Yleistuen tarveharkinta
Tällä foorumilla liikkuu paljon väärää tietoa siitä, että omaisuus vaikuttaisi yleistuen määrään. Tarveharkinta ei koske omaisuutta.
Tämä ote on kelan sivuilta: Säästöt tai omaisuus, kuten yleistuen hakijan auto tai asunto, eivät vaikuta yleistuen määrään.
Tarveharkinta koskee palkkatuloa ja pääomatuloja. Ei sellaista omaisuutta, joka ei sillä hetkellä tuota omistajalleen tuloa.
Lopettakaa disinformaation levittäminen!
Tästä linkistä oikeaa tietoa: https://www.kela.fi/ajankohtaista/hallitus-suunnittelee-yleistukea-mita…
Kommentit (40)
Paljon kaikenlaista väärää tietoa liikkuu. Väitetään jopa, että työttömille tarjottaisiin työtä.
Varallisuusharkinta on se mikä on asumistuessa. Työttömyysturvan tarveharkinta on eriasia jos joku ei tiennyt.
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Pikkuhiljaa kaikki omaisuus tulee vaikuttamaan.
Homma etenee....
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Väärin. Työmarkkinatuessa on tarveharkinta.
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Tarvehankinta tulee yleistukeen. Sitä saa vain, jos on taloudellisen tuen tarpeessa, ts. varaton: ei omaisuutta,
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa kaikki omaisuus tulee vaikuttamaan.
Homma etenee....
Jos asiaa järjellä miettii, niin kyse on keskiluokan omaisuuden imemisestä, mutta toimeentulotukiasiakas saa edelleen asuntonsa ja rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Lue tuolta, kuinka työmarkkinatuessa on tarveharkinta:
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki
Ja onhan asumistuessakin.
Silti leikataan kaikki pois jollain pykälällä. Se on nyt jo voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Tarvehankinta tulee yleistukeen. Sitä saa vain, jos on taloudellisen tuen tarpeessa, ts. varaton: ei omaisuutta,
Miksi heille sitä maksettaisiin, mutta ei muille? Miksi työssäkäyvä keskiluokka suostuisi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Tarvehankinta tulee yleistukeen. Sitä saa vain, jos on taloudellisen tuen tarpeessa, ts. varaton: ei omaisuutta,
Se on jo nykyisessä työttömyysturvassa. Mikään ei muutu sen osalta nyt.
"Voit saada työmarkkinatukea niin pitkään kuin työttömyytesi jatkuu, sillä sen kestoa ei ole rajoitettu. Kun haet työmarkkinatukea, selvitämme kuitenkin, onko sinulla tarvetta tuelle. Tätä kutsutaan tarveharkinnaksi."
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Toimeentulotuki = harkkinnanvarainen
Työmarkkinatuki / yleistuki = tarveharkinta
Asumistuki = varallisuusharkinta
Tässä lyhyet selitykset: ChatGPT:n antamana.
- *Harkinnanvarainen:*
Etuus tai tuki myönnetään viranomaisen *harkinnan perusteella*, ei automaattisesti. Arvioidaan yksilöllisesti tarpeen mukaan.
- *Tarveharkinta:*
Tuki annetaan vain, jos henkilöllä on *todellinen tarve* (esim. vähäiset tulot tai vaikea tilanne).
- *Varallisuusharkinta:*
Otetaan huomioon henkilön *omaisuus ja säästöt* jos niitä on paljon, tukea ei ehkä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Toimeentulotuki = harkkinnanvarainen
Työmarkkinatuki / yleistuki = tarveharkinta
Asumistuki = varallisuusharkinta
Tässä lyhyet selitykset: ChatGPT:n antamana.
- *Harkinnanvarainen:*
Etuus tai tuki myönnetään viranomaisen *harkinnan perusteella*, ei automaattisesti. Arvioidaan yksilöllisesti tarpeen mukaan.
- *Tarveharkinta:*
Tuki annetaan vain, jos henkilöllä on *todellinen tarve* (esim. vähäiset tulot tai vaikea tilanne).
- *Varallisuusharkinta:*
Otetaan huomioon henkilön *omaisuus ja säästöt* jos niitä on paljon, tukea ei ehkä saa.
Tässä on hyvät selitykset. Toivottavasti avautuu nyt tämä asia.
Ei tule omaisuusrajaa NYT mutta se voi tulla myöhemmin. Hallitus istuu ainakin 4/2027 asti ja keksivät varmasti lisää kurjuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Työmarkkinatuessa om tarveharkinta.
Aina kun jäät häviölle aloitat uuden ketjun. Hyvä että pidät asiaa esillä, niin ei hautaudu helteisiin. Kelan sivuilta löytyy siis vuoden 26 tiedote koskien yleistukea, mikäli se toteutuu. Sen jälkeen ei ole olemassakaan asumistukea eikä työmarkkinatukea, vaan yleistuki työttömille, joka vastaa toimeentulotukea. Vaikka tukea saadakseen pitää olla työtön, ei työttömyys ole tuen saannin peruste. Peruste on tarve, eikä rikkaat voi sitä saada.
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=c90…
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi yleistukea koskevaksi lainsäädännöksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi yleistukilaki. Yleistuki olisi uusi työttömän työnhakijan perustoimeentuloa turvaava etuus. Yleistuki olisi tarveharkintainen.
Peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea koskeva sääntely työttömyysturvalaissa ehdotetaan kumottavaksi. Työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi yleistukilaista ja peruspäivärahaa koskevista muutoksista johtuen.
Työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työvoimaviranomaisen järjestämien työnhakukeskustelujen sisältöä ja järjestämistapaa muutettaisiin työttömyyden pitkittyessä. Lisäksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annettuun lakiin tehtäisiin yleistukilain säätämisestä ja työttömyysturvalain muuttamisesta johtuvat muutokset.
Esityksessä ehdotetaan, että yleistuen toimeenpanosta vastaisi Kansaneläkelaitos. Yleistuen myöntäisi ja maksaisi Kansaneläkelaitos. Työvoimaviranomainen tai KEHA-keskus antaisi Kansaneläkelaitokselle työvoimapoliittisen lausunnon yleistuen maksamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi eräitä muita lakeja työttömyysturvalain muuttamisesta ja ehdotetusta yleistukilaista johtuvien muutosten vuoksi. Nämä muutokset olisivat pääosin teknisiä.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2025. Muutosten ehdotetaan tulevan voimaan 1.2.2026.
Työ- ja elinkeinoministeriö on valmistellut muutoksia työnhakijan palveluprosessiin. Toteutuessaan nämä muutokset vaikuttaisivat myös yleistuen saajalle järjestettävään palveluprosessiin. Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi on ollut lausuttavana Lausuntopalvelussa 10.2.-28.3.2025 (https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=0c994c03-ab7e-496a-969c-f9982883506e).
Yleistuella on kiinteä yhteys työttömän palveluprosessin toimeenpanoon. Yleistuen valmistelussa on huomioitu työ- ja elinkeinoministeriössä valmisteilla olevan työvoimapalveluiden kehittämistä koskevan hallituksen esityksen tavoitteet.
Työ- ja elinkeinoministeriö on valmistellut muutoksia työttömyysturvalaissa säädettyihin niin sanottuihin työttömyysturvaseuraamuksiin. Toteutuessaan nämä muutokset vaikuttaisivat myös yleistuen saajalle asetettaviin korvauksettomiin määräaikoihin ja työssäolovelvoitteisiin. Luonnos työttömyysturvaseuraamuksia koskevaksi hallituksen esitykseksi ja tätä esitystä koskeva lausuntopyyntö on Lausuntopalvelussa (https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=25ab4111-a010-419d-a2f7-6ed2d37d4ebd&proposalLanguage=da4408c3-39e4-4f5a-84db-84481bafc744).
Tausta
Tausta Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus toteuttaa perusturvan uudistuksen, joka parantaa työnteon kannattavuutta, sujuvoittaa sosiaaliturvaa ja yksinkertaistaa etuuksia sosiaaliturvakomitean välimietinnön tekemät suositukset ja selvitykset huomioiden. Uudistuksen tavoitteena on aikaansaada yksi yleistuki sisältäen perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvaraisen osan viimesijaiseksi turvaksi.
Tavoitteet
Yhteen perusturvaetuuteen siirrytään vaiheittain tukien määräytymisperusteita yhdistämällä. Työttömyyden ajan perustoimeentulon turvaaminen yhdellä etuudella sujuvoittaa sosiaaliturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuhiljaa kaikki omaisuus tulee vaikuttamaan.
Homma etenee....
Jos asiaa järjellä miettii, niin kyse on keskiluokan omaisuuden imemisestä, mutta toimeentulotukiasiakas saa edelleen asuntonsa ja rahansa.
Tavoitehan on se toimeentulotuki kaikille joka yhdistetty asumistuen kanssa ja joka keissi katsotaan erikseen myönnetäänkö. Tulee isot säästöt kun hylätään useamman hakemukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaa tarveharkinta käytetään kaikkein passivoivimmassa tuessa eli toimeentulotuessa. Missään muussa tuessa ei ole tarveharkintaa.
Tarvehankinta tulee yleistukeen. Sitä saa vain, jos on taloudellisen tuen tarpeessa, ts. varaton: ei omaisuutta,
Se on jo nykyisessä työttömyysturvassa. Mikään ei muutu sen osalta nyt.
"Voit saada työmarkkinatukea niin pitkään kuin työttömyytesi jatkuu, sillä sen kestoa ei ole rajoitettu. Kun haet työmarkkinatukea, selvitämme kuitenkin, onko sinulla tarvetta tuelle. Tätä kutsutaan tarveharkinnaksi."
Vuonna 2027 ei ole työmarkkinatukea, asumistukea tai toimeentulotukea, on vain yksi tuki, nimeltään yleistuki, talouskohtainen ja tarveharkintainen. Jos avioparilla on velaton asunto ja puolisolla työ, työtön ei saa mitään. Nothing, zero juuros.
Entä ansiosidonnainen?