Tutkimus: Miesopettajat auttoivat koululaisia parempiin tuloksiin
KOULULAISET hyötyivät Suomessa opettajakoulutuksessa käytetystä mieskiintiöstä, jonka ansiosta peruskouluissa oli enemmän miehiä opettajina.
Miesopettajien ansiosta oppilaat pääsivät sujuvammin peruskoulun jälkeisiin opintoihin. Lisäksi nuorina aikuisina heillä oli korkeampi koulutus ja he olivat paremmin työllistyneitä.
Myös kiinnostuksen kohteisiin miesopettajat näyttivät vaikuttavan.
Heidän oppilaansa - niin pojat kuin työtkin - lähtivät nimittäin todennäköisemmin opiskelemaan matematiikkaa, tekniikkaa ja luonnontieteitä eli niin sanottuja stem-aloja.
TÄMÄ kaikki selvisi yhdysvaltalaisen Tufts-yliopiston apulaisprofessorin ja Aalto-yliopiston vierailevan tutkijan Ursina Schaeden ja Turun yliopiston tutkijan Ville Mankin tutkimuksessa. Sitä ei ole vielä vertaisarvioitu.
He selvittivät opettajakoulutuksessa ennen vuotta 1989 käytössä olleen mieskiintiön ja siitä luopumisen vaikutuksia oppilaisiin.
Kiintiö merkitsi sitä, että luokanopettajan koulutukseen pääsi paljon sellaisia miehiä, jotka eivät pelkän opintomenetyksen perusteella olisi sinne päässeet. Tämä johti siihen, että noin 40 prosenttia valmistuvista luokanopettajista oli miehiä.
Kun kiintiö lakkautettiin, valmistuvien miesopettajien osuus puolittui 20 prosenttiin. Miesten osuus koulujen opettajakunnassa alkoi vähetä sitä mukaa, kun opettajia jäi eläkkeelle ja tilalle palkattiin kiintiön lakkauttamisen jälkeen valmistuneita.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010112630.html
Kommentit (6)
Ei tällä palstalla SAA kertoa totuuksia! Voimaantuminen häiriintyy!
On kyllä äärimmäisen hassua jos kiintiömiehetkin ovat parempia kuin naiset. Mistähän tuo edes kertoo? Todella omituista. Vai ymmärsinkö asian oikein?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä äärimmäisen hassua jos kiintiömiehetkin ovat parempia kuin naiset. Mistähän tuo edes kertoo? Todella omituista. Vai ymmärsinkö asian oikein?
Kiintiöillä on yleensä tapana varmistaa, että joku ryhmä saisi erityisen kohtelun. - Olisi mielenkiintoista tietää, miten näiden "kiintiömiesten" valinytaperusteet, kuten mahd. pääsykokeissa saaduut pisteet eroavat naishakijoijiden vastaavista. - Kiintiö ajattelu on vähän tylsää opiskelijavalinnoissa; paraati esimerkki on ollut Suomesa suosia ruotsinkielisiä hakijoita.
Sinkkumies
Vuoden -89 jälkeen on kyllä koulumaailmassa muuttunut moni muukin asia kuin kiveskiintiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä äärimmäisen hassua jos kiintiömiehetkin ovat parempia kuin naiset. Mistähän tuo edes kertoo? Todella omituista. Vai ymmärsinkö asian oikein?
Kiintiöillä on yleensä tapana varmistaa, että joku ryhmä saisi erityisen kohtelun. - Olisi mielenkiintoista tietää, miten näiden "kiintiömiesten" valinytaperusteet, kuten mahd. pääsykokeissa saaduut pisteet eroavat naishakijoijiden vastaavista. - Kiintiö ajattelu on vähän tylsää opiskelijavalinnoissa; paraati esimerkki on ollut Suomesa suosia ruotsinkielisiä hakijoita.
Sinkkumies
Mutta en kysynyt mikä on kiintiöiden tarkoitus, vaan kysyin että miksi näyttää siltä että mieskiintiöt tässä tapauksessa näyttävät pärjäävän työssään paremmin kuin naiset joilla ei ole kiintiöitä.
Mutta totta, minuakin kiinnostaisi tietää mikä on kiintiömiesten valintaperusteet. Vaikuttavat hyviltä perusteilta.
On kyllä surkeaa, jos opettajan ammatti korjaan opettajaksi kouluttautuminen koetaan miesten keskuudessa niin vastenmielisenä, että miehiä varten on tarvittu perustaa oma kiintiönsä; tällaistähän tuskin tarvittaisiin, jos miehiä oikeasti kiinnostaisi opettajan ura. - Tosiaalta onhan se jo nähty, että, mitä vaativammasta koulutuksesta on kyse, niin lähes poikkeuksetta siellä on nais-enemmistö sisäänvalituista opiskelijoista.
Sinkkumies