Voiko lapsen/nuoren pakottaa siirtymään tavalliseen luokkaan, vaikka hän itse viihtyisi erityisluokalla ja haluaisi jatkaa siellä?
Kommentit (28)
Voi pakottaa. Alaikäinen ei osaa aina arvioida omaa parastaan tai pitemmän aikavälin hyötyjä. Siksi tietyistä heidän asioistaan päättävät aikuiset.
Miksi hänen pitäisi siirtyä? Voi olla karhunpalvelus.
Ehkä kyseisessä tapauksessa on katsottu, että oppilas on edistynyt tavoitteissaan sen verran hyvin, ettei tarvetta erityisluokalle enää ole? Ei kai niissä kukaan ihan huvikseen ja ilman mitään syytä ole?
Erityisopetus tulee kunnille kalliiksi. Kaikki eivät pääse pienluokkiin, vaikka tarvetta olisi, koska niissä ei ole vapaita paikkoja. Varmaan siksi halutaan, että oppilas antaisi paikkansa jollekin sellaiselle, joka sitä aidosti tarvitsee.
Jos perusteet luokalla oloon ei enää täyty hänelle ei ole mitään "oikeutta" siellä enää olla.
Pakottaminen vaihtoon tulee hyvin todennäköisesti vaikuttamaan erittäin negatiivisesti nuoren koulun käyntiin. Lintsaamiset ym astuvat kuvioon mukaan.Siellä voi olla taustalla vaikka se, että pelkää kiusatuksi tulemista, ehkä tietää tyypit keitä sillä luokalla on jolle joutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Pakottaminen vaihtoon tulee hyvin todennäköisesti vaikuttamaan erittäin negatiivisesti nuoren koulun käyntiin. Lintsaamiset ym astuvat kuvioon mukaan.Siellä voi olla taustalla vaikka se, että pelkää kiusatuksi tulemista, ehkä tietää tyypit keitä sillä luokalla on jolle joutuisi.
Mä ajattelin just toisinpäin, että pysyköön vaan sielä erkalla niin muut saa käydä koulua rauhassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottaminen vaihtoon tulee hyvin todennäköisesti vaikuttamaan erittäin negatiivisesti nuoren koulun käyntiin. Lintsaamiset ym astuvat kuvioon mukaan.Siellä voi olla taustalla vaikka se, että pelkää kiusatuksi tulemista, ehkä tietää tyypit keitä sillä luokalla on jolle joutuisi.
Mä ajattelin just toisinpäin, että pysyköön vaan sielä erkalla niin muut saa käydä koulua rauhassa :)
Eivät kaikki erkkaluokkalaiset ole mitään häiriköitä. Niissä ollaan hyvin monista eri syistä. Häiriköitä on paljon ihan tavisluokillakin.
Vaikea sanoa, kun ei ole tarkempaa kuvausta kyseisestä tapauksesta. Mistä syystä lapsi on erityisluokalla? Ja miksi hänelle on ehdotettu tavalliseen luokkaan siirtymistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottaminen vaihtoon tulee hyvin todennäköisesti vaikuttamaan erittäin negatiivisesti nuoren koulun käyntiin. Lintsaamiset ym astuvat kuvioon mukaan.Siellä voi olla taustalla vaikka se, että pelkää kiusatuksi tulemista, ehkä tietää tyypit keitä sillä luokalla on jolle joutuisi.
Mä ajattelin just toisinpäin, että pysyköön vaan sielä erkalla niin muut saa käydä koulua rauhassa :)
Tiesitkö, että jotkut erityislapset tarvitsevat erityisluokkaa siitä syystä, että he eivät pysty keskittymään normaalikokoisessa luokassa, koska ihan tavisoppilaiden pitämä meteli häiritsee ja väsyttää heitä kovasti?
Sinne on tarkat kriteerit. Pakko on olla kalliissa erityispalvelussa, jonka käyttöoikeudesta rehtori tekee päätöksen. Joten kyllä, todellakin voi ja pitää siirtää normaaliopetukseen, jos siihen on edellytykset. Pienluokkaan jonotetaan, tiesit varmaan.
Kääntäisi asian toisinpäin.
Onko oikein pakottaa älykkäitä/normaaleja lapsia opiskelemaan erityislapsen kanssa joka hidastaa heidän opiskelutahtiaan ja heikentävät opiskelun laatua?
Pakottamisesta ei koskaan seuraa mitään hyvää. Kannattaisi suostutella ja keskustella tavallisen luokan hyvistä puolista, ilman painostusta.
Ei erityisluokissa mielellään pidetä oppilaita yhtään sen kauempaa kuin on "pakko". Niihin on niin paljon tulijoita, ja paikkoja rajallisesti. Mikäli oppilas "kuntoutuu" riittävästi, hänelle suositellaan siirtymistä normaaliopetukseen.
Ehkä kannattaisi mieluummin keskustella lapsen kanssa rakentavasti, mitä hyviä puolia tavalliseen luokkaan siirtymisessä olisi jne.
Erityisluokalle ei noin vain pääse ja jos se on mahdollistanut lapsen/nuoren koulunkäynnin, niin kuinka sairas täytyy aikuisen olla että meinaa alkaa sabotoimaan lapsen/nuoren koulunkäyntiä vaatimalla siirtoa tavalliselle luokalle etenkin jos ei oppilaalla itsellään ole mielenkiintoa siirtyä?!
Sama kai se on, käykö koulunsa normaali- vai erityispuolella. Peruskoulun päättötodistuksen kummastakin saa, ja myös erityispuolella voi opiskella täysin normaalin opetussuunnitelman mukaisesti, jolloin oppimäärää ei ole ollenkaan yksilöllistetty, ja on jatko-opintojen suhteen täysin samalla viivalla kuin "tavallisenkin" koulun käyneet.
Lapsesi on selkeästi erityisluokan priimus oppilas ja ylpeänä vanhempana haluat hänen säilyttävän tuon status arvonsa,tietoisena siitä,että normaalilasten kanssa opiskellessa hän tipahtaisi luokkansa heikoimpien joukkoon.
Oletko ajatellut,että erityisluokalle on jonoa ja joku omaa lastasi vieläkin heikompi lapsi tarvitsisi tuon paikan erityisluokalta?
Usko tai älä,mutta omaa lastasikin heikompilahjaisia on kyllä olemassa.
Ymmärrän kyllä hyvin jos sinun on sitä vaikea uskoa ja normaaliluokalle siirtymisen ajatus hämmentää sinua.
Vanha sanonta "fiksumpi väistää",sopii ehkä vähän ontuen tähän kohtaan,mutta voihan se vähemmän tyhmäkin antaa tilaa itseään heikommalle.
Miranda kirjoitti:
Lapsesi on selkeästi erityisluokan priimus oppilas ja ylpeänä vanhempana haluat hänen säilyttävän tuon status arvonsa,tietoisena siitä,että normaalilasten kanssa opiskellessa hän tipahtaisi luokkansa heikoimpien joukkoon.
Oletko ajatellut,että erityisluokalle on jonoa ja joku omaa lastasi vieläkin heikompi lapsi tarvitsisi tuon paikan erityisluokalta?
Usko tai älä,mutta omaa lastasikin heikompilahjaisia on kyllä olemassa.
Ymmärrän kyllä hyvin jos sinun on sitä vaikea uskoa ja normaaliluokalle siirtymisen ajatus hämmentää sinua.
Vanha sanonta "fiksumpi väistää",sopii ehkä vähän ontuen tähän kohtaan,mutta voihan se vähemmän tyhmäkin antaa tilaa itseään heikommalle.
Eivät kaikki erityisluokkalaiset ole heikkolahjaisia.
Tietysti jos ei tarvitse.