Miten kauan ekaluokkalaisenne tekee läksyjä?
Tekevätkö läksyjä jo iltapäiväkerhossa? Meillä lapsen leikki/kaveriaika on jäänyt viime päivinä vain puoleen tuntiin kun ehtii läksyjen tekoon n. kuuden aikaan. Tänäänkin ehti vasta äsken lähteä ulos ja puoli kahdeksan on yleensä kotiintuloaika.
Mies vaatii täydellisyyttä läksyissä, minusta taas ei näin ekaluokalla vielä tarvitse nipottaa niiden kanssa. Tietenkin ne täytyy tehdä, mutta harmittaa lapsen puolesta jos koko ilta menee läksyjen parissa.
Kommentit (17)
osaa lukea, ymmärtää matikkaa, eikä turhaan nipoteta...
Meillä kyllä koululla erityisope sanopi, että läksyihin EI SAA mennä puolta tuntia kauempaa tai sitten on jo jotain sellaista häikkää, etä pitää ottaa yhtyttä erityisopeen! Ekaluokkalaisen läksyt ei todellakaan vie kauan aikaa!!
Eli puolisen tuntia saa maksimissaan kulua ekaluokkalaisen läksyihin. Kannattaa tehdä lapsen kanssa yhdessä joskus tehtäviä, jotta voi kiinnittää huomiota siihen, missä kohtaa läksyt takkuavat, jos takkuavat. Kynäotteen tulee olla kevyt, muuten kirjoittaminen muodostuu rasittavaksi ja hidastuu. Väritystehtäviä ja kirjain- tai numeroharjoituksia ei myöskään saa tehdä "liian huolellisesti" nyhertämällä, mutta ei toki hutiloimallakaan.
Jos on lukuläksyä, siihen olisi hyvä kuluttaa noin 15 minuuttia läksyjentekoajasta, ja tämä koskee ehdottomasti niin aloittelevia kuin jo edistyneitäkin lukijoita! Eli samaa tekstiä luetaan ääneen vartin ajan. Tavut ja sanat luetaan rauhallisesti ja huolellisesti, lauseet ajatuksella ja ilmeikkäästi, pisteen ja pilkun kohdalla pysähtyen, ajatellen ja hengittäen (jälkimmäinen koskee tässä vaiheessa syksyä esistyneitä lukijoita). ;-)
Terkuin ekaluokan ope ja ekaluokkalaisen äiti
ei usein edes tule läksyjä. Ehkä 2-3 päivänä viikossa tulee ja tosi harvoin äikästä ja matikasta samana päivänä, yleennsä vaan toisesta aineesta. Muista aineista ei ole läksyjä tullut vielä ollenkaan. Poika osaa lukea, kirjoittaa ja laskea ja noihin läksyihin menee max 5 min aikaa. Opettaja sanoi, että lukuläksyä pitäisi lukea kolme kertaa läpi riippumatta siitä, osaako lapsi lukea. Pisin lukuläksy tähän asti on ollut ehkä 8 lausetta.
Meidän ekaluokkalaisen ope sanoi, että puolisen tuntia läksyihin voi käyttää. Olemme kyllä käyttäneet kauemmin. Esim. tänään meni 15 min lukuläksyyn ja sitten 30 min kirjoitusläksyyn. Ja sitten vielä muutama minuutti matikan läksyyn.
Tuo pitkä aikaa menee vaan sen takia, että hänen on niin vaikea keskittyä. Lukee yhden rivin ja sitten selostaa jotain muuta asiaa.
Käytännössä siis joudun paimentamaan koko ajan sitä läksynlukua, että sujuu.
Niin ja ma-to tulee aina läksyä. Pe ei koskaan. Jotta lapsi oppii siihen, että läksyä tulee. Ja lukuläksyä pitää lukea 5 krt läpi.
sujuvasti, mutta kuitenkin. Läksyissä on usein edistyneemmille enemmän esim. lukuläksyjä, 5 sivua lisää. Lisäksi lukuläksyt luetaan viisi kertaa. Miehen mielestä kaikki lisätehtävät tulee tehdä eli viisi sivua luetaan viisi kertaa, niin johan siihen aikaa menee jonkin verran.
ap
Jos poika on ip-kerhossa, tekee muut läksyt siellä, mutta lukuläksy kotona. Muuten tekee kaiken kotona.
ja pitkä läksyaika ei johdu siitä, että minä vaatisin jotain täydellisyyttä, vaan siitä keskittymisvaikeudesta.
Eli puolisen tuntia saa maksimissaan kulua ekaluokkalaisen läksyihin. Kannattaa tehdä lapsen kanssa yhdessä joskus tehtäviä, jotta voi kiinnittää huomiota siihen, missä kohtaa läksyt takkuavat, jos takkuavat. Kynäotteen tulee olla kevyt, muuten kirjoittaminen muodostuu rasittavaksi ja hidastuu. Väritystehtäviä ja kirjain- tai numeroharjoituksia ei myöskään saa tehdä "liian huolellisesti" nyhertämällä, mutta ei toki hutiloimallakaan.
Jos on lukuläksyä, siihen olisi hyvä kuluttaa noin 15 minuuttia läksyjentekoajasta, ja tämä koskee ehdottomasti niin aloittelevia kuin jo edistyneitäkin lukijoita! Eli samaa tekstiä luetaan ääneen vartin ajan. Tavut ja sanat luetaan rauhallisesti ja huolellisesti, lauseet ajatuksella ja ilmeikkäästi, pisteen ja pilkun kohdalla pysähtyen, ajatellen ja hengittäen (jälkimmäinen koskee tässä vaiheessa syksyä esistyneitä lukijoita). ;-)
Terkuin ekaluokan ope ja ekaluokkalaisen äiti
Meillä ei nimittäin puoli tuntia tunnu riittävän edes lukuläksyyn, ja sitten on vielä kirjoitus- ja laskuharjoitukset päälle. Laskeminen sujuu hyvin, numeroiden ja kirjainten kirjoittaminen jotenkin, mutta tekee usein peilikuvina. Tavulaatikoiden kanssa on jauhettu pitkiä aikoja, eikä silti suju. Erityisopettajalla käy tunnin viikossa. Mitä voisin tehdä, jos läksyjen sujumattomuus on merkki vakavammista ongelmista? Onko kellään kokemusta? Täällä tuntuvat kirjoittavan vain ne, joiden lapset osaavat kaiken ja läksyt ovat helppoja.
Meillä ei nimittäin puoli tuntia tunnu riittävän edes lukuläksyyn, ja sitten on vielä kirjoitus- ja laskuharjoitukset päälle. Laskeminen sujuu hyvin, numeroiden ja kirjainten kirjoittaminen jotenkin, mutta tekee usein peilikuvina. Tavulaatikoiden kanssa on jauhettu pitkiä aikoja, eikä silti suju. Erityisopettajalla käy tunnin viikossa. Mitä voisin tehdä, jos läksyjen sujumattomuus on merkki vakavammista ongelmista? Onko kellään kokemusta? Täällä tuntuvat kirjoittavan vain ne, joiden lapset osaavat kaiken ja läksyt ovat helppoja.
älä helvetissä usko näihin puolen tunnin sääntöihin. Kun sä tästä sitten menet puhumaan niille luokan- ja erityis opettajalle niin niillä ei ole tarjota mitään muuta kuin ensin voivottelua ja sitten ensin läksyjen määrän mukauttamista ja sen jälkeen koko oppimäärän mukauttamista. Ikäänkuin mikään lapsi oppisi enemmän niin että sille opetetaan vähemmän!
Been there, done that. Uskoin ensin opettajia ja siitähän katastrofi seurasi. Testeissä ihan normaaliälyiseksi todettu poika joutui erityisluokalle, jossa opetus oli koko ajan mukautettua - vaikka toisin piti hopsin mukaan olla, koulussa ei edes tarjottu esim muuta kuin mukautettua kielenopetusta. Vaadi sinä vaan lapseltasi enemmän, ja tee niitä läksyjä hänen kanssaan. Samalla varmista, että hän on tajunnut, mitä piti tehdä ja tajuaa, miten homma menee. Sä joudut käytännössä opetamaan lapsesi uudelleen ja tähänkin opettajat sanoo, että se on niiden tehtävä eikä sen - mutta koska ne ei sitä hoida niin sä et kuitenkaan voi jättää lastasi siitä kärsimään. Ota sen sijaan itse selvää vaihtoehtoisista oppimismenetelmistä, esim matematiikan visualisoinnista, ääneenlukemisesta ja -kuuntelusta kinestesiasta jms. Älä jätä asiaa open harteille, ei se sun lapsestasi välitä!
läksyjen tekoon menee max 5 min päivässä. Lapsi lukee, laskee ja kirjoittaa sujuvasti eli läksyt on tosi heppoja hänelle.
Onneksi meillä lapset on steiner-koulussa. Kokemusta myös tavallisesta koulusta kolmen osalta ja voin sanoa että olen tyytyväisempi steineriin. Läksyjä tulee kerran viikossa ja senkin tarkoitus ainoastaan opettaa vastuunottoa kotitehtävistä ikätason mukaisesti.
Osa noista läksyistä on normaalisti oppivalle lapselle ihan turhia, siis sivukaupalla jotain tehtäviä "koska ne vaan pitää tehdä", ihan sama osaako lapsi jo riittävän hyvin ne asiat. Kaikki meidän lapset osanneet jo lukea ja kirjoittaa kouluun mennessään (yksi jo 3 vuotta!)mutta silti pitää vääntää niitä kirjaimia sivutolkulla ja juuri sillä kirjaintyypillä joka kulloinkin on se "oikea". Siis mitä ihmeen hyötyä siitäkin oli että minun kouluaikaan kaikki piti kirjoittaa vanhalla kaunolla (ei nyt vielä ekalla mutta kuitenkin), seuraavana vuonna olikin uusi kauno joka ihan erilainen. Esikoinen on 16v ja luoja ties kuin monta kertaa niilläkin vaihtunut se kirjaintyyppi, nythän se on sellaista tekstausta ja minun yläasteaikanani 90-luvun alussa oli tekstaus koulussa ehdottoman kielletty.
Koulun pitäisi keskittyä siihen miten se innostus oppimiseen saadaan säilytettyä. Nyt keskitytään aika pitkälti innostuksen tappamiseen, jo ekasta luokasta liikaa läksyjä, kokeita joista numeroita jne. Huippua mm. että joissain kouluissa rangaistaan siitä että tekee tehtäviä eteenpäin kirjoista:( Kokemusta on kolmesta ala-asteesta ja kahdesta yläasteesta.
Meillä ei nimittäin puoli tuntia tunnu riittävän edes lukuläksyyn, ja sitten on vielä kirjoitus- ja laskuharjoitukset päälle. Laskeminen sujuu hyvin, numeroiden ja kirjainten kirjoittaminen jotenkin, mutta tekee usein peilikuvina. Tavulaatikoiden kanssa on jauhettu pitkiä aikoja, eikä silti suju. Erityisopettajalla käy tunnin viikossa. Mitä voisin tehdä, jos läksyjen sujumattomuus on merkki vakavammista ongelmista? Onko kellään kokemusta? Täällä tuntuvat kirjoittavan vain ne, joiden lapset osaavat kaiken ja läksyt ovat helppoja.älä helvetissä usko näihin puolen tunnin sääntöihin. Kun sä tästä sitten menet puhumaan niille luokan- ja erityis opettajalle niin niillä ei ole tarjota mitään muuta kuin ensin voivottelua ja sitten ensin läksyjen määrän mukauttamista ja sen jälkeen koko oppimäärän mukauttamista. Ikäänkuin mikään lapsi oppisi enemmän niin että sille opetetaan vähemmän!
Been there, done that. Uskoin ensin opettajia ja siitähän katastrofi seurasi. Testeissä ihan normaaliälyiseksi todettu poika joutui erityisluokalle, jossa opetus oli koko ajan mukautettua - vaikka toisin piti hopsin mukaan olla, koulussa ei edes tarjottu esim muuta kuin mukautettua kielenopetusta. Vaadi sinä vaan lapseltasi enemmän, ja tee niitä läksyjä hänen kanssaan. Samalla varmista, että hän on tajunnut, mitä piti tehdä ja tajuaa, miten homma menee. Sä joudut käytännössä opetamaan lapsesi uudelleen ja tähänkin opettajat sanoo, että se on niiden tehtävä eikä sen - mutta koska ne ei sitä hoida niin sä et kuitenkaan voi jättää lastasi siitä kärsimään. Ota sen sijaan itse selvää vaihtoehtoisista oppimismenetelmistä, esim matematiikan visualisoinnista, ääneenlukemisesta ja -kuuntelusta kinestesiasta jms. Älä jätä asiaa open harteille, ei se sun lapsestasi välitä!
koulua varten mitenkään prepata eikä todellakaan ole vanhempien tehtävä käydä koulua uudestaan! Toki apua lapsi kaipaa, mutta ei mitään älyttömyyksiä!
Jos ei kykene normaaliin koulusysteemiin, niin paikka ei todellakaan silloin ole normaaliluokassa vaan nimenomaan erityisluokassa!
t. 8 normaaliluokkaa ja 1 erityisluokkaa käyvän lapsen äiti
Jos ei kykene normaaliin koulusysteemiin, niin paikka ei todellakaan silloin ole normaaliluokassa vaan nimenomaan erityisluokassa!t. 8 normaaliluokkaa ja 1 erityisluokkaa käyvän lapsen äiti
ehkä sulla on niin monta, että yhden kohtalolla ei enää ole väliä. Mulla ei ole.
Jos ei kykene normaaliin koulusysteemiin, niin paikka ei todellakaan silloin ole normaaliluokassa vaan nimenomaan erityisluokassa!t. 8 normaaliluokkaa ja 1 erityisluokkaa käyvän lapsen äiti
ehkä sulla on niin monta, että yhden kohtalolla ei enää ole väliä. Mulla ei ole.
Ymmärrän vain senkin, että toinen lapsi tarvitsee enemmän tukea kuin toinen ja siksipä meilläkin yksi lapsista on erityisluokalla:) Ei normiluokan opettajalla yksinkertaisesti riitä aikaa erityislapsille ja siksipä he onneksi saavatkin sitten tarvitsemansa opetuksen pienemmässä luokassa!
Ei erityisluokka ole mikään mörkö, jota täytyy kynsin hampain vältellä!! Ihan siellä opiskellaan niin kuin muissakin luokissa, mutta pieni ryhnä mahdollistaa vain suuremman avun tarpeen! Ei minun vanhempana kuulu käydä lapseni koulua, vaan kyllä hänen on siitä itse selvittävä!! En voi hänen puolestaan myöskään olla työelämässä vaan siitäkin hänen on itse selvittävä, eikö?
Täällä sama vika. Joskus läksyjen kanssa on vierähtänyt niin kauan, että niiden tekemisen jälkeen on menty suoraan yöpuulle. Mutta silloin ollaan siis tultu kotiin myöhään ja läksyjä alettu tekemään vasta seitsemän aikoihin. Että ei nyt sentään kolmesta asti. Mutta tosiaan, useampi tuntikin on niihin joskus saatu menemään. Keskittyminen ei vaan onnistu, ja kaikki piirtäminen ja kirjoittaminen on työtä ja tuskaa. Älyssä ole mitään vikaa, mutta se keskittyminen. Miten sitä voisi helpottaa?
silloin kun niitä on - ja niitä on ollut lähes joka päivä ja viikonlopuksikin. Uskon hyvin, että joku tekee läksyt 5 minuutissa mutta minä haluan lapseni oppivat pienestä pitäen tekemään läksyt huolellisesti ja kunnolla. Eli ei vähän sinne päin (tai lapsi huolehtii ihan itse) vaan ihan kaikessa rauhassa. Ja huolellisuus koskee myös koulutavaroita ja niistä huolehtimista; lapsen pitää oppia huolehtimaan, että reppu (ym. tavarat) on mukana ja repussa ne kirjat joista on läksyä jne.
Lapsi on nyt syksyn aikana hienosti jo oppinut muistamaan mitä läksyjä tuli; yhdessä katsotaan läpi mitä tehtäviä on ja lapsi saa valita mistä aloittaa. En siis istu vieressä vahtimassa, mutta jos huomaan ajatuksen karkailevan niin saatan muistuttaa mitä piti tehdä. Tehtyään läksyn lapsi näyttää sen jommalle kummalle vanhemmista. Täydellisyyttä en vaadi mutta mitkään hutaisut eivät mene läpi eli kirjaimet ja numerot yritetään tehdä mahdollisimman siististi.
Aikaa läksyihin menee varmaan vähintään se puoli tuntia; joskus enemmänkin. Mutta minusta kyse ei välttämättä heti ole erityisopetuksen tarpeesta, kun opettajatkin antavat eri tavalla läksyjä (toiset enemmän ja toiset vähemmän). Ja lapsetkin ovat erilaisia; jotkut vain ovat luonnostaankin rauhallisempia ja hitaampia tekemään mutta se ei vielä tee heistä erityislapsia.
Ainakin meidän lapsen opettaja on tarkka; tiedän että muutamien lasten (ja ehkä vanhempien) yllätykseksi hutaistuja tehtäviä ovat muutamat lapset joutuneet tekemään uudestaan. Opettajan mukaan nyt opetetaan miten läksyjä tehdään ja miten niihin suhtaudutaan; myöhemmin voi sitten löysäillä kun läksyistä on tullut rutiinia. Myöhemmin voi muutenkin olla vaikea opettaa lasta huolellisuuteen tai ylipäätänsä saada tekemään läksyjä. En todellakaan voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät lainkaan seuraa ekaluokkalaisen läksyjä (mitä oli läksynä ja onko ne tehty)...
meillä noiden läksyjen tekoon mene kovin paljon aikaa, harvemmin edes tulee kahdesta aineesta samanaikaisesti läksyä. Taitaa pojalla mennä läksyissä sellainen vartti- parikymmentä minuuttia.Toisaalta poika on osannut lukea jo 5- vuotiaasta, joten lukuläksyihin ei aikaa kulu.
Varmasti voisi olla hyvä ainakin aloitella läksyjä iltiksessä, jos vapaa- aikaa illalla tuntuu tuhrautuvan liikaa läksyihin- leikkiminenkin tuossa iässä on tärkeää.