niin kannattaa varmistaa varausten voimassaolo. Perutulla kortilla ei voi vakuuttaa varausta ja se voidaan perua.
Ja kuten pankissa kertoivat, aiheettomista maksuista tehdään kortin myöntäjälle (esim. pankki) reklamaatio sitten kun olet saanut niistä laskun.
nyt vasta huomasin että summat eivät olekaan vielä menneet tililtäsi. no, valitettavasti tuossa tilanteessa et taida voida muuta tehdä kuin odotella. noista varauksista ei varmaan itse pysty näkemään, mistä ne ovat, mutta näkisikö pankki ne kuitenkin?
Kiitos kiitos, tässä olikin tärkeitä pointteja. Arvelinkin, että hommiin tässä joutuu. Hotelliin pitää siis olla yhteydessä. Mitenhän nuo lennot. Onko ne "turvattu"? Luottopuolelta tosiaan nekin menossa veloitukseen.
T. ap
Varmista pankista, että lentojen veloitus on onnistunut.
No et varmaan mitään menetä jos otat yhteyttä luottokuntaankin. Ikäviä tuollaiset jutut, niitä on nyt liikkeellä.