Myyntityö ottaa päähän!!!!!
Olen nyt tehnyt yli 5 vuotta sekä kuluttaja-, että yritysmyyntiä puhelimitse, verkossa ja face-to-face. Tällä hetkellä myyn ohjelmistopalvelua (SaaS). Työ alkaa vähitellen ottamaan päähän myyntitavoitteiden vuoksi.
Ajatellaan vaikka, että kuukaudessa pitää myydä tuotteita tai palveluita 10 000 euron edestä (minimitavoite). Jos et pääse tähän lukemaan, niin joudut pomon juttusille. Jos sama toistuu seuraavana kuukautena niin tulee jo varoitus. Ja kun tämä vielä jatkuu niin lentää lopulta pihalle.
Eli toisin sanoen, jos kuukauden lopussa olet tehnyt myyntiä 8000 euron edestä, niin sinun täytyisi väkisin vielä saada tehtyä 2000 euron tulos, jotta pääsisit minimitavoitteeseen (etkä lentäisi firmasta pihalle, tämä nyt siis vain karkeana esimerkkinä). Miten myyt, jos asiakas ei halua ostaa? Pomo huutaa takana "nyt myyt ja hankit lisää asiakkaita kuukauden loppuun mennessä. Piste." En todellakaan halua myydä, jos asiakkaalla ei ole tarvetta tuotteelle/palvelulle. Se on tuputtamista.
Myyntikoulutuksissa todetaan, että kaupankäynti alkaa siitä, kun asiakas sanoo ei. Näin siksi, koska asiakas ei tiedä vielä millainen tuote tai palvelu on kyseessä ja mihin ongelmaan tämä tuo ratkaisun. Minulle ei sana tarkoittaa sitä, että tuotteelle/palvelulla ei ole tarvetta. En ala sitä väkisin myymään.
Olen miettinyt, että en taida olla myyntityöhön sopiva henkilö, sillä ajattelen asioita liikaa asiakkaiden kannalta. Myyntityöhön liittyy eettisiä / moraalisia haasteita, jotka ovat itselleni vaikeita. Jos huomaan että jokin tuote tai palvelu ei ole asiakkaalle sopiva niin en lähde tätä väkisin myymään. Ennemmin lennän sitten vaikka firmasta pihalle.
Mielipiteitä?
Kommentit (16)
Katsoppas sellainen elokuva kuin The Last Time. Siinä high-tech yrityksen myyjä Ted Ryker tuo 70% koko firman myynnistä. Kun muut myyjät sitten kysyvät tältä mikä on myyntityösi salaisuus niin tämä vastaa että hänellä ei ole lainkaan omatuntoa ja että hän saa aikaan asiakkaassa sellaisen luottamuksen, että tämä ostaa myyjältä mitä tahansa nyt ja tulevaisuudessa.
Saatko kunnollisia liidejä? Vai myytkö SaaS-palvelua ihan kylmäkontakteille?
Vierailija kirjoitti:
Saatko kunnollisia liidejä? Vai myytkö SaaS-palvelua ihan kylmäkontakteille?
Kylmäkontakteille myyn.
-AP
Joo, minustakin on epäeettistä ja siksi en ole myyntihommiin koskaan lähtenyt. Itselleni vakuutusyhtiö yritti myydä ihan järjettömän kallista henki- ja sairausvakuutusta. Hommassa oli tosiaankin kusetuksen makua.
Just eilen puhuttiin lukiolaisen kanssa, että hän ei ymmärrä, miksi niin monet haluavat kaupalliselle alalle. Sanoin, että siellä liikkuu rahaa, mutta että myyntityö ei itseäni ainakaan kiinnostaisi ollenkaan. Lapsi sanoi ihan samaa, että vaan tajua miten kukaan voi tehdä sellaista hommaa, myydä jotain **skaa, jota ihmiset yleensä eivät edes tarvitse.
Tsemppiä ap! Voit hyvin vaihtaa alaa! Merkityksellistä työtä on mukava tehdä.
Vieläkin näen painajaisia myyntitavoitteista ja olen uudella alalla ollut jo 10 vuotta :) Ei enää ikinä takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Just eilen puhuttiin lukiolaisen kanssa, että hän ei ymmärrä, miksi niin monet haluavat kaupalliselle alalle. Sanoin, että siellä liikkuu rahaa, mutta että myyntityö ei itseäni ainakaan kiinnostaisi ollenkaan. Lapsi sanoi ihan samaa, että vaan tajua miten kukaan voi tehdä sellaista hommaa, myydä jotain **skaa, jota ihmiset yleensä eivät edes tarvitse.
Tsemppiä ap! Voit hyvin vaihtaa alaa! Merkityksellistä työtä on mukava tehdä.
Jep turhaa paskaa mahdollisimman kalliilla. Itse työskentelisin alalla, jos kyse olisi jonkin sellaisen jutun myymisestä josta asiakas ihan oikeasti hyötyisi ja joka olisi asiallisesti hinnoiteltu. Totuus ei ole kuitenkaan aina ihan näin vaan toiminta vastaa lähinnä asiakkaan kusettamista, koska myydään jopa palveluja jotka ovat asiakkaalle haitallisia tai joita asiakas ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppas sellainen elokuva kuin The Last Time. Siinä high-tech yrityksen myyjä Ted Ryker tuo 70% koko firman myynnistä. Kun muut myyjät sitten kysyvät tältä mikä on myyntityösi salaisuus niin tämä vastaa että hänellä ei ole lainkaan omatuntoa ja että hän saa aikaan asiakkaassa sellaisen luottamuksen, että tämä ostaa myyjältä mitä tahansa nyt ja tulevaisuudessa.
Juu mutta sitten on meitä, jotka eivät vain osta. Aivan sama mitä myyjä puhuu ja lupaa. Jotkut yrittävät puhua nopeasti, jotta saisivat asiakkaan pyörryksiin. Minuun ei tehoa ja inhoan ylipäänsä ostamista. Ei minullakaan ole omatuntoa enkä sääli myyjiä. Jos en halua ostaa, niin en osta.
Mene ap oikeaan liikkeeseen töihin. Tarvitsee vähemmän pakottaa asiakkaita ostamaan.
Olen tyytyväinen että ap ei tyrkytä väkisin. Inhoan näitä "osta jo, osta jo" pakottamista.
Myyjän tehtävänä on saada aikaan myyntiä, tuoda yritykseen rahaa ja luoda työpaikkoja. Jos yrityksessä ei ole myyjiä niin ei ole työntekijöitäkään.
No miksi olet valinnut myynnin alan, jos se ei kiinnosta? Miksi et lukenut vaikka lähihoitajaksi?
Kertokaas kokemuksia myyntityöstä nykyisellänsä.
Myyntityö sopii hyvin toisille. Toisaalta on myyntipaikkoja jossa epätasa arvo kukoistaa. Toiset saa parempaa materiaalia kuuntelet vaikka eivät sitä ole ansainneetkaan. On paikkoja joissa maksetaan toisille huomattavasti parempaa palkkaa jos on peruspalkka tai parempaa provisiota aivan samasta työstä. Puhumattakaan bonuksista. Ikuinen laulu toinen vaan niin paljon parempi työntekijä ei pidä paikkaansa. Yleensä esimiehistä on kiinni millaisen ilmapiirin luo. Niin petaa kuin makaa. Esimiesasema on yleensä ansaittu mutta ei aina. Aina on olemassa suosikkeja ja nuoleskelijoita. Mutta on olemassa erittäin räikeitä palkkaeroja. Tällä myyntityö rintamalla esiintyy vaikka mitä.
Myyjät on helppo mitata. Kuukauden myynnit myyjittäin. Paras palkitaan mitalilla tai kahvilla tms.
Pari huonointa kutsutaan kulmahuoneeseen: sinun on myytävä enemmän, tai muuten.
Kannattaa laittaa firman asiakasrekisteriä omaan talteen ja kattella muita saman alan myyntihommia.
Sitten voit vihjasta pomolle tästä, kun se haluaa jutella, jolloin pomo vihjaisee kilpailukiellosta, johon vihjaiset, että kilpailukieltokorvaus on pakottavaa lainsäädäntöä ja on tod. näk. 60% palkastasi 12kk + ansiopäiväräha eli enemmän kuin saat palkkaa.