Kauas on tultu siitä, että kaupunkien keskustat olivat kauniita, iloisia ja viihtyisiä paikkoja!
Jossa käytiin kävelyllä, kahvilla ja sen sellaista. Pientenkin kaupunkien keskustat ovat ihan rappiolla.
Kommentit (16)
Suomalaiset kaupungit olivat kauniita vielä 1940-luvulla. Mutta sitten alkoi se purkuvimma. Suurin osa vanhoista kauniista rakennuksista pistettiin matalaksi.
Tuntuupa ainakin alkikset ja narkit keskustoissa viihtyvän. =/
Siihen se johtaa, kun joka paikkaan pitäisi päästä autolla.
Niin esim. Viktoriaaninen Lontoo oli oikein viihtyisä hiilivoimaloineen
Pienet kivijalkaliikkeet ovat katoamassa kaupunkien keskustoista. Muutama vuosikymmen sitten oli paljon kemikalioita, pieniä vaateliikkeitä, hattukauppoja, divareita jne. Ennen ihmiset kävivät kävelyllä kaupungilla. Nykyisin ostoskeskuksissa ja somessa.
Vierailija kirjoitti:
Syynä kaupunkien keskustojen ulkopuolelle sijoitetut hypermarketit, minne ihmiset menevät viettämään aikaansa ja ostoksille, joten keskustat tyhjenevät ja näivettyvät.
Syynä voi olla mittei syyllisiä.
Keskusten kaupat ovat pelanneet itsensä ulos (Sokokset ja Stokmannit) eivät ole enää vetovoimaisia. Keskustoista on tullut yksi kaupunginosa (lue lähiö), niissä on vaan normaalia enemmän hotelleja ja ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Siihen se johtaa, kun joka paikkaan pitäisi päästä autolla.
No eipä täällä pääsisi mihinkään ilman autoa näin viikonloppuna. Junalla naapurikuntiin, mutta kunnan sisäistä joukkoliikennettä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Syynä kaupunkien keskustojen ulkopuolelle sijoitetut hypermarketit, minne ihmiset menevät viettämään aikaansa ja ostoksille, joten keskustat tyhjenevät ja näivettyvät.
Keskustassa ei ole tilaa tarpeeksi autoille. Siksi ihmiset ostaa vavierrää aikaansa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Pienet kivijalkaliikkeet ovat katoamassa kaupunkien keskustoista. Muutama vuosikymmen sitten oli paljon kemikalioita, pieniä vaateliikkeitä, hattukauppoja, divareita jne. Ennen ihmiset kävivät kävelyllä kaupungilla. Nykyisin ostoskeskuksissa ja somessa.
En uskalla mennä kivijalkaliikkeeseen. Yrittäjä saattaa olla jollain tavalla outo.
Mitä muuta tekemistä keskustassa on kuin kahvilassa notkuminen ilman ostamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen se johtaa, kun joka paikkaan pitäisi päästä autolla.
No eipä täällä pääsisi mihinkään ilman autoa näin viikonloppuna. Junalla naapurikuntiin, mutta kunnan sisäistä joukkoliikennettä ei ole.
Elämäsi käy aika vaikeaksi, jos polttoaineen saatavuudessa tulee ongelmia. Kannattiko rakentaa elämä autoilun varaan?
Ainakin Tampereella on jatkuvasti jokin remontti menossa. Mihin tahansa katseen kääntää, näkee työmaa-aitoja. Hommat tuntuvat kestävän noin vuoden yhdessä kohteessa, herää kysymys kuka vedättää ja ketä. Kauppakatu oli auki revittynä ties kuinka kauan, työmiehiä ei missään. Vasta kun Aamulehti teki aihetta ihmettelevän jutun, alkoi tapahtua ja remontti valmistui viikossa.
Keskustaan meneminen on ratikan vuoksi julkisilla hankalaa ja omalla autolla sinne ei mahdu. Tampereella.
Ennen pääsi bussilla 50 metrin päästä suoraan keskustaan. Nyt pitäisi mennä puolen kilsan päästä lähtevällä bussilla ensin ratikkapysäkille ja jatkaa ratikalla.
Vastustakaa Turussa ratikkaa. Sen rakentaminen johtuu vain yrittäjien rikastumishalusta. Saadaan tehtyä uusia asuinalueita kauemmas, mutta sinne viedään ratikka ja asuntojen hinnat saadaan isoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen se johtaa, kun joka paikkaan pitäisi päästä autolla.
Ne paikat mihin pääsee autolla menestyy.
Käyn kesällä vähintään kerran viikossa Helsingin keskustassa kävelyllä. Samalla reissulla lounas jossain kivassa paikassa.
Syynä kaupunkien keskustojen ulkopuolelle sijoitetut hypermarketit, minne ihmiset menevät viettämään aikaansa ja ostoksille, joten keskustat tyhjenevät ja näivettyvät.