Miksi kaupalla ei ole oikeutta antaa porttikieltoa häiriköiville ja jopa väkivaltaisille asiakkaille?
>>Kaupan liitto Ylelle: Asiakkaalla saattaa olla mukanaan astalo ja niitä ollaan valmiita käyttämään<<
- "Jos kauppaa riivaa jatkuva häirikkö, on jokaisen työntekijän haettava kyseiselle henkilölle omaa henkilökohtaista lähestymiskieltoa."
Osaako kukaan avata tämän asian juridista tausta ja vaikka sitä, miksi anniskeluliikkeet voivat toimia toisin porttikiellon kohdalla?
https://www.verkkouutiset.fi/a/kaupan-liitto-ylelle-asiakkaalla-saattaa…
Kommentit (11)
Tuo kielto on hyvä jos toteutuu,vaikka onko siitä pahimmissa tapauksissa sitten mitään apua. Kyllä myyjillä pitää olla oikeus turvalliseen työpäivään.
Koska vasemmistoliberaalissa maailmassa rikkomattomiin ihmisoikeuksiin kuuluu oikeus liikkua missä tahansa.
Nykymaailmassa kaikilla on vain oikeuksia, mutta velvollisuuksia ei ole kenelläkään. Yksilön oikeudet menevät yhteisön turvallisuuden edelle. Sosiaalidemokraattista arvoliberalismia.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus R-kioskin jonossa, kun näin myyjän ilmeen synkkenevän kun ovi avautui takanani. Myyjä huusi samantien että heti ulos, sulla ei ole tänne mitään asiaa ja tiedät kyllä miksi. Sisään astunut ikuisen juhannuksen ihminen yritti korvat luimussa selittää että hakisi vain vähän jotain karkkia, mutta myyjä piti pintansa ja karjui että ulos ja heti.
Olikohan se siis laiton temppu? Sympatiani oli kyllä täysin myyjän puolella, eikä karkotettu asiakaskaan väittänyt vastaan tai esittänyt ettei tietäisi miksei ole tervetullut sisälle.
Tämän tein itsekin ja useasti, kun olin aikoinaan Siwa-hommeleissa. Heti vaan saman tien huuto päälle "sulla ei ole tänne mitään asiaa" ja soitin vartijan heti. Itse en edes viitsinyt mitään "tiedät kyllä miksi" vaan siinä asiakkaiden edessä kerroin että edellisetkin kaljat on maksamatta, onko rahaa.
Aivan sama oliko laillista vai ei. Ei kiinnostanut. Kaupoilla pitää olla oikeus antaa porttikieltoja varkaiksi ja häiriköiksi tietämilleen tyypeille. Luojan kiitos en ole enää kaupassa töissä, meno on varmaan muuttunut vielä pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailmassa kaikilla on vain oikeuksia, mutta velvollisuuksia ei ole kenelläkään. Yksilön oikeudet menevät yhteisön turvallisuuden edelle. Sosiaalidemokraattista arvoliberalismia.
Tämä. Todella ikävä suuntaus.
Yritykset saa valita asiakkaansa. Toki näissä rasismikortti ym vedetään aina mukaan, jos sattuu jotain taustaa olemaan.
"Myyjällä on mahdollisuus valita asiakkaansa, eli kieltää asiakkaan sisäänpääsy."
Kiitos vastauksista, mutta vieläkään en ymmärrä, miksei avauksessani linkittämän artikkelin perusteella sitten voida estää potentiaalisesti häiriköivän asiakkaan kauppaan astumista?
"Porttikielto on käsite, jota laki ei tunne. Kenellekään ei siis voi antaa lain perusteella porttikieltoa, mutta laki ei myöskään kiellä asettamasta sitä."
Tässä on jokin dilemma, vaan en pääse siihen kirveelläkään kiinni...
https://www.minilex.fi/a/myyj%C3%A4n-oikeus-valita-asiakkaansa
Porttikielto ja lähestymiskielto on ihan eri asioita. Porttikiellossa kyse on siitä, että jonkun henkilön ei haluta tulevan kyseiseen tilaan, eikä häntä palvella siellä. Kaupat ja ravintolat on tyypillisiä porttikiellon antajia häiriköiville asiakkaille. Lähestymiskielto taas on oikeuden asettama kielto, jossa kielletään jotain henkilöä olemasta yhteydessä ja lähestymästä jotain toista henkilöä. Sen rikkominen on poliisiasia ja siitä seuraa rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Porttikielto ja lähestymiskielto on ihan eri asioita. Porttikiellossa kyse on siitä, että jonkun henkilön ei haluta tulevan kyseiseen tilaan, eikä häntä palvella siellä. Kaupat ja ravintolat on tyypillisiä porttikiellon antajia häiriköiville asiakkaille. Lähestymiskielto taas on oikeuden asettama kielto, jossa kielletään jotain henkilöä olemasta yhteydessä ja lähestymästä jotain toista henkilöä. Sen rikkominen on poliisiasia ja siitä seuraa rangaistus.
-
Jes, nyt taisi selvitä. Kiitos!
Olin joskus R-kioskin jonossa, kun näin myyjän ilmeen synkkenevän kun ovi avautui takanani. Myyjä huusi samantien että heti ulos, sulla ei ole tänne mitään asiaa ja tiedät kyllä miksi. Sisään astunut ikuisen juhannuksen ihminen yritti korvat luimussa selittää että hakisi vain vähän jotain karkkia, mutta myyjä piti pintansa ja karjui että ulos ja heti.
Olikohan se siis laiton temppu? Sympatiani oli kyllä täysin myyjän puolella, eikä karkotettu asiakaskaan väittänyt vastaan tai esittänyt ettei tietäisi miksei ole tervetullut sisälle.