Miksi nämä Länsisataman laivoja vastustavat ovat kaikki vähän yksinkertaisia?
"Tilanteessa, jossa kallis Vuosaaren satama on osittain vajaakäytöllä, halutaan väen väkisin pitää jatkuvasti kasvava Tallinnan-liikenne Jätkäsaaressa."
Niin, koska Vuosaari on pääasiassa vain RAHTISATAMA, ja Länsisatamasta kulkee kaikissa laivoissa myös matkustajia. Tallinnan laivat tarvitsevat matkustajat ja rekka-autot samaan laivaan, muuten se ei ole kannattavaa.
"Vuosaaren satamaan tulee jo nyt suora yhteys Kehä kolmoselta."
Länsisatamaan tulee kehäteille vievä moottoritietasoinen Länsiväylä (jos joku ei olisi "unohtanut" viimeistä kilometriä Jätkäsaarta suunniteltaessa).
"Kaikki eivät välttämättä halua ajaa ruuhkaisen keskustan läpi Jätkäsaareen."
Ei sinne ajetakaan keskustan läpi, vaan esim. Kehä I:stä ja Öänsiväylää pitkin.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011640150.html
Kommentit (5)
Mistä tämä vastustus lopulta tulee? Kyllähän isoon kaupunkiin kuuluu myös satama. Ei kaikkia mahdollisia tontteja voi varata neukkukuutioille, pitää olla muutakin elämää. Malmin lentokenttäkin olisi ihan hyvin saanut olla paikallaan.
Keskustatunneli ratkaisisi tämänkin ongelman. Sinne menisi autot niin länsisatamasta kuin Katajanokaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen pöljä kirjoitus.
Ei ole ihan ruudinkeksijä tuo kommentoijakaan tuolla:
"Laivayhtiöiden liikevaihdosta ylivoimainen valtaosa syntyy matkustajamyynnistä laivoilla."
Eipä taida ihan näin mennä, vaan kyllä ne alakansilla kulkevat rekat on se juttu, joka pitää laivat liikkeessä. Eihän arkipäivien Turku-Tukholma-lähdöillä edes ole montaa matkustajaa, silti ne laivat vaan jostain syystä siellä kulkee joka päivä...
Niin ja tuon mielipidekirjoituksen otsikko oli siis: "Jätkäsaaren liikennekuormaa pitää siirtää Vuosaareen"