Paljon lapsesi soittaa päivässä harrastamaansa soitinta?
Lukukauden aikana ja kesälomalla?
Miten kannustatte soittamaan enempi vai tarviiko? Mikä teillä on se raja, paljon pitää soittaa viikossa? Miten kesäloma, tarviiko soittaa niin paljon kun lukukauden aikana?
Itseä kiinnostaa nyt tämä, kun tyttö aloittaa nyt ens viikolla yksityisellä pianotunnit ja syksyllä siirtyy sitten musaopiston puolelle.
Kommentit (19)
Ja harjoittelee kahesti viikossa puoli tuntia kerrallaan. Jos on joku konsertti, niin silloin harjoittelee enemmän. Harjoittelemisesta pitää huomauttaa. Ei varmaan soittaisi kotona ollenkaan, ellei käskisi. Kuitenkaan laps ei halua lopettaa soittamista.
Kuvottaa nämä perheet, joissa lapsi laitetaan soittamaan jotain soitinta yleensä vain siksi, että on muka niin hienoa, kun lapsi soittaa jotakin! Sitten oikein vanhempien taholta määritellään, kuinka paljon päivässä pitää olla treeniä!
Mitä niitä mukuloita pitää sinne tunkea vain siksi, että saadaan kulissit kuntoon ja lisää kehumisen aihetta? Välttämättä lapsella ei ole mitään edellytyksiä musiikin saralle ja perusmusikaalisuuskin loistaa poissaolollaan. Mahtaa olla raukoille melko tuskaa ja vaikeaa tuollainen väkisin vääntäminen.....
Päivisin harjoittelee muutaman minuutin kerralla joskus yhden kerran, toisinaan taas useita kertoja päivässä. Harjoittelee uutta läksyä ja soittaa vähän vanhojakin.
Tyttö (10v) aloitti puolisen vuotta sitten, ja on ainakin vielä aivan innoissaan, ja tuntuu, että on todella löytänyt oikean soittimen.
Meillä yksityinen ope, joka antaa tunteja myös kesällä. Hyvä juttu, koska tulee ainakin jotain tekemistä meidän kesälomalle, kun ei olla mihinkään reissuun lähdössä.
Meilläkin kokeiltiin pianoa vähän aikaa.
rauha tähänkin taloon korville välillä! Ja kello 10 illalla on ehdoton stoppi soitolle, vaikka ei se ketään häiritsisi, kun asutaan omakotitalossa. En vaan jaksa tuohon liittyvää taistelua.
Vain yksi piano ja kaksi lasta, niin tuohon sitten saa vielä erotuomaroida kovasti joka päivä jotain taistelua kumman vuoro on soittaa. Joskus voi käydä tuuri, että piano jää jostakin syystä koko päiväksi huomiotta. Mutta jos toinen muistaa sen ja alkaa pimputtaa, niin kyllä sitten toinenkin haluaa. Kai tämä innostus joskus lopahtaa, lapset aloittivat pianonsoittotunnit viime syksynä.
Kertaakaan ei ole tarvinnut komentaa harjoittelemaan.
Tyttö löysi aivan itse tämän rumpuharrastuksen. Olin aluksi epäileväinen, kun ilmoitti haluavansa rumputunneille. Epäilyni olikin turhaa,hyvä niin.
Tyttö soittaa täysin omasta tahdosta. Jos pakottaisin soittamaan, se tuskin olisi innostavaa ja harrastus jäisi siihen. Pianon harjoittelu oli vähän sellainen minun mieliksi -juttu. Halusin tytön kokeilevan jotain soitinta, mutta ei siitä tullut mitään, koska tyttöä ei kiinnostanut.
lukukauden aikana harjoittelevat noin puoli tuntia päivittäin.
kuin satunnaisesti. lukuvuonna sitten hajoittelee joka päivä. Noin vartti päivässä. Sillä tyylillä yleensä läksy tulee kuntoon viikossa ihan mukavasti.
näin kesälomalla soittelee omaksi ilokseen ihan kaikenlaisia kappaleita. Näin lomilla soittelee 10-20 min kerrallaan, ei koskaan pyydetä soittamaan, soittaa täysin oma-aloitteisesti. Soitin piano, lapsi 7v.
Hän on päättänyt, että hänestä tulee opettaja, joten siihen pitää harjoitella. Soitin on siis viulu. Opettaja on sanonut, että kaksi/kolme tuntia päivässä. Hän pyrkii siihen, ei aina onnistu. Myös kesällä harjoittelee. Lapsi on tosi motivoitunut opiskeluun. Itse näin kesällä osallistun hänen opiskeluun niin, että käymme lainaamassa kirjastosta hänen tasoisia nuotteja, joita hän sitten soittelee.
kuin satunnaisesti. lukuvuonna sitten hajoittelee joka päivä. Noin vartti päivässä. Sillä tyylillä yleensä läksy tulee kuntoon viikossa ihan mukavasti.
vaan käy yksityisillä tunneilla ja soittelee ihan omaksi iloksi vain.
toinen oppii nopeaan ja toinen tarvitsee enemmän harjoitusta
joskus läksyjä koulusta ja kokeita, niin ehtii vähemmän harjoitellla, toisinaan sitten harjoittelee tuntikaupalla
eli en pakottaisi mitää tiettyä aikaa, ja koskaa ei saa pakottaa
lapsella on oltava itsellään halua soittaa, toki tuota halua voi innostaa ;)))
eli anna lapsesi löyttää ilo soittamiseen, jolloin harjoittelee just sen mikä on trvis.
Kesällä soittelee omaksi ilokseen lähes päivittäin. Koskaan en ole patistanut harjoittelemaan. Jos ei halua harjoitella, niin lopettakoon. Mutta 3 vuotta on tällä lailla jo mennyt.
Pikkusiskonsa taas aloitti pianonsoiton ja soitti vuoden, muttei innostunut. Sai jättää sen vähäisen kiinnostuksen vuoksi ja harrastaa tänä päivänä tanssia.
päivässä. Keväällä motivaatio laski ja ilmotin lapseni musiikkileirille. Leiri oli enemmänkin kuin positiivinen yllätys. Motivaatio kasvoi ja sai paljon uusia ystäviä. Sanoi menevänsä uudestaakin. Poika on 8 vuotta ja soittaa viulua myös.
Lapseni opettaja sanoi, että ei ole yhtäkään huonoa soittajaa. On vai niitä, jotka soittaa vähän ja niitä jotka soittaa paljon. Että ne jotka soittaa paljon edistyy myös paremmin. Tietysti myös laatuki vaikuttaa. Eli jos vertaa kahta lasta, jotka molemmat harjottelee laaduttomasti. Niin kyllä se pitempää harjoitteleva edistyy paremmin.
Meidän lapsella on aivan mahtava opettaja. Laps kyllä käy kova tasoisessa ja vaativassa koulussa. Siellä osataan kohdella opiskelijaa oikein. Luulisin, että tämä on yksi syy pojan harjoitteluun.
Soittamaan ei saa pakottaa, mutta pitää motivoida positiivisilla palkinnoilla ja alussa auttaa mukana. Viulua on ainakin aivan turha edes alkaa soittaa, jos ei ole valmis harjoittelemaan joka päivä. Pianon kanssa se ei ole niin tarkkaa, mutta usea kerta viikossa kuitenkin. Ei siinä muuten edisty. Viulun soitto on vähän kuin koululäksyt että jos haluaa edetä yhtään niin on harjoiteltava. Oma tyttöni soittaa 5 minsan pätkissä 3-4 kertaa ja on 4 v, autan aina mukana.
Riippuu tietysti mikä on tavoitteena, jos on vaan tarkoitus vähän koettaa soittamista nii se on aivan eri asia kuin soittaa oikeasti. Oma tyttöni halusi itse viulun aloittaa ja näyttää olevan yhtä taitava kuin itse olin toisen instrumentin kanssa, joten lähden siitä, että ensimmäiset vuodet soitamme yhdessä, jotta hänellä on sitten olemassa se mahdollisuus innostua ammatillisesti jos niin haluaa. Viulussa työtä on tehtävä pienestä saakka, jos puoliammattilaiseksi tai ammattilaiseksi haluaa.
Meille yhdessä harjoittelu on myös kiva yhteinen hetki, jonka jälkeen tyttöni katsoo piirrettyjä.
Tulevaisuudessa olettaisin, että 30 minsaa päivä on ok, jos ei innostu erityisesti, mutta jos on yhtä innostunut kuin nyt niin ala-asteella tunti päivässä ja yläasteella kaksi tuntia päivässä on se määrä, mikä riittää, jos se harjoittelu on harjoitteluteknisesti oikeanlaista.
Realiteetit ovat sellaisia, että pienemmällä soitolla ei ole ajatustakaan päästä viulussa pitkälle ja monet soittavat enemmänkin.
Aloittajan kannattaa tähdätä aluksi varttiin ja myöhemmin tuohon puoleen tuntiin. Palkitse soittamisesta vaikka ruutuajalla ja kehu lasta paljon, tule kuuntelemaan ja ihastele miten hyvin hän oppii. Lapsien kehuminen on helppoa koska he oppivat jatkuvasti, ei tarvitse tyhjästä kehua :)
Lisätään ylläolevaan eli tyttöni soittaa 5 minsan pätkissä 3-4 kertaa päivässä ei 3-4 kertaa viikossa.
Tyttö 8 v soittaa 4 - 5 krt viikossa 30 - 40 min kerralla. Viulu soittimena, aloittanut 5-vuotiaana.
6 v tytön kanssa harjoitellaan noin 45 minuuttia joka päivä. Itse haluasi alkaa soittamaan, mutta harjoittelu ei ole aina mukavaa. Mutta ei ole läksyjen tekokaan koulussa aina mukavaa, jos se on vaikeaa. Haluan opettaa lapselle sitkeyttä ja ahkeruutta. Edistyy erinomaisesti, pitää esiintymisestä ja viulutunneista. Sillä tavalla selviytyy elämästä ja opiskeluista aikuisena paremmin, kun on sitkeä ja ahkera. Lahjakkuus on ihan kiva, mutta ahkeruus parempi arvo.
Viulua ei kannata aloitta ollenkaan, jos ei vanhempi ole valmis valvomaan, että harjoittelu on päivittäistä, se verran vaativa soitin.
puoli tuntia päivässä. 6 vuotias soittaa selloa. Kesälomalla myös soittelee normaalisti, tosi reissaamme paljon lomalla ja sello ei kule mukana reissuissa.