Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oppikirjat takaisin!

Vierailija
21.09.2025 |

Ei ihme, että oppimistulokset laskee. Edes toisen asteen opiskelijat ei pysty käsittelemään sitä tietomäärää, mitä heille diginä tungetaan. Puhumattakaan teknisistä seikoista, joiden opettelu syö ison osan tunneista ja muita ongelmia riittää. Tämä jos mikä eriarvoistaa ja taas kerran huomio on ihan jossain muussa kuin opittavassa asiassa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kaikki Suomessa haluttaisiin rikkoa väen väkisin. Mikä järki? Ei ainakaan säästöä tule. Valtavat kustannukset tulevaisuudessa, kun osaaminen ontuu.

Vierailija
2/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oppikirjoja enää ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö oppikirjoja enää ole?

Siis vielä 3 v sitten lapsellani oli oppikirjat. 

Vierailija
4/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos haluat maksaa lisää veroja kirjoista? Vai ootko kohta huutamassa että julkinen sektori on lakkautettava, mulle kaikki?!

Vierailija
5/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö oppikirjoja enää ole?

Siis vielä 3 v sitten lapsellani oli oppikirjat. 

Toisella asteella ei oppivelvollisuuden pidentämisen jälkeen. Monissa peruskouluissakaan ei juuri käytetä. Jopa 3. luokalta lähtien tuputetaan digiä.

Vierailija
6/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tasokurssit yläasteelle. Meillä ne oli aikoinaan matematiikasta, englannista ja ruotsista. Laaja ja keskikurssi vaadittiin lukioon pyrkimiseen, yleiskurssi peruskoulun käymiseen. Jokaiselle kykyjensä ja intressiensä mukaan.

Surullisen kuuluisasta inkluusiosta voi olla monta mieltä. Lähinnä se takaa epäjärjestyksen ja rauhattomuuden oppitunneille. Luokassa pidetään väkisin oppilaita joiden oikea paikka olisi muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietomäärä ei olisi ongelma, jos oppilaat osaisivat lukea.

Vierailija
8/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se tietomäärä muuttuu, jos oppikirja onkin diginä? Digikirjoissa on omat hyvät puolensa. Virheet on helppo korjata ja päivityksiä on helppo tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se tietomäärä muuttuu, jos oppikirja onkin diginä? Digikirjoissa on omat hyvät puolensa. Virheet on helppo korjata ja päivityksiä on helppo tehdä. 

Tietomäärä on suurempi todellakin. Linkkejä toisensa perään. Puuduttavia, loputtomia tekstirivejä ja ruudun tuijottamista eikä kokonaisuus hahmotu. Olennainen ei erotu.

Hyvät puolet liittyy vaan päivityksiin ja bisneksiin. Eikö oppija ja oppiminen pitäis olla tärkein asia?

Vierailija
10/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se tietomäärä muuttuu, jos oppikirja onkin diginä? Digikirjoissa on omat hyvät puolensa. Virheet on helppo korjata ja päivityksiä on helppo tehdä. 

Tietomäärä on suurempi todellakin. Linkkejä toisensa perään. Puuduttavia, loputtomia tekstirivejä ja ruudun tuijottamista eikä kokonaisuus hahmotu. Olennainen ei erotu.

Hyvät puolet liittyy vaan päivityksiin ja bisneksiin. Eikö oppija ja oppiminen pitäis olla tärkein asia?

Moni luulee, että oppikirja on diginä sama. Ei todellakaan ole. Tutustukaapa aiheeseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun seiskaluokkalaisella on jokaisessa aineessa oppikirja. Saivat koululta käyttöönsä myös läppärin, mutta ylivoimaisesti suurin osa tehtävistä tehdään kirjoista vihkoon ihan niin kuin omana kouluaikanani 80- ja 90-luvuilla. Tämä Raaseporissa.

Vierailija
12/12 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjenköyhyyttä, että oppikirjoja korvataan digimateriaaleilla jo alakoulussa pienilläkin oppilailla. Ne eivät ole yhta laadukkaita ja selkeitä kuin oppikirjat. Digitaidot vaikuttavat suuresti ja vaikeuttavatkin oppimista. Keskittymiskyvytön oppilas selaa kyllä näitä, mutta mikään ei jää mieleen. Tieto on hajallaan siellä täällä.

Kännykkäkielto taas on naurettavaa näpertelyä, kun koulu antaa digilaitteet käyttöön, ja niillä tehdään sitä samaa kuin kännyköillä ja vielä paljon enemmän.