Miten Kela käsittelee toimeentulotukihakemuksia tällä hetkellä?
Aiemmin täällä on ainakin yksi ketju aiheesta. Nyt eräs toinen kertoo että päätökset viipyy luvattoman paljon.
Kommentit (14)
Kannattaa hankkia itse oma toimeentulonsa niin ei tarvitse arpoa kelan käsittelyaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia itse oma toimeentulonsa niin ei tarvitse arpoa kelan käsittelyaikoja.
ime lekaa
Kesäharjoittelijalla menee 6 tuntia per hakemus.
Kelassa koulutetaan nyt sitä tekoälyä hakemusten käsittelijäksi. Siinä voi kestää ennen kuin se oppii homman. Tekoälyn tekemät päätökset pitää ihmisen tarkistaa. Jos ei tule oikeanlaista päätöstä, laitetaan hakemus jonon viimeiseksi.
Tekoäly tekee päätöksiä nopeasti, mutta vain 1/1000 on oikeanlainen. Virkailijoilla menee ihan hirveästi aikaa, kun he tarkistavat päätöksiä.
Kela tehostaa paperihakemusten käsittelyä syöttämällä ne suoraan silppuriin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää
Em. linkin takaa löytyy Kelan ohjeelliset tavoiteajat. Jostain syystä ne eivät tällä hetkellä toteudu. Todellista aikataulua ei saa selville mistään.
Viimeiseksi laitetaan tietyt ihmisryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää
Siellä sanotaan: "Odota päätöstä rauhassa."
Maanantaina erääntyy terveydenhuollon asiakasmaksu. Ei sen kanssa pysty mitenkään rauhassa odottamaan. Se menee perintään ja tulee isot perintäkulut. Pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon. Ja kaikki ihan vain siksi, koska kelantäti ei tee hommiaan.
Nopeasti käsittelee vanhoille toimeentulotukiasiakkaille. Jos tiedossa on veronpalautuksia, etkä ole niistä ilmoittanut, voi kestää, tosin saa kyllä tiedon helposti noista tulojärjestelmästä, jota käyttää. Uusille voi kestää hakemus pidempään, kun tarkistellaan vanhoja tietoja, mutta jos kaikki on toimitettu oikein, ei pitäisi viedä juuri enempää. Myös se 2kk väliä, jos saa paljon rahaa ja sitten vasta uusi hakemus neuvo ei pidä paikkaansa, jos on ollut isompaakin tuloa tai tienestiä, perintöä tai mitään, mikä näkyy tileillä tai verotuksessa. Ja kohta myös ulkomaan tilit nähdään, sitä en tiedä, miten pitkältä ajalta, tuonne kun moni on pimeät tienestinsä vuosia jo ilmoitellut. Eli jos kaikki liitteet on toimitettu, pitäisi olla nopeaa, mutta uusille toki voi kestää, jos on ensin yrittänyt piilotella tulojaa tai käyttää niitä pois parin kuukauden ajan, jotta voi hakea Kelalta apua (näitäkin on, eikä kohta enää auta enää edes mikään 6kk välikään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää
Siellä sanotaan: "Odota päätöstä rauhassa."
Maanantaina erääntyy terveydenhuollon asiakasmaksu. Ei sen kanssa pysty mitenkään rauhassa odottamaan. Se menee perintään ja tulee isot perintäkulut. Pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon. Ja kaikki ihan vain siksi, koska kelantäti ei tee hommiaan.
Jos tuntuu että päätös kestää kohtuuttoman kauan kannattaa sitten soittaa kelaan ja pyytää kiireellistä päätöstä eikä ihmetellä asiaa vauvapalstalla
Voit myös soittaa laskun lähettäjälle ja pyytää maksuaikaa. Köyhä saattaa myös saada maksun alennusta tai perimättä jättämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuosta mitään apua ? Google ei ole kovin vaikea käyttää
Siellä sanotaan: "Odota päätöstä rauhassa."
Maanantaina erääntyy terveydenhuollon asiakasmaksu. Ei sen kanssa pysty mitenkään rauhassa odottamaan. Se menee perintään ja tulee isot perintäkulut. Pahimmassa tapauksessa menee ulosottoon. Ja kaikki ihan vain siksi, koska kelantäti ei tee hommiaan.
Tiedän tunteen, mutta ei ulosottoon mene kuitenkaan jos sulle asti tullut, tuskin perintäkulujakaan ehtii tulla, jos heti Kelaan laitoit. Valitettavasti laskut harvemmin tulevat kotiin niin, että olisi vielä se 7 arkipäivää Kelallekin laittaessa maksaa se, mutta yleensä ei mikään taho, etenkään julkisen tereydenhuollon, reagoi niin nopeasti laskutuksessa, että muistutuslaskuakaan saisit. Mulla oli Kela tehnyt maksaessa kerran viitevirheen, ja multa perittiin maksamatonta laskua, ja sen muka selvitin Kelan kanssa, oli Kelan kertoman mukaan 1 numero väärin, he hoitavat asian. Meni vielä jonkin aikaa, n. 2 viikkoa, ja sain uuden ukaasin asiasta. Kelasta sanottiin, että ovat jo hoitaneet asian, minun pitää nyt itse vain hoitaa asiaa sen perintäfirman kanssa. Onneksi siellä sitten viestiä jätettiin jollekulle, joka myöhemmin kertoi asian olevan hoidossa.
Seuraaviin 59,5 tuntiin ei käsittele mitenkään.