Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen suvussa ollut yli 10 vuotta purkamaton kuolinpesä. Mikä voi olla syynä, ettei pureta ja varoja käytetä perheen talouteen?

Vierailija
14.06.2026 |

Meillä on ollut välillä taloudellisesti tiukkaa, kun lapset pieniä. Mutta mies ei suostu tekemään mitään tuon kuolinpesän suhteen, jota on ollut auki jo yli 10 vuotta. Sanoo, että odotetaan, josko joku suvusta vielä jatkaisi maatilaa. Nyt maat on vuokralla, mutta se on vähän verrattuna peltojen ja metsien arvoon. Ärsyttää, että mies asettaa sukuperinteen oman perheensä edelle.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen suvussa" 😂

Veikkaan että Veeti hakee taas riidanaihetta lempiteemoistaan miniän ahneus ja anopin ilkeys, jotka on miesten keksimiä misogyniamyyttejä.

Naiset on hyvissä väleissä keskenään, mut isät ja pojat ei edes puheväleissä.

Mies: milloin lähetit edes joulukortin vanhemmillesi? Soititko isällesi kun tämä täytti 60, 70, 80?

Et.

Vierailija
62/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko ennätys? Kuolinpesä oli ollut jakamatta vuodesta 1978 lähtien kun toinenkin isoisovanhemmistani kuoli. Jaettin sitten tuossa 2022 muistaakseni. Itsekin "pääsin" osakkaaksi, kun sekä isoisäni (rintaperillinen) että isäni ehti kuolla välistä. Oma osuus pesästä oli joku 1/48...

 

Ei tullut. Omistan 2/9 kuolinpesässä, joka on ollut jakamatta vuodesta 1940.

Onko lainhuudatettu? Sulle voi päsähtää jälkikäteen verot. Vuodesta 1940 tai ehkä vasta syntymästäsi lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset ei osaa hoitaa asioita kuntoon  

Vierailija
64/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi osituslaki sentään muuttuu. 

Vierailija
65/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo..kyllä v i t u t t a a jakamaton kuolinpesä..."hynät"saamatta omalle tilille,ja tilukset rakennuksineen lahoaa paikoilleen..aika menee hukkaan sitäkin ihmettä odotellessa,että jotakin edistystä tapahtuisi..

 

Lain mukaan kuolinpesä on jaettava, KUN yksi osakas vaatii. Ei aloittajan mies ole vaatinut jakoa, eikä kukaan muukaan. 

Jos se halutaan säilyttää jakamattomana, 'ostetaan ulos' jakoa vaatinut osakas yleensä maksamalla hänen osuutensa rahana. Sen jälkeen hän ei enää ole kuolinpesän osakas.

Pesänselvittäminen on eri asia kuin jako, eli yhteisymmärryksessä voidaan jako tehdä ilman pesänselvittäjää.

Vierailija
66/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä ihmettä niille tilan työkoneille on tapahtunut 10 vuodessa odotellessa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmillani oli ihan testamentissa, että jaetaan vasta, kun molemmat ovat kuollleet. 

Vierailija
68/68 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsien lohkominen osakkaille myös maksaa.