Nyt puhuvat väkivaltaa kokeneet opettajat
Älä ainakaan tänne tuo sitä riehumaan. Oppilaiden taholta väkivaltaa kokeneiden peruskoulun opettajien kokemuksia esihenkilötuesta.
https://www.utupub.fi/handle/10024/194183
"Opettajien kokemuksissa korostuivat yksin jääminen väkivaltatilanteissa ilman esihenkilötukea, syyllistäminen sekä väkivallan vähättely ja normalisointi. Nämä heikensivät työkykyä ja -motivaatiota sekä luottamusta esihenkilöön. Puuttuva esihenkilötuki johti sairaslomiin, irtisanoutumiseen ja alanvaihdon pohdintaan."
Kommentit (3)
Inkluusio on asia, joka on hankala ja paradoksaalinen ratkaista. Koska toisaalta meidän pitää toteuttaa inkluusio ja osallisuus, mutta myös taata kaikkien turvallisuus. Inkluusio ei toteudu jos vähänkään erilaiset lapset eivät ole mitenkään mukana koulussa. Ulkopuolle jääneet lapset voivat ajan saatossa muodostaa ns. varjoyhteiskuntia ja voi muodostua yhä pahenevia ongelmia kuten ulkomailla on esim. meksikossa, jossa hallitus on hävinnyt huumesodan ja valtiota/maata pyörittää iso joukko huumekartelleja, joille poliisikan ei voi enää juuri mitään sillä ongelma on niin isoksi siellä paisunut. Me siis taistelemme, käymme ikäänkuin näkymätöntä taistelua sitä vastaan ettei paha saa valtaa. Väkivalta tilanteisiin valmistautuminen olisi hyvä olla open koulutuksessa, toivotaan sitä seuraavaan suunnitelmaan kaikille opettajille. Ja ylipäänsä väkivalta tilanteessa toimiminen. Minulla on haastava erityislapsi. Annoin aikoinaan opettajalle luvan kiinnipitoon. Mutta opettaja olikin sitten sulkenut lapseni aina koulun wc tiloihin yksin mikä osoitti täyttä ammattitaidottomuutta vaikka kysessä oli erityisopettaja. Odotin kattavampaa osaamista erityisopettajalta kuin lapsen pitämistä vessassa koulupäivien ajan. Luotin häneen liikaa. Väitettiin, että on osaamista.Selvisi sitten, että lastani oli kiusattu henkisesti, mutta riehuja on ongelma, miksi? Miksette puhu myös henkisestä väkivallasta yhtä suurena ongelmana?
No nyt on hyvä tutkimus. Rehtorit on suurin osa sanonko mistä.