Kiinalaisen Xpeng G6:n uusi versio on halvelmpi kuin nykyinen mutta isompi akku ja lataa 10-80% 12 minuutissa
Vaatii tietysti tosi tehokkaan laturin, ei varmaan ainakaan Suomessa ole näitä.
Mutta aika kova yhdistelmä, lisätä akun kokoa, alentaa hintaa ja nostaa latausnopeutta tosi rajusti.
Kovia latausnopeuksia on muiltakin kiinalaisilta firmoilta kyllä. Zeekr 7x lataa tehokkaimmillaan n. 600kw:n teholla.
Mutta Xpeng G6 on myös Suomessa myynnissä.
Tulevissa solid state akuissa edes tuo 600Kw ei ole vielä mitään. Niissä voidaan päästä ainakin periaatteessa megawattien lataustehoihin.
Kommentit (4)
Ketään kiinnosta joku xpenis blaa blaa kiinapaska
Tuo Xpeng G6:n uusi versio lataa -30 asteessa 10-80% n. 15 minuutissa. Tuo on aivan poikkeuksellisen kova lukema kylmissä oloissa. Vaatii tietysti sen tehokkaan laturin sitten.
Kiinassa auton hinta on vain. n. 27000 USD. Pieniä hintaeroja riippuen onko long range vai ei.
Hyvin pitkälle samanlainen auto kuin Tesla Model Y. Mutta uusi Y-mallikaan ei pääse "kuin" maksimissaan 250kw:n lataustehoihin eli Xpeng siinä suhteessa aivan ylivoimainen.
Tietty jos ei ole niitä supertehokkaita latureita saatavilla, niin eipä sitä latausnopeutta pääse sitten hyödyntämään oikein..
Tällä teholla ei tarvita mitään akun esilämmitystä.