Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kiinassa on luotijunia, mutta ei Suomessa eikä oikein muuallakaan Euroopassa?

Vierailija
31.08.2025 |

Miksi Kiina ja Japani osaa niitä rakentaa, mutta ei Euroopassa tai Amerikassa pystytä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla ei ole niin ahdasta, voi liikkua ihan rauhassa vaikkapa omalla diesel-audillaan.

Vierailija
2/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme jääneet kehityksessä jälkeen meitä edistyksellisimpiin maihin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vain Turku-Tampere-Helsinki kolmio, jossa pääsee melko nopeasti ilman luotiakin ja sitten on vain maaseutua.

Vierailija
4/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fransmanneilla on TGV. Onhan sekin jo jotain?!?

Vierailija
5/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotijunalla Hesasta Turkuun... Älkää kertoko Orpolle tästä, voi vielä innostua tästä hankkeesta...

Vierailija
6/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi kysyä, mitä tarvetta Suomen sisällä olisi kenelläkään päästä kuin luoti paikasta A paikkaan B? Kiinassa ja Japanissa on valtavasti suurkaupunkeja, joissa tuo tarve on akuutti. Mutta tietenkin on totta se, että luotijunaosaaminen jää samalla vajavaiseksi Suomen kaltaisissa maissa. Kehityksen kärki on siltä osin jossain muualla kuin täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TGV Ranska

ICE Saksa

Frecciarossa 1000 Italia

AVE espanja

Eurostar GB

Thalys ranska-belgia-saksa-alankomaat

Eurodublex ransa. 

 

Ai ei ole vai.

 

Vierailija
8/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fransmanneilla on TGV. Onhan sekin jo jotain?!?

Niin ja espanjalaisilla AVE, saksalaisilla ICE3 ja italaialaisilla Frecciarossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita luotijunia ympäri Eurooppaa.

Vierailija
10/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa ei tuosta vaan pureta kaupunginosaa pois luotilinjan tieltä. Sitäpaitsi Kiinan juna on Siemens.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xi jimpingin trolli minkälainen sää siellä pekingissä on? Pystyykö hengittää vai näkeekö metriäkään eteenpäin siellä savussa?

Vierailija
12/12 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi kysyä, mitä tarvetta Suomen sisällä olisi kenelläkään päästä kuin luoti paikasta A paikkaan B? Kiinassa ja Japanissa on valtavasti suurkaupunkeja, joissa tuo tarve on akuutti. Mutta tietenkin on totta se, että luotijunaosaaminen jää samalla vajavaiseksi Suomen kaltaisissa maissa. Kehityksen kärki on siltä osin jossain muualla kuin täällä.

Ongelmahan on siinä, ettei täällä ole tarpeeksi väestöä jotta nopeat junayhteydet olisivat millään mittarilla järkeviä. Luotijunayhteyksien rakentaminen kun maksaa moninkertaisesti tavallisiin raideyhteyksiin verrattuna eikä meillä saada jälkimmäisten investointejakaan näyttämään kannattavilta kuin ehkä joissain konsulttien mielikuvituksellisimmissa laskelmissa.

Muuallakin luotijunayhteyksiä rakennetaan lähinnä välttämättömästä pakosta. Joitain vuosia sitten maailmalla oli kaksi kannattavaa luotijunayhteyttä, Pariisi-Lyon ja Tokio-Kioto - jälkimmäisestäkin kannattaa huomioida se, että samalla välillä tietullit on nostettu saman hintaiseksi junalippujen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän