Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirjallisuuden opiskelu taideopiskelua?

Vierailija
24.06.2026 |

Pisti korvaan, kun Veikko Halmetoja selitti aamu-tv:ssä jotain: "Ollessani nuori taideopiskelija ... taidealan opiskelija ..." Tietääkseni kyseinen henkilö ei ole opiskellut taidealaa - ellei kirjallisuuden ja naistutkimuksen opiskelua pidetä nykyisin taidekoulutuksena...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Vierailija
2/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Oletko näsäviisas vai kujalla?

 

Kirjallisuus kuuluu taiteentutkimukseen eli ei taiteen opiskeluun. Ihan samalla tavalla taidehistorian opiskelu ei ole taiteen opiskelua. Nykyisin Suomessa on toki yliopistoissa tarjolla myös luovan kirjoittamisen koulutusta, mikä sitten alkaa olla jo taiteen opetusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Olen opiskellut kahdessa ihan oikeassa taidekoulussa - se oli taideopiskelua ja olin taideopiskelija. Sitten siirryin opiskelemaan taidehistoriaa yliopistoon - se ei ollut taideopiskelua, enkä ollut enää taide- vaan yliopisto-opiskelija. Ja vaikka kaunokirjallisuuden kääntäjiä kovasti arvostankin, he eivät ole taiteilijoita (en usko, että he edes haluaisivat tulla kutsutuiksi taiteilijoiksi).

Kun Veikko toimii taidealalla, nähtävästi hän haluaa jotenkin kompensoida puheellaan sitä, että häneltä puuttuu taidekoulutus.

Vierailija
4/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Oletko näsäviisas vai kujalla?

 

Kirjallisuus kuuluu taiteentutkimukseen eli ei taiteen opiskeluun. Ihan samalla tavalla taidehistorian opiskelu ei ole taiteen opiskelua. Nykyisin Suomessa on toki yliopistoissa tarjolla myös luovan kirjoittamisen koulutusta, mikä sitten alkaa olla jo taiteen opetusta. 

Idiootti. Lue kysymys: Onko kirjallisuuden opiskelu taideopiskelua?

Kirjallisuudentutkimuksen opiskelu ei ole kirjailijalle välttämätöntä, mutta ei siitä haittaakaan ole. Taidehistoria taas kuuluu taideopintoihin. Kaikki nykymuusikot eivät tunne nuotteja, mutta klassisessa musiikissa teoreettinen tuntemus on välttämätöntä.

Niistä jotka eivät osaa tehdä taidetta tulee tutkijoita, opettajia ja kriitikoita.

Vierailija
5/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Olen opiskellut kahdessa ihan oikeassa taidekoulussa - se oli taideopiskelua ja olin taideopiskelija. Sitten siirryin opiskelemaan taidehistoriaa yliopistoon - se ei ollut taideopiskelua, enkä ollut enää taide- vaan yliopisto-opiskelija. Ja vaikka kaunokirjallisuuden kääntäjiä kovasti arvostankin, he eivät ole taiteilijoita (en usko, että he edes haluaisivat tulla kutsutuiksi taiteilijoiksi).

Kun Veikko toimii taidealalla, nähtävästi hän haluaa jotenkin kompensoida puheellaan sitä, että häneltä puuttuu taidekoulutus.

Mitä ne kaunokirjallisuuden kääntäjät sitten ovat kääntäessään (taiteilijoina pidettyjen?) kirjailijoiden kirjoittamaa kirjallisuutta? Parhaat heistä saavat kuitenkin taiteilija-apurahoja ja taiteilijaeläkkeen.

Vierailija
6/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Olen opiskellut kahdessa ihan oikeassa taidekoulussa - se oli taideopiskelua ja olin taideopiskelija. Sitten siirryin opiskelemaan taidehistoriaa yliopistoon - se ei ollut taideopiskelua, enkä ollut enää taide- vaan yliopisto-opiskelija. Ja vaikka kaunokirjallisuuden kääntäjiä kovasti arvostankin, he eivät ole taiteilijoita (en usko, että he edes haluaisivat tulla kutsutuiksi taiteilijoiksi).

Kun Veikko toimii taidealalla, nähtävästi hän haluaa jotenkin kompensoida puheellaan sitä, että häneltä puuttuu taidekoulutus.

Mitä ne kaunokirjallisuuden kääntäjät sitten ovat kääntäessään (taiteilijoina pidettyjen?) kirjailijoiden kirjoittamaa kirjallisuutta? Parhaat heistä saavat kuitenkin taiteilija-apurahoja ja taiteilijaeläkkeen.

Kysy tätä joltain kääntäjältä. Vaikuttaa siltä, ettet tunne yhtäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kirjallisuus taidetta? Jos se ei ole, mitä se sitten on?

Ovatko kirjailijat taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Ovatko kirjallisuuden kääntäjät taiteilijoita? Jos he eivät ole, mitä he sitten ovat?

Oletko näsäviisas vai kujalla?

 

Kirjallisuus kuuluu taiteentutkimukseen eli ei taiteen opiskeluun. Ihan samalla tavalla taidehistorian opiskelu ei ole taiteen opiskelua. Nykyisin Suomessa on toki yliopistoissa tarjolla myös luovan kirjoittamisen koulutusta, mikä sitten alkaa olla jo taiteen opetusta. 

Juuri näin! ap

Vierailija
8/8 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vain jalkapallon pelaaminen on taidetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä