Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi kiinalainen autonvalmistaja meni jo konkurssiin, kohta menee myös BYD.

Vierailija
09.07.2025 |

Autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa ja varaosia ei saa. Varastot ovat täynnä autoja, joten työntävät näitä halvalla länsimarkkinoille.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksalaismediat-byd-on-luisumassa-kr…

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää nähtäväksi. Minusta tuo BYD on onnistunut kasvamaan tosi hienosti! Mainosten perusteella tosi kilpailukykyisiä kaaroja.

Mutta sähköautoissa kilpailu on kovaa!

Vierailija
2/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

BYD:t kelpaa Saksassa kuluttajille, Suomessakin niitä on enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BYD:t kelpaa Saksassa kuluttajille, Suomessakin niitä on enemmän.

Ei kelpaa siis.

Vierailija
4/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sähköautolla tee mitään jos ei ole sähköä.

Vierailija
5/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko näiden autojen kierrätys on saatu kuntoon? Kohtahan niitä on romuttamot täynnä.

Vierailija
6/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sähköautolla tee mitään jos ei ole sähköä.

Miksei olisi sähköä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa on arviolta noin 170 automerkkiä ja lähes 300 sähköauto- ja hybridimerkkiä. Tämä luku sisältää sekä perinteiset autonvalmistajat että uudet, nousevat sähköautoyritykset. 

Kiinan autoteollisuus on yksi maailman suurimmista ja nopeimmin kasvavista, ja siellä on suuri määrä kotimaisia automerkkejä. Monet näistä merkeistä ovat keskittyneet sähköautojen tuotantoon, ja monet uudet merkit ovat syntyneet viime vuosina.

Vierailija
8/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko näiden autojen kierrätys on saatu kuntoon? Kohtahan niitä on romuttamot täynnä.

Tuskin jää ongelmaksi. Akuissa on niin paljon arvokkaita metalleja, ettei niitä kannata jättää hyödyntämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen Temu-sähköauto on tosiaan melkoinen riskiostos koska yritys saattaa hävitä markkinoilta milloin tahansa eikä sen jälkeen ole takuuta, huoltoa eikä varaoosia.

Vierailija
10/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalainen Temu-sähköauto on tosiaan melkoinen riskiostos koska yritys saattaa hävitä markkinoilta milloin tahansa eikä sen jälkeen ole takuuta, huoltoa eikä varaoosia.

Kannattaa muistaa, että semmoisetkin automerkit kuten Volvo on kiinalaisomistuksessa. Samoin on lukematon joukko länsimaisia automerkkejä joiden valmistus on lopetettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko näiden autojen kierrätys on saatu kuntoon? Kohtahan niitä on romuttamot täynnä.

Tuskin jää ongelmaksi. Akuissa on niin paljon arvokkaita metalleja, ettei niitä kannata jättää hyödyntämättä.

Miksi sitten niitä ei kierrätetä, vaan ne vain kasataan jonnekin?

Vierailija
12/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järjetöntä tukea kiinaa ja ostaa kiinalainen auto. Samalla tukee venäjää ja kansan sortoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko näiden autojen kierrätys on saatu kuntoon? Kohtahan niitä on romuttamot täynnä.

Tuskin jää ongelmaksi. Akuissa on niin paljon arvokkaita metalleja, ettei niitä kannata jättää hyödyntämättä.

Miksi sitten niitä ei kierrätetä, vaan ne vain kasataan jonnekin?

Kun niitä ei edes vielä nykyään tule juuri ollenkaan että tekisi niille mitään. Suomen sähköautokanta on käytännössä alle viisi vuotiasta ja akkuja päätyy romikselle ainoastaan jos auto rypistynyt lunastukseen asti. Mene katsomaan Harri Salon videon missä on juuri haastatellut Kuusakoskea akkujen kierrätyksestä.

Vierailija
14/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, onko kiina ainoa paikka jossa kapitalistinen kilpailu toimii kuten oli tarkoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko näiden autojen kierrätys on saatu kuntoon? Kohtahan niitä on romuttamot täynnä.

Tuskin jää ongelmaksi. Akuissa on niin paljon arvokkaita metalleja, ettei niitä kannata jättää hyödyntämättä.

Miksi sitten niitä ei kierrätetä, vaan ne vain kasataan jonnekin?

Kun niitä ei edes vielä nykyään tule juuri ollenkaan että tekisi niille mitään. Suomen sähköautokanta on käytännössä alle viisi vuotiasta ja akkuja päätyy romikselle ainoastaan jos auto rypistynyt lunastukseen asti. Mene katsomaan Harri Salon videon missä on juuri haastatellut Kuusakoskea akkujen kierrätyksestä.

Niitä on ollut jo vuosia ympäri maailmaa. Akkukorjauksen hinnan vuoksi autot menevät kaatopaikalle jo uutena.

https://www.bloomberg.com/features/2023-china-ev-graveyards/

Vierailija
16/21 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hm, onko kiina ainoa paikka jossa kapitalistinen kilpailu toimii kuten oli tarkoitus.

Ei varmaan ainoa, mutta yksi parhaista. Onhan Kiinan talouden kasvu ja kansan vaurastuminen ollut aivan ällistyttävä menestystarina. 

Kiina peittoaa esim USA:n ja EU:n niin kasvuyritysten määrässä, miljardikokoiseksi kasvaneiden teknologiayritysten määrässä (ns yksisarviset), teollisuuden kannalta tärkeiden teknis-kaupallisten aineiden loppututkintojen määrässä ja patenttien määrässä.

Suurin osa suomalaisista ei ymmärrä Kiinasta yhtään mitään vaan ovat omien ennakkoluulojensa vankeja. Alkaa olemaan vaikea löytää sellaista toimialaa missä innovaatiot eivät tulisi kiihtyvällä vauhdilla juuri Kiinasta. 

Kiina on hämmästyttävä yhdistelmä äärimmäisen nopealiikkeistä ja markkinaohjattua kapistalistista markkinataloutta ja pitkällä tähtäimellä kehitettävää yhteiskunnallista keskusohjattua politiikkaa. Ehkä se onkin juuri Kiinan salaisuus. Kun sama puolue on ollut vallassa kohta 100 vuotta niin asioita voidaan kehittää pitkäjänteisemmin kuin länsimaissa missä suuntaa vaihdetaan aina neljän vuoden välein riippuen siitä mikä ryhmä sattuu tällä kertaa voittamaan vaalit. Samaan aikaan Kiina on antanut elinkeinoelämänsä kehittyä hyvin matalalla sääntelyllä ja markkinavetoisesti. 

Hyvä esimerkki Kiinan pelaamasta pitkästä pelistä (johon suuntaa vaihtelevat demokratiat eivät pysty) on se, miten Kiina on järjestelmällisesti rakentanut vaikutusvaltaansa Afrikassa. 

Vierailija
17/21 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOFUDREG - Kiinan infra on päälisinpuoln katsotuna mätä. 

Vierailija
18/21 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa on varmaan satakunta sähköautovalmistajaa joten noista menee useampiakin konkurssiin mutta BYD on "too big to fail"

Jotenkin unohdetaan että Kiina on keskusjohtoinen kommunistivaltio jossa suuryritykset ajavat puolueen asettamia tavoitteita ja toimivat valtion tukemina.

Vierailija
19/21 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä kuinka monta euroopplaista automerkkiä menee seuraavien vuosien aikana konkkaan ellei valtiot ala tukemaan niitä niinkuin kiina tekee omilleen.

Vierailija
20/21 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rysyjen hyökättyä Ukrainaan kiinalaisia automerkkejä ryntäsi Venäjälle noin 100 kpl.

Nyt noin 60 merkkiä on vetäytynyt kokonaan pois, huolto- ja varaosatoimintaa ei koskaan edes aloitettu.

Harmaatuodut kiinalaisautot on tehty Kiinasta käsin etänä ajokelvottomiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi