Lestadiolaiset, olen kysynyt ennenkin, mutta ette ole vastanneet
Hyvät vanhoillislestadiolaiset, mitä tapahtuu jos aikuinen lestadiolainen juo pienet hutikat, ehkä muutaman kerran vuodessa, ja sortuu aika ajoin myös kiroilemaan.
Kommentit (27)
Usein painotetaan että veeällät eivät juo alkoholia. Myös sanotaan että veeällät edelleen hylkäävät omiaan jos jollakin lähtee mopo käsistä. Uskon sen, koska tarrakohun aikaan sanoivat omista lapsistaan että eivät ole samaa porukkaa.
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
t vl
Miehille ei seuraamuksia, naisille 2 synnyntettyä lasta per kirosana. Joku seurakuntasetä käy kuukausittain tunnustelemassa vatsan alueelta, että ollaanhan sitä varmasti pieniin päin.
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Millä tavalla juopottelua ja muuta huonoa elämää pitää katua? Julkinen katuminen seurakunnan edessä, rippi kaverille, vai riittääkö suora katuminen Jumalalle?
Entä mikä on riittävää katumusta? Se, että haluaa olla vl ja katsoo tehneensä väärin kun rikkoi sääntöjä joita on luvannut noudattaa? Vai täytyykö olla vahva tunto siitä että on loukannut Jumalaa myös jossain toisessa merkityksessä?
Synnit saa aina anteeksi, joten ei seuraa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ex-vl vastailee. Ei kai siitä mitään seuraa. Jokainen ainakin kiroilee joskus. Kaikilla on varmasti voimasanoja käytössä, kuten vaikkapa hemmetti, paska, helskutti, perse jne.
Raato ja ryökäle on mun koulukavereilla käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Millä tavalla juopottelua ja muuta huonoa elämää pitää katua? Julkinen katuminen seurakunnan edessä, rippi kaverille, vai riittääkö suora katuminen Jumalalle?
Entä mikä on riittävää katumusta? Se, että haluaa olla vl ja katsoo tehneensä väärin kun rikkoi sääntöjä joita on luvannut noudattaa? Vai täytyykö olla vahva tunto siitä että on loukannut Jumalaa myös jossain toisessa merkityksessä?
Täytyy kantaa lisää rahaa seurakunnalle ja tehdä ilmaistyötä. Täytyy myös alistua muiden seurakuntalaisten kiusattavaksi. Koko touhuhan perustuu vallankäyttöön ja rahaan. Sitä varten uskonnot ovat. Keino hallita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miä moukka hydyt kysymykselläsi ?
Solvaat tuntematonta moukaksi, muttet omaa edes alkeellista kirjoitustaitoa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Sehän on kätevää sitten.
Pätee ilmeisesti myös rikoksissa, ei tarvi kuin pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Millä tavalla juopottelua ja muuta huonoa elämää pitää katua? Julkinen katuminen seurakunnan edessä, rippi kaverille, vai riittääkö suora katuminen Jumalalle?
Pitää katua sitä että on tehnyt syntiä eli rikkonut Jumalaa vastaan. (Syntiä tulee kaikille joka päivä).
Jos on pahentanut koko seurakuntaa (tyyliin riehunut humalassa seuroissa), ajattelisin että olisi hyvä pyytää julkisesti anteeksi kaikilta. Muuten varmaan kertoa toiselle uskovaiselle ja pyytää häneltä syntejä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Sehän on kätevää sitten.
Pätee ilmeisesti myös rikoksissa, ei tarvi kuin pyytää anteeksi.
Ei tietenkään. Rikokset pitää sovittaa maallisen lain edessä. Rippi-isän kuuluu huolehtia siitä tarvittaessa (että ohjaa poliisille)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Sehän on kätevää sitten.
Pätee ilmeisesti myös rikoksissa, ei tarvi kuin pyytää anteeksi.
Ei tietenkään. Rikokset pitää sovittaa maallisen lain edessä. Rippi-isän kuuluu huolehtia siitä tarvittaessa (että ohjaa poliisille)
Eipä ole tainnut toteutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sortua syntiin kuin elää synnissä. Jos lankeaa syntiin, niin uskovainen haluaa tehdä parannuksen - pyytää syntejä anteeksi ja yrittää olla lankeamatta uudestaan.
jos anteeksipyyntö ei ole aito (ei oikeasti kadu), niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Sehän on kätevää sitten.
Pätee ilmeisesti myös rikoksissa, ei tarvi kuin pyytää anteeksi.
Ei tietenkään. Rikokset pitää sovittaa maallisen lain edessä. Rippi-isän kuuluu huolehtia siitä tarvittaessa (että ohjaa poliisille)
Eipä ole tainnut toteutua.
Väärin on tehty, jos ei ole toteutunut.
Vierailija kirjoitti:
Ex-vl vastailee. Ei kai siitä mitään seuraa. Jokainen ainakin kiroilee joskus. Kaikilla on varmasti voimasanoja käytössä, kuten vaikkapa hemmetti, paska, helskutti, perse jne.
Ei ole kaikilla.
Tiedän monia vl-perheitä, joissa ei todellakaan saa sanoa vaikkapa paska tai perse.
Perheitä, sukuja ja piirejä on erilaisia.
Alkoholin käyttäminen tai kiroilu ei ole sallittua. Joku varmasti joskus niin kuitenkin tekee, ainakin osa nuorista eli teineistä/parikymppisistä joilla on joku vaihe päällä eivätkä ehkä vielä tiedä, aikovatko jatkaa liikkeessä vai ei.
Sitten käy niin. Jos tulee siitä huono omatunto, pyytää ja saa ja uskoo anteeksi.
Jos ei tule niin porttiteoria valitettavasti on totta, vaikka sitä jotkut ex:t kritisoivat. Tulee helposti sitä ja tätä ja tuota tai tuo pahenee. Jos se jää tuohon aloituksen juttuun niin mitään ei tapahdu.
Itselläni oli vähän tuollainen "pirulle pikkusormen antaminen". Sitten, kun se oikeasti vei koko käden, havahduin ja sen jälkeen olen pitänyt sitä pikkurilliäkin suojassa. Mikä taas ei takaa sitä, että jossain vaiheessa tulee vaikeuksia saman tai ihan uuden asian kanssa.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vl vastailee. Ei kai siitä mitään seuraa. Jokainen ainakin kiroilee joskus. Kaikilla on varmasti voimasanoja käytössä, kuten vaikkapa hemmetti, paska, helskutti, perse jne.
Raato ja ryökäle on mun koulukavereilla käytössä.
Itse olen sitä mieltä, että vanhempien tulisi opastaa lapsia siinä, että se on ihan se ja sama, pistätkö kirosanan tilalle raato, tuhannen jotain tms., kun äänen paino on suurin piirtein sama kuin voi vi*ttu tai ei he***tti. Silloin haluaa kiroilla tai vähintään "olla cool" väärällä tavalla, eikä se sanan vaihtaminen auta.
vl
Ex-vl vastailee. Ei kai siitä mitään seuraa. Jokainen ainakin kiroilee joskus. Kaikilla on varmasti voimasanoja käytössä, kuten vaikkapa hemmetti, paska, helskutti, perse jne.