Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista tukea ADD-lapsenne saa? Meillä tilanne vain pahenee, tässä on pakko tehdä jotain :(

Vierailija
30.04.2012 |

Ennen kouluikää asia ei ollut oikeastaan mikään ongelma, ja ekaluokkakin meni vielä aika hyvin. Tokaluokalla tarkkaavuusvaikeudet ja itsetunto-ongelmat ovat kasautuneet. ADD:n lisäksi lapsella on tiettyihin asioihin/oppiaineisiin heijastuvia oppimisvaikeuksia. Toiset asiat taas sujuvat ilman mitään ongelmia.



Mikä tällaisia lapsia auttaa parhaiten? Koulussa lapsi on ollut osa-aikaisessa erityisopetuksessa, mutta se auttaa lähinnä oppimisvaikeuksiin, ei tarkkaavuuden vaikeuksiin. Lapsesta näkee, että hän kärsii tilanteesta.



Mitä apua kannattaisi etsiä/vaatia seuraavaksi?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on saanut alakouluaikana neuropsykologista kuntoutusta 2 vuoden ajan ja opettajien täsmäohjausta, jolloin otettiin käyttöön erilaisia timereita, kuvallisia toiminnanohjaussarjakuvia ja vastaavia. Pienryhmässäkinol joistain aineista, mutta niissä on juuri tuo ap:n kuvaama ongelma. Kuntoutuksesta ja opeohjauksesta oli huomattava apu ja alaokulun ajan se riitti. Yläkoulussa oli sitten pakko ottaa se lääke köyttöön. Näin jälkeenpäin mietin kuitenkin, että olisi ollut parempi käyttää sitä jo aikaisemmin, niinei olisi ehtinyt syntyä tarkkaavaisuuspuömistanjohyuvia gappejä oppimiseen ja osaamiseen. Niiden kiinnikurominen on nyt kova homma. Jos lääkettä olisi käyttänyt aikaisemmin,ei lapseni ehkä tarvitsisi sitä edes enää!



Liikunta auttaa tutkimusten mukaan aivojen välittäjäainetasoon noin 10-15min. Siitä kun liike lopetetaan. Toisin sanoen tunnin lisäliikunta auttaaa sen tunnin ja seuraavan kymmenminuuttisen ajan. Osta mieluummin dynatyyny tai vastaava, saat jatkuvamman hyödyn. Vaikka ei se liikunta pahaakaan tee, siihen ei kuitenkaan kannata ladata liikaa toiveita. Pettymyksiä kun tulee näiden lasten kanssa muutenkin paljon.

Vierailija
2/3 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä selvittää tuota kuntoutusasiaa. Liikuntaa lapsi harrastaa muutenkin.



Meilläkään ei pienryhmä auta keskittymisessä. Myös siellä on rauhatonta (opet sanoneet suoraan, että villiä menoa on luokissa) ja lapsen ajatus harhailee joka tapauksessa. Joskus tuntuu, että hän tarvitsisi melkein henkilökohtaisen avustajan viereen paimentamaan.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi kokeilla, auttaako tunti lisää liikuntaa yhtään mitään. Tämä keino on kylläkin tarkoitettu ADHD-lapsille, mutta ei siitä ADDissakaan kai mitään haittaa voi olla. Ei samasta syystä (=energian purkaminen vs. keskittymiskyvyn paraneminen) mutta kumminkin.



Toinen mikä voisi auttaa on tsekata, onko lapsen istumapaikka ihan tarkoituksenmukainen. Ajatuksenahan usein on, että erityislapset pannaan istumaan eteen ettei luokan hälinä häiritse, mutta meidän pojan tarkkaavaisuutta se ainakin vaan huonontaa. Hänellä on siis pakonomainen tarve olla perillä kaikesta liikehdinnästä takanaan. Silloin, kun hän istuu luokan takaosassa, on tarkkaavaisuus paljon parempi. Ei tarvitse vilkuilla taakse, kun tietää, ettei siellä mitään ole, ja ainakin huomio kiinnittyy oikeaan suuntaan.



Mun pojan oireet ei ole vielä olleet niin pahoja, että olisi varsinaista ADD- tai ADHD-diagnoosia tullut, vaan hänellä on piirteitä molemmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä