Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kristitty joka ei elä Jeesuksen opissa on vain tapauskova tai new age tyyppi

Vierailija
24.01.2012 |

miksi joillekin on ok ryypätä ja röökata, olla tekopyhiä, ottaa raamtusta vain se osa joka itselle sopii ja muotoilla sitä?



Se ei ole uskossa olevan elämää. Toki, kukaan ei ole täydellinen, mutta jos ei edes yritä...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valoittaa asioita hyvin, lukekaa, kannattaa! :)



Pelastumme armosta ja Jeesus kuoli ristillä syntiemme tähden, mutta kuten jo aiemmin on sanottu, usko ilman tekoja on kuollut, ja hedelmistään puu tunnetaan :)

Vierailija
2/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuten jo aiemmin on sanottu, usko ilman tekoja on kuollut, ja hedelmistään puu tunnetaan :)

tämä ei kuitenkaan saisi ajaa kristittyä turhaan syyllisyydentunteeseen siitä, että jos jotain tiettyjä hengen hedelmiä ei näy elämässäni, niin olen huono kristitty tai Jeesus ei rakastakaan minua tai minä en rakasta tarpeeksi Jeesusta. Hengen hedelmät ovat hedelmiä, jotka kumpuavat rakkaudesta, ei väkisin yrittämisestä ja ahdistuneesta lakihenkisyydestä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä hirveästi innostu tällaisista oman lahkonsa luojista ja uskonnolla, uskonnollisella kirjallisuudella, kaseteilla, cd:illä ja videoilla miljoonaomaisuuksia itselleen keränneillä saarnaajilla kuten Pawson.

Hauskaa kyllä, hän itse kritisoi menestysteologiaa, mutta kerää silti pesämunaa itaselleen...

En väheksy hänen Pawsonin merkitystä baptisteille, mutta minun uskoni perustuu Raamattuun ja Katekismukseen.

Erityisesti Pawsonin maailmanlopun ennustukset ja lapsikasteen kieltäminen ja/tai kritisointi näyttäytyy uskolleni ja uskallanpa sanoa, monelle muullekin luterilaisille ylipäätään varsin kummallisina oppeina.

Toki ymmärrän sen strategian, että baptistisaarnaaja kritisoi valtakirkkoa, koska helpoinhan on saada laumaan uusia jäseniä kun markkinoi sanomaansa niille jotka jo allekirjoittavat uskon ydinasian, mutta eivät ole tyytyväisiä omaan kirkkoonsa.

Mutta toisaalta näen sen erittäin tarkoitushakuisena kaupparatsupelastajuutena ja moraalisesti hyvin arveluttavana.

Kysymys kuuluukin, ovatko tällaiset saarnaajat Jumalan vain Paholaisen asialla ?!

Kirjasuositus tähän väliin, David Pawson: "Kerran pelastettu, aina pelastettu?" valoittaa asioita hyvin, lukekaa, kannattaa! :)

Vierailija
4/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä hirveästi innostu tällaisista oman lahkonsa luojista ja uskonnolla, uskonnollisella kirjallisuudella, kaseteilla, cd:illä ja videoilla miljoonaomaisuuksia itselleen keränneillä saarnaajilla kuten Pawson.

Hauskaa kyllä, hän itse kritisoi menestysteologiaa, mutta kerää silti pesämunaa itaselleen...

En väheksy hänen Pawsonin merkitystä baptisteille, mutta minun uskoni perustuu Raamattuun ja Katekismukseen.

Erityisesti Pawsonin maailmanlopun ennustukset ja lapsikasteen kieltäminen ja/tai kritisointi näyttäytyy uskolleni ja uskallanpa sanoa, monelle muullekin luterilaisille ylipäätään varsin kummallisina oppeina.

Toki ymmärrän sen strategian, että baptistisaarnaaja kritisoi valtakirkkoa, koska helpoinhan on saada laumaan uusia jäseniä kun markkinoi sanomaansa niille jotka jo allekirjoittavat uskon ydinasian, mutta eivät ole tyytyväisiä omaan kirkkoonsa.

Mutta toisaalta näen sen erittäin tarkoitushakuisena kaupparatsupelastajuutena ja moraalisesti hyvin arveluttavana.

Kysymys kuuluukin, ovatko tällaiset saarnaajat Jumalan vain Paholaisen asialla ?!

Kirjasuositus tähän väliin, David Pawson: "Kerran pelastettu, aina pelastettu?" valoittaa asioita hyvin, lukekaa, kannattaa! :)

Muistuttaisin sinua, että Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen, mutta ei se kait sinänsä ole hirveä vääräoppikaan, se on vain turha. Parasta on että ihminen valitsee itse uskonsa kun on siinä iässä että siihen kykenee ja käy sitten kasteella. Luterilainen kaste perustuu siihen että saatiin kirkolle väkeä ja ettei "vauva joutuisi helvettiin jos kuolee"

Sen vuoksi hellarti, baptistit jne, eivät kasta lapsiaan vauvoina.

Vierailija
5/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"älkää sokeasti luottako mihinkään mitä joku sanoo, älkää edes siihen mitä itse sanon, tarkistakaa Raamatusta minunkin puheeni ja onko se yhtäpitävä Raamatun kanssa"



mun mielestä tuollainen asenne kertoo puhujasta jo paljon (hyvää).

Vierailija
6/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä hirveästi innostu tällaisista oman lahkonsa luojista ja uskonnolla, uskonnollisella kirjallisuudella, kaseteilla, cd:illä ja videoilla miljoonaomaisuuksia itselleen keränneillä saarnaajilla kuten Pawson.

Hauskaa kyllä, hän itse kritisoi menestysteologiaa, mutta kerää silti pesämunaa itaselleen...

En väheksy hänen Pawsonin merkitystä baptisteille, mutta minun uskoni perustuu Raamattuun ja Katekismukseen.

Erityisesti Pawsonin maailmanlopun ennustukset ja lapsikasteen kieltäminen ja/tai kritisointi näyttäytyy uskolleni ja uskallanpa sanoa, monelle muullekin luterilaisille ylipäätään varsin kummallisina oppeina.

Toki ymmärrän sen strategian, että baptistisaarnaaja kritisoi valtakirkkoa, koska helpoinhan on saada laumaan uusia jäseniä kun markkinoi sanomaansa niille jotka jo allekirjoittavat uskon ydinasian, mutta eivät ole tyytyväisiä omaan kirkkoonsa.

Mutta toisaalta näen sen erittäin tarkoitushakuisena kaupparatsupelastajuutena ja moraalisesti hyvin arveluttavana.

Kysymys kuuluukin, ovatko tällaiset saarnaajat Jumalan vain Paholaisen asialla ?!

Kirjasuositus tähän väliin, David Pawson: "Kerran pelastettu, aina pelastettu?" valoittaa asioita hyvin, lukekaa, kannattaa! :)

Muistuttaisin sinua, että Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen, mutta ei se kait sinänsä ole hirveä vääräoppikaan, se on vain turha. Parasta on että ihminen valitsee itse uskonsa kun on siinä iässä että siihen kykenee ja käy sitten kasteella. Luterilainen kaste perustuu siihen että saatiin kirkolle väkeä ja ettei "vauva joutuisi helvettiin jos kuolee"

Sen vuoksi hellarti, baptistit jne, eivät kasta lapsiaan vauvoina.

Muistuttaisin sinua, että Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen, mutta ei se kait sinänsä ole hirveä vääräoppikaan, se on vain turha. Parasta on että ihminen valitsee itse uskonsa kun on siinä iässä että siihen kykenee ja käy sitten kasteella. Luterilainen kaste perustuu siihen että saatiin kirkolle väkeä ja ettei "vauva joutuisi helvettiin jos kuolee"

Sen vuoksi hellarti, baptistit jne, eivät kasta lapsiaan vauvoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä raamatusta löytyy perustelu ihan mihin asiaan tahansa, kun oikein lukee. Sekä hyviin, että pahoihin. Sekä oikeisiin, että harhaoppisiin.

Sellaista asiaa ei tässä maailmassa ole, mitä lahjakas argumentoija ja raamatuntuntija ei raamatunsanalla pystyisi perustelemaan.

Jopa sotiin ja kiduttamiseen on löydetty oikeutus raamatusta.

Monikin täysin seonnut pedofiili-psykopaatti tai sarjamurhaaja on kyennyt loogisesti perustelemaan tekonsa raamatun teksteillä.



Niin, harhaoppisia. Mutta kuka määrittelee sitten kenetkin harhaoppiseksi, luulen että lopulta ainoastaan Yläkerran Isäntä on ainoa todellinen auktoriteetti.

Vierailija
8/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhuu taas joku joka ei tiedä uskon asioita paljoakaan tai ei ole tullut uskoon. Sillä uskoon tulo avartaa asioita paljon enemmän kuin vaikka 7 vuotta teologisessa piereskely.

sillä raamatusta löytyy perustelu ihan mihin asiaan tahansa, kun oikein lukee. Sekä hyviin, että pahoihin. Sekä oikeisiin, että harhaoppisiin.

Sellaista asiaa ei tässä maailmassa ole, mitä lahjakas argumentoija ja raamatuntuntija ei raamatunsanalla pystyisi perustelemaan.

Jopa sotiin ja kiduttamiseen on löydetty oikeutus raamatusta.

Monikin täysin seonnut pedofiili-psykopaatti tai sarjamurhaaja on kyennyt loogisesti perustelemaan tekonsa raamatun teksteillä.

Niin, harhaoppisia. Mutta kuka määrittelee sitten kenetkin harhaoppiseksi, luulen että lopulta ainoastaan Yläkerran Isäntä on ainoa todellinen auktoriteetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.” (1Joh 3:9)



Uskova ei kykene ilman tunnontuskia ja katumista tekemään jatkuvaa syntiä, koska hänessä on Pyhä Henki.



Jos hurskas pelastuu vaivoin, miten käykään jumalattoman ja syntisen! --1. Pietarin kirje 4:18



"Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.



Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.



Tehkää tämä kaikki rukoillen ja anoen. Rukoilkaa joka hetki Hengen antamin voimin. Pysykää valveilla ja rukoilkaa hellittämättä kaikkien pyhien puolesta."

--Ef. 6:10-18

Vierailija
10/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomattavasti raamattua ja varmaankin itse Jumalaa suurempia auktoriteetteja, ovathan he mielestään ainoita oikeita tosi kristittyjä.

Ainakin siltä se yleensä näyttää.



Kirjoittamattomat helluntai-isien perinnäissäännöt (Mika Hirsilän mukaan)



A. Opinmuodostus



1. Raamattua tulkitaan kirjaimellisesti, kunhan se vain palvelee totuttuja käytäntöjä. Tämän vuoksi

esimerkiksi seurakunnan kaitsijan vaatimuksista (1.Tim.3:2-7) saatetaan huomioida vain

sukupuoli: ”yhden vaimon mies”.

2. Kirjoitettuja opinkappaleita ei ole olemassa, mutta jos sellaisia luodaan niin sanat muotoillaan

mahdollisimman ympäripyöreiksi. Näin ollen voidaan tarpeen tullen antaa käsitteille uudenlaiset

merkityssisällöt. Tämä taas mahdollistaa opillisen takinkäännön.

3. Helluntaiseurakunnassa ollaan usein valmiita ymmärtämään ja puolustamaan Israelia

riippumatta siitä, mitä he itse asiassa tekevät. Sen sijaan konfliktin toiselle osapuolelle ei liikene

minkäänlaista ymmärrystä, koska he ovat lähtökohtaisesti väärässä.

4. Helluntaiseurakunnassa vastustetaan paljon eri asioita ja vain hyvin harvoin ollaan jonkun asian

puolestapuhujia. Aikojen kuluessa on vastustettu esimerkiksi olutta, TV:tä ja videopelejä.

5. Mitä enemmän helluntaiseurakunnalla on velkaa niin sitä enemmän saarnoissa painotetaan

täysien kymmenyksien (10% bruttotuloista) maksamisen tärkeyttä.

6. Jos sinut on kastettu lapsikasteella niin kuulut alempaan kastiin, joka ei saa ehtoollista

helluntaiseurakunnan kokouksessa. Uskovien upotuskaste suoritetaan usein 4-6-vuotiaana,

jolloin lapsi osaa jo kävellä ja kertoa tulleensa uskoon hyvin nuorena. Ratkaisu on myös tehty

täysin omasta vapaasta tahdosta ilman vanhempien myötävaikutusta tai painostusta.



B. Palvelutehtävät seurakunnassa



1. Sinun ei tule pyrkiä mihinkään oma-aloitteisesti. Pyrkiminen viestii vallantavoittelusta ja

hengellisestä kypsymättömyydestä. Tämä koskee erityisesti sellaista tehtävää, johon liittyy

tavalla tai toisella esillä olemista.

2. Korkeakoulutus on hieno asia, mutta ei ole soveliasta tuoda oppimaansa helluntaiseurakunnan

sisäpuolelle. Esimerkiksi yliopistotutkinto taloustieteistä ei ole eduksi, jos haluat olla

päättämässä helluntaiseurakunnan talousasioista.

3. Helluntaiseurakunnan virkaan halutessasi muista, ettei sinulla pidä olla suoritettuna ainuttakaan

teologian kurssia Helsingin yliopistossa. Myös Iso Kirjan tutkinnolla saattaa olla negatiivinen

vaikutus. Sen sijaan pitkä vankilaura voi olla erittäin hyvä ansio, jonka avulla pääset heti

suosituksi julistajaksi.

4. Statuksesi yhteiskunnassa vaikuttaa usein asemaasi helluntaiseurakunnassa. Esimerkiksi

hyväpalkkaiset ammatit (kuten lääkäri, opettaja ja proviisori) ovat arvostettuja, mutta yhtä hyvin

ansaitsevat yksityisyrittäjät eivät useinkaan ole arvostettuja (koska he ovat rahanahneita).

5. Pidä mielessäsi, ettei teologinen viisaus ja ymmärrys ole välttämättä kovinkaan tärkeää.

Olennaisinta on osata soittaa kitaraa, laulaa ja esiintyä. Tärkeämpää on myös oppia fraseologia

ja oikeat äänenpainot kuin oppia laittamaan julistettuja asioita käytäntöön.

6. Jos sinulla on kutsumus palvella helluntaiseurakuntaa tehtävässä, johon liittyy muiden

opettamista niin tähän tehtävään päästäksesi sinun täytyy ensin vuosia tehdä jotain aivan muuta

hommaa. Keittiöön, siivoukseen ja musiikkiin liittyvät tehtävät ovat tavallisia. Poikkeuksen

säännöstä muodostaa pyhäkouluopettajan tehtävä.

7. Jos sinulla on kutsumus palvella helluntaiseurakuntaa sellaisessa tehtävässä, johon ei liity

muiden opettamista tai näkyvillä olemista (siivoaminen, kokkaaminen, talonmiehen hommat

jne.) niin pääset todennäköisesti toteuttamaan kutsumustasi välittömästi.

8. Kutsumus (tai se, että saa helluntaiseurakunnan johdon vakuutettua kutsumuksestaan) menee

aina luontaisten taitojen ja koulutuksen edelle, joskus myös sukutaustan edelle. Mutta ei

koskaan sukupuolen edelle.



C. Kritiikkiin suhtautuminen ja keskustelukulttuuri



1. Toisinajattelijat vaiennetaan olemalla hiljaa ja kiinnittämättä heihin huomiota. Ajan kuluessa he kyllä toivottavasti väsyvät ja menevät pois tai vaihtoehtoisesti vaikenevat ja muuttuvat jälleen

oikein ajatteleviksi.

2. Jos sinua kielletään toimimasta jossakin hengellisessä virassa niin syytä kieltoon ei useinkaan

kerrota tai sitten kerrottu syy ei ole se todellinen syy.

3. Jos olet pettynyt vaikutusmahdollisuuksiisi helluntailiikkeessä ja lähdet siksi muualle

kutsumustasi toteuttamaan niin olet automaattisesti vain itsekäs ja katkera, jollaisen panosta ei

helluntaiseurakunta olisi halunnutkaan käyttöönsä.

4. Esittäessäsi soraäänen jostakin asiasta tiedä, että ensimmäiseksi ryhdytään miettimään

motiivejasi sekä tekemään arvioita hengellisestä tilastasi. Vasta sitten mahdollisesti siirrytään

pohtimaan esittämääsi asiaa. Toisin sanoen ensin kiinnitetään huomio henkilöön itse asian

sijasta.

5. Älä koskaan arvostele oman helluntaiseurakuntasi toimintatapoja sen seinien ulkopuolella.

Likapyykkiä ei sovi pestä julkisesti.

6. Älä koskaan arvostele toisia helluntaiseurakuntia ja niiden toimintatapoja.

7. Älä koskaan arvostele helluntaisaarnaajia julkisesti silloin, kun he saapuvat puhumaan

kutsuttuina ja kyseisen helluntaiseurakunnan johdon hyväksyminä.

8. Halu muuttaa totuttuja käytäntöjä on vain näennäistä. Kehityskeskusteluja pidetään, mutta

mitään ideoista ei panna täytäntöön. Tämä perustellaan ilmoittamalla, että jo olemassa olevat

toimintatavat ovat parhaat mahdolliset eikä niitä siksi ole tarpeellista muuttaa.

9. Jos joku ehdottaa muutosta x helluntaiseurakunnan toimintamuotoon y ja haluat sitä vastustaa

niin kannattanee sisällyttää puheeseen riittävä määrä hengellistä fraseologiaa. Esimerkiksi termit

”luopumus”, ”lopun ajat”, ”riivaajat”, ”Jumala ei tällaista siunaa”, ”Sana ei tue tätä” ja

”todellinen kristitty kavahtaa tällaista” saattavat auttaa edulliseen lopputulokseen pääsemistä.

10. Pussillinen lähes mitä tahansa voi mennä läpi, jos toimit ”nöyrästi”, helluntaikulttuurin

mukaisesti, hurskaasti puhuen ja kaanaankieltä viljellen. Myös arvostettuun helluntaisukuun

poikalapsena syntyminen auttaa asiaa huomattavasti.

11. Mitä tahansa maailmalla sitten tapahtuukaan niin muista profetoida voimallisesti hengellistä

fraseologiaa käyttäen ”nämä ovat niitä lopun aikojen enteitä”. Näin olet kuin kala vedessä.

12. Jos sinulta kysytään jotain hengellisyyteen liittyvää asiaa, johon et osaa vastata niin voit aina sanoa ”Pyhä Henki kyllä kirkastaa tällaiset asiat ilman erityisiä perusteluja”. Pidä kuitenkin

varasi, koska näin sanomalla sisällytät vastaukseesi implisiittisen vihjeen siitä, ettei kysyjällä ole Pyhää Henkeä.

13. Julkisesti helluntaipastori tai muu seurakunnan työntekijä saattaa olla yhtä mieltä, mutta yksityisesti sekä kulisseissa että käytävillä taas jotain toista. Tällaista kulisseissa vehkeilyä ei useinkaan koeta mitenkään ristiriitaiseksi tai ongelmalliseksi, mikä taas johtuu usein keskeisten käsitteiden erilaisesta merkityssisällöstä.



D. Ulkoisen olemuksen ja käyttäytymisen valvonta eli seurakuntakuri



1. Kaikki vahtivat toisiaan eli sinun yksityiselämäsi kuuluu myös minulle. Toimintaa kutsutaan

termillä seurakuntakuri, jonka vaativuus vaihtelee helluntaiseurakuntien kesken.

2. Jos mielit vähänkin näkyvämpään tehtävään helluntaiseurakunnassa niin miehillä hiustyylin

tulee olla lyhyt ja mielellään jakaus sivulla. Naisilla taas tulee olla mielellään pitkät hiukset.

3. Joissakin helluntaiseurakunnissa tupakointi tai avoliitossa asuminen saattaa estää kasteelle

pääsyn tai olla jopa perusteena seurakunnasta erottamiselle.

4. Seksuaalisuudesta ei sovi puhua. Valitettavasti asiasta on kuitenkin joskus pakko puhua. Tällöin

nuorille painotetaan ”älä tee sitä” ja vanhempien tulee kauhistella nykymaailman menoa.

5. Jos avioidut alle vuoden seurustelun jälkeen niin teet sen vain päästäksesi harrastamaan seksiä

nopeasti. Jos taas olet seurustellut yli kolme vuotta eikä hääpäivää ole vieläkään tiedossa niin se

merkitsee, että harrastat esiaviollista seksiä.

6. Sinun tulee avioitua nuorena, tavallisimmin 18-19-vuotiaana. Avioliittoa solmittaessa kaikkein

tärkeintä on saada vihkitodistus nopeasti. Yhteinen asunto, asianmukainen hääjuhla ja muut

avioitumiseen tavallisesti liittyvät asiat ovat toissijaisia. Vihkitodistuksen korkea sija

prioriteetissa johtuu siitä, että se luvallistaa sukupuolielämän aloittamisen.

7. Avioitumisen jälkeen vuoden kuluessa lapsen saaminen merkitsee todennäköisesti sitä, ettei

pariskunta osaa ehkäisyä hoitaa. Ellei lapsia ole vielä viidenkään avioliittovuoden jälkeen

ilmaantunut niin todennäköisesti pariskunta ei voikaan saada lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tulivat kastettavaksi perhekunnittain.

Miksi hellarit ja babtistit eivät pidä vauvojaan ja pikkulapsiaan perhekuntaansa kuuluvina?


Sen vuoksi hellarti, baptistit jne, eivät kasta lapsiaan vauvoina.

Vierailija
12/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on vielä lapsenusko. Sitten kun se alkaa murenemaan pitää ottaa Jeesus tietoisesti omaksi Vapahtajakseen.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva syntyy ateistien perheeseen eikä häntä kasteta. Niin eihän Jumala vauvaa helvettiin tuomitse...eihän hänellä ole mitään mahiksia itseänsä kastaa tai ylipäänsä edes ymmärrystä synnistä.

Vierailija
14/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä porukassa on niitäkin, jotka menevät kasteelle, koska tietyssä iässä yhteisö sitä odottaa, ja puhuvat kielilläkin, koska se niinkun kuuluu siihen tilanteeseen. Molempi pahempi. Kaste symboloi hieman eri asioita eri suunnissa. Lapsikasteessa korostuu armo, ansaitsematon osallisuus Jumalan valtakunnasta, eihän lapsi voi antaa mitään, osoittaa uskoaan millään tavoin ja tulee silti hyväksytyksi - ehkä jotenkin etukäteen - Jumalan yhteyteen. Aikuiskasteessa sitten korostuu kääntymys, syntien pois peseminen. Lapsikastetta voisi verrata juutalaiseen ympärileikkaukseen.



Varminta on ehkä omistaa molemmat kasteet ; )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan niihin mistä tiedän:

Israelista en tiedä, itse koitan ajatella molempia osapuolia.

Olut,tv, videopelit: en ole kuullut ja tutustunut kehenkään kuka olisi kiihkoamassa noita vastaan. Luulenpa että kokemuksesi liittyykin johonkin pikkukylän hellareihin tms.

Mutta henk. koht en pidä oluesta, en tarvitse sitä mihinkään, videopelit ovat huonoja jos niihin koukuttuu, tv:stä tulee yleensä pelkkää P:tä, mutta eihän kaikkea ole pakko katsoa.

Velka: on varmaan totta että seurakunnissa on välillä tiukkaa kun kuukausikulut palkat, vuokrat jne. ovat 20 000€ hieman isommissa seurakunnissa.

KOhta 6: ei ole olemassa alempaa kastia (puhut nyt kokemuksella pk- seudun seurakunnista, joissa olen käynyt. Kasteella käyvät 14 vuotiaasta ylöspäin jos haluavat. Itse olin 21v.

kohdat b 2 ja 3 voivat pitää paikkansa jossain peräkylän hellareissa. Siksi suosittelenkin risteyspaikkaa HKI, Suhe, philadelphia jne.

kohta D1 : tämäkin on kamalaa jos tällaiseen törmää, aina voit vaihtaa seurakuntaa, jokaiselle löytyy oma paikka.

Suhe:ssa on paljon nuoria ja luovia, ei näy mitään ahdasmielistä mitä kuvailet, en silti sano että se olisi paras paikka, mutta se on vastakohta kuvailemallesi.

kohta D5 totta, moni menee liian nuorena naimisiin, toiset taas harrastavat esiaviollista seksiä. Palloilu niiden välillä ei ole helppoa. Itselleni oli sen vuoksi että elämässäni oli muita intressejä kuin miehet ja seksi.

kohta d7: jokainen kyllä hankkii lapsensa kun tuntee olevansa siihen valmis, ei se kuulu muille.

6. Jos sinut on kastettu lapsikasteella niin kuulut alempaan kastiin, joka ei saa ehtoollista

helluntaiseurakunnan kokouksessa. Uskovien upotuskaste suoritetaan usein 4-6-vuotiaana,

jolloin lapsi osaa jo kävellä ja kertoa tulleensa uskoon hyvin nuorena. Ratkaisu on myös tehty

täysin omasta vapaasta tahdosta ilman vanhempien myötävaikutusta tai painostusta.


3. Helluntaiseurakunnassa ollaan usein valmiita ymmärtämään ja puolustamaan Israelia

riippumatta siitä, mitä he itse asiassa tekevät. Sen sijaan konfliktin toiselle osapuolelle ei liikene

minkäänlaista ymmärrystä, koska he ovat lähtökohtaisesti väärässä.

4. Helluntaiseurakunnassa vastustetaan paljon eri asioita ja vain hyvin harvoin ollaan jonkun asian

puolestapuhujia. Aikojen kuluessa on vastustettu esimerkiksi olutta, TV:tä ja videopelejä.

5. Mitä enemmän helluntaiseurakunnalla on velkaa niin sitä enemmän saarnoissa painotetaan

täysien kymmenyksien (10% bruttotuloista) maksamisen tärkeyttä.

6. Jos sinut on kastettu lapsikasteella niin kuulut alempaan kastiin, joka ei saa ehtoollista

helluntaiseurakunnan kokouksessa. Uskovien upotuskaste suoritetaan usein 4-6-vuotiaana,

jolloin lapsi osaa jo kävellä ja kertoa tulleensa uskoon hyvin nuorena. Ratkaisu on myös tehty

täysin omasta vapaasta tahdosta ilman vanhempien myötävaikutusta tai painostusta.

B. Palvelutehtävät seurakunnassa

1. Sinun ei tule pyrkiä mihinkään oma-aloitteisesti. Pyrkiminen viestii vallantavoittelusta ja

hengellisestä kypsymättömyydestä. Tämä koskee erityisesti sellaista tehtävää, johon liittyy

tavalla tai toisella esillä olemista.

2. Korkeakoulutus on hieno asia, mutta ei ole soveliasta tuoda oppimaansa helluntaiseurakunnan

sisäpuolelle. Esimerkiksi yliopistotutkinto taloustieteistä ei ole eduksi, jos haluat olla

päättämässä helluntaiseurakunnan talousasioista.

3. Helluntaiseurakunnan virkaan halutessasi muista, ettei sinulla pidä olla suoritettuna ainuttakaan

teologian kurssia Helsingin yliopistossa. Myös Iso Kirjan tutkinnolla saattaa olla negatiivinen

vaikutus. Sen sijaan pitkä vankilaura voi olla erittäin hyvä ansio, jonka avulla pääset heti

suosituksi julistajaksi.

4. Statuksesi yhteiskunnassa vaikuttaa usein asemaasi helluntaiseurakunnassa. Esimerkiksi

hyväpalkkaiset ammatit (kuten lääkäri, opettaja ja proviisori) ovat arvostettuja, mutta yhtä hyvin

ansaitsevat yksityisyrittäjät eivät useinkaan ole arvostettuja (koska he ovat rahanahneita).

5. Pidä mielessäsi, ettei teologinen viisaus ja ymmärrys ole välttämättä kovinkaan tärkeää.

Olennaisinta on osata soittaa kitaraa, laulaa ja esiintyä. Tärkeämpää on myös oppia fraseologia

ja oikeat äänenpainot kuin oppia laittamaan julistettuja asioita käytäntöön.

6. Jos sinulla on kutsumus palvella helluntaiseurakuntaa tehtävässä, johon liittyy muiden

opettamista niin tähän tehtävään päästäksesi sinun täytyy ensin vuosia tehdä jotain aivan muuta

hommaa. Keittiöön, siivoukseen ja musiikkiin liittyvät tehtävät ovat tavallisia. Poikkeuksen

säännöstä muodostaa pyhäkouluopettajan tehtävä.

7. Jos sinulla on kutsumus palvella helluntaiseurakuntaa sellaisessa tehtävässä, johon ei liity

muiden opettamista tai näkyvillä olemista (siivoaminen, kokkaaminen, talonmiehen hommat

jne.) niin pääset todennäköisesti toteuttamaan kutsumustasi välittömästi.

8. Kutsumus (tai se, että saa helluntaiseurakunnan johdon vakuutettua kutsumuksestaan) menee

aina luontaisten taitojen ja koulutuksen edelle, joskus myös sukutaustan edelle. Mutta ei

koskaan sukupuolen edelle.

C. Kritiikkiin suhtautuminen ja keskustelukulttuuri

1. Toisinajattelijat vaiennetaan olemalla hiljaa ja kiinnittämättä heihin huomiota. Ajan kuluessa he kyllä toivottavasti väsyvät ja menevät pois tai vaihtoehtoisesti vaikenevat ja muuttuvat jälleen

oikein ajatteleviksi.

2. Jos sinua kielletään toimimasta jossakin hengellisessä virassa niin syytä kieltoon ei useinkaan

kerrota tai sitten kerrottu syy ei ole se todellinen syy.

3. Jos olet pettynyt vaikutusmahdollisuuksiisi helluntailiikkeessä ja lähdet siksi muualle

kutsumustasi toteuttamaan niin olet automaattisesti vain itsekäs ja katkera, jollaisen panosta ei

helluntaiseurakunta olisi halunnutkaan käyttöönsä.

4. Esittäessäsi soraäänen jostakin asiasta tiedä, että ensimmäiseksi ryhdytään miettimään

motiivejasi sekä tekemään arvioita hengellisestä tilastasi. Vasta sitten mahdollisesti siirrytään

pohtimaan esittämääsi asiaa. Toisin sanoen ensin kiinnitetään huomio henkilöön itse asian

sijasta.

5. Älä koskaan arvostele oman helluntaiseurakuntasi toimintatapoja sen seinien ulkopuolella.

Likapyykkiä ei sovi pestä julkisesti.

6. Älä koskaan arvostele toisia helluntaiseurakuntia ja niiden toimintatapoja.

7. Älä koskaan arvostele helluntaisaarnaajia julkisesti silloin, kun he saapuvat puhumaan

kutsuttuina ja kyseisen helluntaiseurakunnan johdon hyväksyminä.

8. Halu muuttaa totuttuja käytäntöjä on vain näennäistä. Kehityskeskusteluja pidetään, mutta

mitään ideoista ei panna täytäntöön. Tämä perustellaan ilmoittamalla, että jo olemassa olevat

toimintatavat ovat parhaat mahdolliset eikä niitä siksi ole tarpeellista muuttaa.

9. Jos joku ehdottaa muutosta x helluntaiseurakunnan toimintamuotoon y ja haluat sitä vastustaa

niin kannattanee sisällyttää puheeseen riittävä määrä hengellistä fraseologiaa. Esimerkiksi termit

”luopumus”, ”lopun ajat”, ”riivaajat”, ”Jumala ei tällaista siunaa”, ”Sana ei tue tätä” ja

”todellinen kristitty kavahtaa tällaista” saattavat auttaa edulliseen lopputulokseen pääsemistä.

10. Pussillinen lähes mitä tahansa voi mennä läpi, jos toimit ”nöyrästi”, helluntaikulttuurin

mukaisesti, hurskaasti puhuen ja kaanaankieltä viljellen. Myös arvostettuun helluntaisukuun

poikalapsena syntyminen auttaa asiaa huomattavasti.

11. Mitä tahansa maailmalla sitten tapahtuukaan niin muista profetoida voimallisesti hengellistä

fraseologiaa käyttäen ”nämä ovat niitä lopun aikojen enteitä”. Näin olet kuin kala vedessä.

12. Jos sinulta kysytään jotain hengellisyyteen liittyvää asiaa, johon et osaa vastata niin voit aina sanoa ”Pyhä Henki kyllä kirkastaa tällaiset asiat ilman erityisiä perusteluja”. Pidä kuitenkin

varasi, koska näin sanomalla sisällytät vastaukseesi implisiittisen vihjeen siitä, ettei kysyjällä ole Pyhää Henkeä.

13. Julkisesti helluntaipastori tai muu seurakunnan työntekijä saattaa olla yhtä mieltä, mutta yksityisesti sekä kulisseissa että käytävillä taas jotain toista. Tällaista kulisseissa vehkeilyä ei useinkaan koeta mitenkään ristiriitaiseksi tai ongelmalliseksi, mikä taas johtuu usein keskeisten käsitteiden erilaisesta merkityssisällöstä.

D. Ulkoisen olemuksen ja käyttäytymisen valvonta eli seurakuntakuri

1. Kaikki vahtivat toisiaan eli sinun yksityiselämäsi kuuluu myös minulle. Toimintaa kutsutaan

termillä seurakuntakuri, jonka vaativuus vaihtelee helluntaiseurakuntien kesken.

2. Jos mielit vähänkin näkyvämpään tehtävään helluntaiseurakunnassa niin miehillä hiustyylin

tulee olla lyhyt ja mielellään jakaus sivulla. Naisilla taas tulee olla mielellään pitkät hiukset.

3. Joissakin helluntaiseurakunnissa tupakointi tai avoliitossa asuminen saattaa estää kasteelle

pääsyn tai olla jopa perusteena seurakunnasta erottamiselle.

4. Seksuaalisuudesta ei sovi puhua. Valitettavasti asiasta on kuitenkin joskus pakko puhua. Tällöin

nuorille painotetaan ”älä tee sitä” ja vanhempien tulee kauhistella nykymaailman menoa.

5. Jos avioidut alle vuoden seurustelun jälkeen niin teet sen vain päästäksesi harrastamaan seksiä

nopeasti. Jos taas olet seurustellut yli kolme vuotta eikä hääpäivää ole vieläkään tiedossa niin se

merkitsee, että harrastat esiaviollista seksiä.

6. Sinun tulee avioitua nuorena, tavallisimmin 18-19-vuotiaana. Avioliittoa solmittaessa kaikkein

tärkeintä on saada vihkitodistus nopeasti. Yhteinen asunto, asianmukainen hääjuhla ja muut

avioitumiseen tavallisesti liittyvät asiat ovat toissijaisia. Vihkitodistuksen korkea sija

prioriteetissa johtuu siitä, että se luvallistaa sukupuolielämän aloittamisen.

7. Avioitumisen jälkeen vuoden kuluessa lapsen saaminen merkitsee todennäköisesti sitä, ettei

pariskunta osaa ehkäisyä hoitaa. Ellei lapsia ole vielä viidenkään avioliittovuoden jälkeen

ilmaantunut niin todennäköisesti pariskunta ei voikaan saada lapsia.

Vierailija
16/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ehkä tupakointi ei kuulu kristitylle mutta itse rinnastan sen esim.ylensyöntiin. lihavuus on siis myös pahaksi kristitylle .mistä tiedät kuinka paljon uskova kamppailee tupakoinnin kanssa? kyllä Jumala siitäkin vapauttaa mutta kaikki tapahtuu Jumalan ei sinun aikataulusi mukaan.samanlailla tupakoitsija ja ylensyöjä kamppailevat syntiensä kanssa.

Vierailija
18/29 |
01.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka syntiä tekee hän on synnin orja!"Tämä on hyvin totta tänä päivänä kun on niin monta vaihto ehtoa tarjollaa elämällä ja tavoillakin ,kun joku tupakka tulee koeteltua niin siihen tulee orjuuden side vaikka ei haluakaan polttaa ,mutta vaan jostin syystä pitää jatkaa.Näin on kaikilla huonoilla tavoila ja pahuudella se tuo meidän vankeuteen ja kuolemaan ja monta surua ja itkua seurauksena päivittäin josta jeesus vain voi vapauttaa ja tuoda uuden startin taas hän veressä ja voimassa ,kiitos ja siunausta,keijo södertälje

Vierailija
19/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiedät toisten kamppailuista? Mitä tiedät siitä, että mitä Jumala on heille puhunut, että mistä synnistä pitäisi ensimmäiseksi päästä eroon: itsekkyys, ahneus, ilkeys jne.



En koe, että olen mitenkään vähemmän tekopyhä, vaikka en ole koskaan kännännyt enkä edes kokeillut tupakkaa. Kyllä minussa löytyy synneissä ihan vaikka toisille jakaisi, tekopyhyyttä unohtamatta.





Vierailija
20/29 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiedät toisten kamppailuista? Mitä tiedät siitä, että mitä Jumala on heille puhunut, että mistä synnistä pitäisi ensimmäiseksi päästä eroon: itsekkyys, ahneus, ilkeys jne.



En koe, että olen mitenkään vähemmän tekopyhä, vaikka en ole koskaan kännännyt enkä edes kokeillut tupakkaa. Kyllä minussa löytyy synneissä ihan vaikka toisille jakaisi, tekopyhyyttä unohtamatta.





Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän