Nyt ärsyttää todella paljon
Poikani on erityisryhmässä.Ongelmana on mm. toisten lasten kanssa toimeen tuleminen. Olen ollut hyvillä mielin, kun tarhassa ovat sanoneet,että hyvin on päivä mennyt, eikä mm. tönimisiä ole ollut. Tänään sain kuulla, heidän systeemin." olemme oppineet tuntemaan XXXX" ...Hän on koko päivän tädin kanssa huoneessa jossa on ovi kiinni..sinne eivät muut tule, yksi tyttö siellä tulee välillä leikkimään.Poikani syö tädin kanssa ennen muita lapsia ja menee nukkumaan ensiksi. Joten ei ole ihme,että toimeentullaan poikani kanssa. Sitähän varten poika siellä on,että oppisi jakamaan sen huomion muittenkin lasten kanssa. mutta tällä hetkellä on ainoa " kosketus" muihin lapsiin,kun ollaan ulkona. Olen aivan järkyttynyt, erityisosasto!!! Mitä voisin asialle tehdä? Huomenna aion soittaa toimintaterapeutille ja kertoa tilanteet ja otan kyllä puheeksi tätien kanssa myöskin. Kyllä ÄRSYTTÄÄ ja paljon!
Kommentit (6)
heti huomenna otan ensiksi tädit puhutteluun yms. ja toimintaterapeutti saa alkaa seuraamaan tilannetta. Kai se on helpompaa tädeille,kun poikani osaa leikkiä tosi nätisti aikuisen seurassa.Käytös muuttuu heti,kun joutuu jakamaan huomion
ei päivääkään tehtäisi lapselleni noin. itse soittaisin välittömästi päiväkotejen suurimmalle johtajalle. tälle kaikkein isoimmalle johtajalle. kokemusta on ja voin sanoa, että tapahtumaan lähtee heti ja vauhdilla.
olet nyt vanhempana vastuussa lapsesi kohtelusta, kun tiedät mitä tapahtuu.
toimintaterapeutti ei ole oikea henkilö. hän ei ole tarhojen johtaja.
itse hakisin lapselle välittömästi ututa erityistarha paikkaa, hyvin painavat syyt siihen on.
pahaa tekee, niin että puistattaa.
että jospa poikaa totutetaan leikkimään ja jakamaan huomiota ensin yhden lapsen kanssa ja siirrytään sitten hiljalleen isompaan ryhmään. Jos isommassa ryhmässä lähtee mopo käsistä ei auta muu kuin " aloittaa alusta" .
Meillä molemmat lapset on opetettu leikkimään ensin aikuisen kanssa, ja sitten hiljalleen yhden -kahden lapsen kanssa kunnes sos. taidot ovat hiljalleen alkaneet sujua paremmin. Jos oltaisiin yritetty koko ryhmän melutessa ympärillä ei koko hommasta olisi tullut mitään.
Eri asia tietysti on jos poika on eristetty muista ilman kuntoutusajatusta.
Juttelin päivällä tarhan kelton kanssa ja hän selitti asian KUNNOLLA.Ihmetteli tosin,ettei tädit olleet mitään puhuneet mulle.Mutta asia on selvinnyt, eikä tarvitse tädeille antaa tukkapöllyä =)
Itselläni on leikki-ikäinen,autistinen tyttö.
Joulun paikkeilla nappasin härkää sarvista kiinni,kun omat epäilykseni tytön ryhmätoimintaan saivat tarpeeksi puhtia.Ruokailussa oli muiden kanssa samaan aikaan,mutta muuta ei sitten tainutkaan olla.Tyttö nukkuu eri huoneessa,koska jodlailee itsensä uneen,joten tämän ymmärrän.No,joulujuhlat tulivat ja sain osakseni hämmästystä,kun ilmoitin meidänkin tulevan juhlaan.Sitten minulle ilmoitettiin,ettei tyttö ole MISSÄÄN esityksessä mukana.Seuraavana päivänä juttelin pk:n johtajan kanssa ja sain ihme selityksiä siitä,ettei tyttö pidä musiikista(asia on todellakin päinvastoin).
Koska asiani ei tullut johtajan pakeilla ymmärretyksi,otin yhteyttä kunnan sosiaalisihteeriin.Tytön puheterapeutti ja autismityöntekijä ovat nyt käyneet tarhassa arvioimassa tilannetta.Pidämme myös yhteisen palaverin myöhemmin keväällä.
Mutta tuon jälkimmäisen yhteydenoton jälkeen ilmeisesti asiasta oli kovastikin keskusteltu.Nyt tyttö on satu- ja musiikkihetkessä mukana ja istuu siinä avustajansa kanssa rauhallisesti.Eli eivät keinot lopu pk:n johtajaan,vaan asiaa kannattaa viedä eteenpäin,että asia tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.Erityislapsi on lapsi siinä missä muutkin, valitettavasti työntekijöiden ammattitaito heitä kohtaan on välillä lian heikkoa.