Aaro ja tilannenopeus, "ajoin vähän yli satasta autokasaan"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010921458.html
Eli huonoissa keliloloissa 80 kmh tai korkeintaan 100 kmh rajoitusalueella jotain 109 kmh autokasaan. Way to go Aaro!
Kommentit (17)
Tällaisia ne nuoret kuskit on. Itsekin olin samanlainen mutta nissan sunnyn kiihtyvyys ei kovin hurjaa ollut.
Mitä olen tässä ajanut yli 30 vuotta, ei sumu yhtäkkiä yllättä se näkyy kyllä kauemmas. Mutta koitetaan ymmärtää nuorta ihmistä, kyllä Aarokin oppii kunhan tulee kokemusta lisää, ehkä joku päivä senkin että auto pitää saada pysähtymään tien näkyvällä osuudella
Ajoin samaa tietä noin tunti ennen onnettomuutta. Turvallinen matkanopeus oli korkeintaan 80 km/h. Tienpinta oli osittain jäinen ja osittain märkä ja lämpötila laski illalla pakkasen puolelle. Näkyvyys oli heikkoa koko ajan pimeyden ja lentävän rännän johdosta.
Suurin osa ajoi noin 80-90 kmh mutta vasenta kaistaa ohi lenti kuitenkin säännöllisin väliajoin toista sataa ajavia autoja ja ajattelin jokaisen kohdalla että kohta tuo on ojassa.
En tiedä voiko tuota edes pitää onnettomuutena.
Jos laitan bensakanisterin saunan kiukaalle ja kiukaan päälle niin onko se palovahinko kun talo palaa?
Noin hullusti iihmiset ajaa ja sitten ihmettellään kun nuoria kuolee.
Suurin ohittajista oli bemaripellejä tai audiaaseja.
Mukava kun myöntää julkisesti ensinnäkin ajaneensa ylinopeutta ja toisekseen tekevänsä niin normaalistikin.
Aarohan sai väistettyä pientareelle, toisin kuin moni muu. Tarina ei kerro heidän ikää tai ajokokemusta.
Ps. Sieltä autosta ei kyllä kannattaisi nousta.
Kokeneelle kuskille ei olisi sattunut noin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ohittajista oli bemaripellejä tai audiaaseja.
Itse asiassa varsinkin pakettiautot näyttävät kulkevan jäisellä kelillä ja huonossa näkyvyydessä yllättävän kovaa. Näin ainakin Porvoon moottoritiellä (noin 20km onnettomuuspaikalta) kuuden aikaan illalla.
Tien pinta oli ihan jäässä ja kun kevyesti painoi jarrrua niin samantien oli renkaat lukossa. Silti kaikenmerkkisiä autoja ajoi reilusti kovempaa ohi aika säännöllisesti. Ja itsekään en ole varovaisin kuski. Mutta pakettiautojen suuri osuus kovaa ajajissa ihmetytti. Yleensä pakettiautojen ajo-ominaisuudet kovissa nopeuksissa ovat vielä huonommat kuin henkilöautoilla.
ja itse ajan nimenomaan BMW:llä.
Hyvillä autoilla nopeuksia selittää osittain se, että laadukas auto peittää huonon kelin tehokkaammin. Auto kulkee pehmeän tasaisesti ja ajonvakautus ja ABS piilottavat liukkauden kuljettajalta.
Vierailija kirjoitti:
Mukava kun myöntää julkisesti ensinnäkin ajaneensa ylinopeutta ja toisekseen tekevänsä niin normaalistikin.
Nopeusrajoitus taitaa tuolla tiellä olla 100km/h. Mutta se on täysin eri asia kuin turvallinen nopeus vallitsevassa kelissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava kun myöntää julkisesti ensinnäkin ajaneensa ylinopeutta ja toisekseen tekevänsä niin normaalistikin.
Nopeusrajoitus taitaa tuolla tiellä olla 100km/h. Mutta se on täysin eri asia kuin turvallinen nopeus vallitsevassa kelissä.
Jos rajoitus on 100km/h, niin reilu satanen ON ylinopeutta, vaikka olisi hyvä keli.
Vierailija kirjoitti:
Ap on nyhverö.
Tän kommentin kirjottaja on mällänny jo kaheksan velkarahalla ostettua autoa lunastuskuntoon, ja yhdeksäs jo tulilla seuraavassa rampissa
Vierailija kirjoitti:
Aarohan sai väistettyä pientareelle, toisin kuin moni muu. Tarina ei kerro heidän ikää tai ajokokemusta.
Ps. Sieltä autosta ei kyllä kannattaisi nousta.
Sinäkö jäisit autoläjään, johon tulee uusia autoja koko ajan lisää?
Ja kokonaista viiden metrin turvaväli huonossa ajokelissä. Ja päätelleen siitä että selittää nämä kaikki valtakunnan mediassa ei edes ymmärrä että tuossa olisi mitään hassua. En halua enää koskaan päätyä - no siihen todennäköisyyteen voi vahvasti vaikuttaa itse
Vierailija kirjoitti:
Suurin ohittajista oli bemaripellejä tai audiaaseja.
Kyllä ne täällä skeidalla ajelee suurin osa joilla on kiire, toki onhan se kiire kun kerrankin pääsi koslalla liikenteeseen, toinen joukko on vikavalovolvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aarohan sai väistettyä pientareelle, toisin kuin moni muu. Tarina ei kerro heidän ikää tai ajokokemusta.
Ps. Sieltä autosta ei kyllä kannattaisi nousta.
Sinäkö jäisit autoläjään, johon tulee uusia autoja koko ajan lisää?
Kumpi on turvallisempi paikka siinä autoläjässä, auton sisällä törmäyskestäväksi rakennetun korin ja turvatyynyjen ympäröimänä, vai auton ulkopuolella? Kun niitä autoja saattaa tulla siihen läjään satasen vauhtia juuri sillä hetkellä kun kömmit autostasi ulos niin olet täysin suojaton. Lisäksi siitä kolaripaikalta pitäisi päästä ihan kunnolla metsän puolelle jotta olisi turvassa. Pientare EI ole turvallinen paikka. Tässäkin ap:n linkissä kuljettaja kertoo väistäneensä nimenomaan pientareelle.
Eri asia jos näkyvyyttä on sen verran ja liikennetiheys niin pieni että pystyy varmasti siirtymään autosta metsän puolelle.
Ap on nyhverö.