Työharjoittelijan virheet. Kuka niistä yleensä saa syyn?
Lyhyesti sanottuna, työpaikallani on harjoittelija tekemässä samaa työtä kuin minä, ja tämän huolimattomuus aiheuttaa minulle harmaita hiuksia. Tuntuu ettei tämä nuori (noh, parikymppinen) henkilö välillä kiinnitä yhtään huomiota siihen, mitä tekee. Tekee kyllä reippaasti työtä, mutta virheet ovat sen sorttisia että kyseessä ei voi olla mikään muu kuin totaalinen huolimattomuus: tyyliin, jutun nimi voisi olla vaikka "piparkakkuresepti" ja harjoittelija postittaa "nuuskamuikkuselle" eikä "piparkakkuosastolle". Ei siis mitään sellaisia vahinkoja, että asiat helposti sekoittuisivat keskenään. Tämän lisäksi hän esim. pudottelee ja hukkaa papereita, joita löydän sitten päivän lopussa jostain pöydän alta ilman aavistustakaan, mihin ne kuuluvat.
En kerro sen tarkemmin millaisesta työstä on kyse, mutta virheet eivät kuitenkaan ole isommassa mittakaavassa mitään vakavia - ei ole hoitotyötä, ei arkaluontoisia tietoja, kukaan ei vaaraannu, ja niin edelleen. Lähinnä virheet aiheuttavat vain viivästyksiä asiakkaille ja turhaa työtä muille osastoille.
Korjaan hänen virheitään aina kun pystyn, mutta minulla on omakin työ tehtävänä, joten en voi jatkuvasti olla tarkastelemassa hänen työnsä jälkiä. Mutta kysyisin vain, että otankohan tämän liian vakavasti? En ole esimiesasemassa, joten ehkä pitäisi vain antaa olla. En ole kertonut näistä ongelmista kenellekään. Lähinnä vain harmittaa, jos nämä räikeät virheet laitetaan minun piikkiini.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Liian kova työtahti.
Ensin pitää antaa tehdä puhtaita suorituksia, vaikka niihin menisi kuinka kauan.
Normaaliin työtahtiin voi kouluttaa vasta, kun työ on selkärangassa.
Alusta asti vaadittu liian nopea tahti aiheuttaa sekoilua, kun rutiiniksi ei muodostu puhdas suoritus vaan sählääminen.
Itse asiassa häneltä ei ole vaadittu mitään. Olen sanonut hänelle monta kertaa, että kannattaa hidastaa tahtia kun ei tässä ole mikään kiire, mutta hän sanoo vaan joo ja jatkaa kuitenkin samaa ripeää vauhtia. Viidennen kerran jälkeen päätin, etten jankuta asiasta enää. Ilmeisesti hän kokee olevansa hyvinkin tehokas.
Harjoittelijan ohjaaja on vastuussa. Hänen kanssaan kannattaa puhua, että harjoittelija tarvitsee lisää opastusta tai hitaampaa tahtia. Harjoittelijankin kannalta on parempi kuulla asiasta ajoissa, jotta voi muuttaa toimintaa.
No, se nyt riippuu ihan siitä, miten asiat on työpaikalla järjestetty. Meillä harjoittelijat ovat osa tiettyä tiimiä, ja tiimin jäsenet antavat harjoittelijalle työtehtäviä, ja se joka sen on antanut, on siitä loppupeleissä myös vastuussa, kokonaisuudesta sitten tiiminvetäjä.
Harjoittelija on nimenomaan harjoittelija, ja jonkun muun vastuulla siinä organisaatiossa on hänet opettaa niihin hommiin. Tietysti, jos palautteesta huolimatta tulee älyttömiä virheitä, niin lopulta se on sitten entinen harjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelijan ohjaaja on vastuussa. Hänen kanssaan kannattaa puhua, että harjoittelija tarvitsee lisää opastusta tai hitaampaa tahtia. Harjoittelijankin kannalta on parempi kuulla asiasta ajoissa, jotta voi muuttaa toimintaa.
Minulla ei ole tiedossa, että hänellä edes olisi ohjaajaa! Ellei minulle sitten tietämättäni ole nakitettu jotain ohjaajan roolia :D Kukaan ei ole kertonut minulle mitään, tulin vain työhön ja minulle kerrottiin, että tässä on harjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
No, se nyt riippuu ihan siitä, miten asiat on työpaikalla järjestetty. Meillä harjoittelijat ovat osa tiettyä tiimiä, ja tiimin jäsenet antavat harjoittelijalle työtehtäviä, ja se joka sen on antanut, on siitä loppupeleissä myös vastuussa, kokonaisuudesta sitten tiiminvetäjä.
Harjoittelija on nimenomaan harjoittelija, ja jonkun muun vastuulla siinä organisaatiossa on hänet opettaa niihin hommiin. Tietysti, jos palautteesta huolimatta tulee älyttömiä virheitä, niin lopulta se on sitten entinen harjoittelija.
Tämä työ, jota hänet laitettiin tekemään, on aika rutiinihommaa kaiken kaikkiaan, eikä minulla ole tuolle harjoittelijalle oikein mitään opetettavaa. Kukaan ei ole minulle kertonut, että minun pitäisi tehdä mitään hänen kanssaan, mutta kukaan muu ei myöskään seuraa harjoittelijan työtä kuin minä.
Alussa yritin neuvoa, että hei kuule nämä "piparkakkujutut" kuuluvat "piparkakkuosastolle", mutta on ihan sama mitä sanon, virheet - ja ne on tosiaan älyttömiä virheitä - jatkuvat silti. En tiedä kuunteleeko harjoittelija minua vai meneekö kaikki yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
No, ei kai tämä minun ongelmani ole. Toivottavasti ei kestä kauan tällainen harjoittelu.
Sinä voit ap sanoa hänelle, että nimikkeen/otsikon pitää olla täsmällisesti oikein ja tervetuloa kysymään, jos olet epävarma. Anna teippiä, että voi liimata paperinsa seinälle, jos teillä ei ole antaa mappeja.
No sehän selittää jos harkkarilla ei ole mitään selkeää vastuuhenkilöä tai ohjaajaa eikä kukaan virallisesti katso hänen perään
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit ap sanoa hänelle, että nimikkeen/otsikon pitää olla täsmällisesti oikein ja tervetuloa kysymään, jos olet epävarma. Anna teippiä, että voi liimata paperinsa seinälle, jos teillä ei ole antaa mappeja.
Olen sanonutkin monta kertaa, mutta ei ole mennyt perille.
Ne mainitsemani paperit ovat putoilleet muiden (esim. postitettavien) asiakirjojen välistä.
Harjoittelija, kuten muidenkin virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelijan ohjaaja on vastuussa. Hänen kanssaan kannattaa puhua, että harjoittelija tarvitsee lisää opastusta tai hitaampaa tahtia. Harjoittelijankin kannalta on parempi kuulla asiasta ajoissa, jotta voi muuttaa toimintaa.
Minulla ei ole tiedossa, että hänellä edes olisi ohjaajaa! Ellei minulle sitten tietämättäni ole nakitettu jotain ohjaajan roolia :D Kukaan ei ole kertonut minulle mitään, tulin vain työhön ja minulle kerrottiin, että tässä on harjoittelija.
Kysy siltä harjoittelijalta tai sitten vaikka siltä joka kertoi sinulle, että tässä on harjoittelija. Harjoittelusta pitää antaa arvio oppilaitokseen, joten et nyt voi ihan tietämättä siinä roolissa olla. Kauanko harjoittelija on ollut ja missä opiskelee? Harjoittelut kestävät yleensä parista viikosta puoleen vuoteen riippuen oppilaitoksesta.
Nakita harjoittelija johonkin turhaan hommaan missä saa tehdä mutta työllä ei mitään tarkoitusta. Siirtää papereita laatikosta toiseen ja toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelijan ohjaaja on vastuussa. Hänen kanssaan kannattaa puhua, että harjoittelija tarvitsee lisää opastusta tai hitaampaa tahtia. Harjoittelijankin kannalta on parempi kuulla asiasta ajoissa, jotta voi muuttaa toimintaa.
Minulla ei ole tiedossa, että hänellä edes olisi ohjaajaa! Ellei minulle sitten tietämättäni ole nakitettu jotain ohjaajan roolia :D Kukaan ei ole kertonut minulle mitään, tulin vain työhön ja minulle kerrottiin, että tässä on harjoittelija.
Kysy siltä harjoittelijalta tai sitten vaikka siltä joka kertoi sinulle, että tässä on harjoittelija. Harjoittelusta pitää antaa arvio oppilaitokseen, joten et nyt voi ihan tietämättä siinä roolissa olla. Kauanko harjoittelija on ollut ja missä opiskelee? Harjoittelut kestävät yleensä parista viikosta puoleen vuoteen riippuen oppilait
No eihän tarvitse. Itse ainakin teen työharjoitteluja/kesätöitä vain rahan ja työkokemuksen takia.
N38
Liian kova työtahti.
Ensin pitää antaa tehdä puhtaita suorituksia, vaikka niihin menisi kuinka kauan.
Normaaliin työtahtiin voi kouluttaa vasta, kun työ on selkärangassa.
Alusta asti vaadittu liian nopea tahti aiheuttaa sekoilua, kun rutiiniksi ei muodostu puhdas suoritus vaan sählääminen.