Miksi Kiinassa on luotijunia, mutta ei Suomessa eikä oikein muuallakaan Euroopassa?
Miksi Kiina ja Japani osaa niitä rakentaa, mutta ei Euroopassa tai Amerikassa pystytä?
Kommentit (12)
Olemme jääneet kehityksessä jälkeen meitä edistyksellisimpiin maihin verrattuna.
Suomessa on vain Turku-Tampere-Helsinki kolmio, jossa pääsee melko nopeasti ilman luotiakin ja sitten on vain maaseutua.
Fransmanneilla on TGV. Onhan sekin jo jotain?!?
Luotijunalla Hesasta Turkuun... Älkää kertoko Orpolle tästä, voi vielä innostua tästä hankkeesta...
Tietysti voi kysyä, mitä tarvetta Suomen sisällä olisi kenelläkään päästä kuin luoti paikasta A paikkaan B? Kiinassa ja Japanissa on valtavasti suurkaupunkeja, joissa tuo tarve on akuutti. Mutta tietenkin on totta se, että luotijunaosaaminen jää samalla vajavaiseksi Suomen kaltaisissa maissa. Kehityksen kärki on siltä osin jossain muualla kuin täällä.
TGV Ranska
ICE Saksa
Frecciarossa 1000 Italia
AVE espanja
Eurostar GB
Thalys ranska-belgia-saksa-alankomaat
Eurodublex ransa.
Ai ei ole vai.
Vierailija kirjoitti:
Fransmanneilla on TGV. Onhan sekin jo jotain?!?
Niin ja espanjalaisilla AVE, saksalaisilla ICE3 ja italaialaisilla Frecciarossa.
Onhan noita luotijunia ympäri Eurooppaa.
Euroopassa ei tuosta vaan pureta kaupunginosaa pois luotilinjan tieltä. Sitäpaitsi Kiinan juna on Siemens.
Xi jimpingin trolli minkälainen sää siellä pekingissä on? Pystyykö hengittää vai näkeekö metriäkään eteenpäin siellä savussa?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi kysyä, mitä tarvetta Suomen sisällä olisi kenelläkään päästä kuin luoti paikasta A paikkaan B? Kiinassa ja Japanissa on valtavasti suurkaupunkeja, joissa tuo tarve on akuutti. Mutta tietenkin on totta se, että luotijunaosaaminen jää samalla vajavaiseksi Suomen kaltaisissa maissa. Kehityksen kärki on siltä osin jossain muualla kuin täällä.
Ongelmahan on siinä, ettei täällä ole tarpeeksi väestöä jotta nopeat junayhteydet olisivat millään mittarilla järkeviä. Luotijunayhteyksien rakentaminen kun maksaa moninkertaisesti tavallisiin raideyhteyksiin verrattuna eikä meillä saada jälkimmäisten investointejakaan näyttämään kannattavilta kuin ehkä joissain konsulttien mielikuvituksellisimmissa laskelmissa.
Muuallakin luotijunayhteyksiä rakennetaan lähinnä välttämättömästä pakosta. Joitain vuosia sitten maailmalla oli kaksi kannattavaa luotijunayhteyttä, Pariisi-Lyon ja Tokio-Kioto - jälkimmäisestäkin kannattaa huomioida se, että samalla välillä tietullit on nostettu saman hintaiseksi junalippujen kanssa.
Muualla ei ole niin ahdasta, voi liikkua ihan rauhassa vaikkapa omalla diesel-audillaan.