IS juttu Kuluttajat valittivat sankoin joukoin kutistuneista pakkauksista. Kaupan tuotteet kutistuvat
Kuluttajaliitto on tehnyt kyselyn kuinka yleistä tuotteiden myyntikoon pienentyminen on. Pakkaukset pienenevät mutta hinta pysyy samana tai jopa nousee. Kuluttajaliitto on toimittanut kyselyn havainnot Kilpailu-ja kuluttajavirastolle.
Joko nyt saadaan kuluttajien jymäyttäminen kuriin?
Kommentit (18)
Vessapaperikin on pienentynyt leveydeltään yli sentin. Rullia toki pakkauksessa yhtä paljon kuin ennenkin mutta paperia ei.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on uusi trendi, kun ei uskalleta nostaa hintoja: pyy pienenee kuin vihervassun maailmanlopun edellä...
Sillä on ihan oma nimikin: shrinkflaatio. Kuluttajien huijaaminen siis.
Samoin ravintoloissa annokset. Tarkoitan vaikkapa jotain ketjuravintoloita. Mäkkärin hampparit ja kotipizzan pitsat. Hinnat nousseet. En käy enää eli sikäli sitten ihan sama.
Lemmikkien ruokapakkauksissa on vähemmän ruokaa kuin ennen.
Kauppiaat luottavat siihen ettei kuluttaja huomaa. Ja jos huomaa, puristaa käden nyrkkiin taskussa ja ostaa kuitenkin.
Ostin ennen erästä leikkelettä 200g pakkauksessa mutta en osta enää sillä koko on muuttunut 180 grammaan. Pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperikin on pienentynyt leveydeltään yli sentin. Rullia toki pakkauksessa yhtä paljon kuin ennenkin mutta paperia ei.
Tämän myös huomannut. Mökillä oli huussissa vanha paperinpidin jonka väliin rulla laitettiin. Nykyinen ei siinä pysynyt sillä oli juurikin tuo noin sentti pienempi.
Wc paperin valmistajien olisi syytä laittaa pakkaukseen myös arkin hinta rullan sijaan. Eri valmistajien rullissa on eri määrä paperia.
Just täällä oli se keskustelu Kismetistä
Eipä tule syötyä liikaa niin kuin suurin osa kansasta tekee katukuvan perusteella
Mä ostin eilen Seinäjoelta eräästä isosta kaupasta kurkun. Ihmettelin että oli vähän vaaleita kaikki, mutta ylhäällä loisti niin kova kohdevalo että ajattelin sen vääristävän. Kotona katsoin että kyllä se oli erikoisen vaalea ja päästä sai leikata pehmeän palan pois. Sillälailla!
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin eilen Seinäjoelta eräästä isosta kaupasta kurkun. Ihmettelin että oli vähän vaaleita kaikki, mutta ylhäällä loisti niin kova kohdevalo että ajattelin sen vääristävän. Kotona katsoin että kyllä se oli erikoisen vaalea ja päästä sai leikata pehmeän palan pois. Sillälailla!
Eikös siellä päin maakunnissa ole isot kasvihuoneet, luulisi vielä saavan laadukasta kurkkua.
Kaupan hinta? Kauppiaiden hinta? Ei kaupalla ole meijeriä tms. Arla tai valio jne myy tuotteensa kaupalle, luuletteko että ne ovat alentaneet kaupalle hintaa pienentäessään pakkausta? Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaat luottavat siihen ettei kuluttaja huomaa. Ja jos huomaa, puristaa käden nyrkkiin taskussa ja ostaa kuitenkin.
Kauppiaat? Tarkoitat varmaan tuottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on uusi trendi, kun ei uskalleta nostaa hintoja: pyy pienenee kuin vihervassun maailmanlopun edellä...
Sillä on ihan oma nimikin: shrinkflaatio. Kuluttajien huijaaminen siis.
Mitkä lienevät oikeat inflaatioluvut, jos shrinkflaatio huomioitaisiiin CPI:ssä (consumer price index)?
Sattuneesta syystä tuolla voi olla myös valtion myötämielinen suostumus. Sehän on niin, että ammattiliiitot käyttävät palkkavaateissaan yhtenä syynä noussutta hintatasoa.
Pienellä viilaamisella pidetään ammattiliitot rauhallisena ja palkkojen korotuksesta syntynyt lisäpaine inflaatioon minimoidaan. Likaista peliä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaat luottavat siihen ettei kuluttaja huomaa. Ja jos huomaa, puristaa käden nyrkkiin taskussa ja ostaa kuitenkin.
Ei se ole kauppiaan vika jos Atrian roiskeläppä on 20g pienempi kuin edellisvuonna tai jos Fazerin leipäpussissa on 12 ruispalan sijaan vain 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppiaat luottavat siihen ettei kuluttaja huomaa. Ja jos huomaa, puristaa käden nyrkkiin taskussa ja ostaa kuitenkin.
Ei se ole kauppiaan vika jos Atrian roiskeläppä on 20g pienempi kuin edellisvuonna tai jos Fazerin leipäpussissa on 12 ruispalan sijaan vain 8.
Valistunut kuluttaja katsoo yksikköhinnan alta löytyvää kilohintaa. Se ei valehtele. Tarpeen vaatiessa ostoskoriin löytää tiensä toinen tuote.
Tuo on uusi trendi, kun ei uskalleta nostaa hintoja: pyy pienenee kuin vihervassun maailmanlopun edellä...