Minkä ikäisenä sua alettiin kutsua tädiksi?
Oon 23 ja kaupassa lapsi kutsui mua tädiksi.
Kommentit (20)
Taisin olla 26 kun olin viemässä pyörää varastoon ja siihen sattui äiti taaperonsa kanssa. "Täti vie pyörää varastoon"
Ventovieraiden lasten äidit sanovat tädiksi. Sisarusten lapset kutsuvat etunimeltä. N60
Kun olin nuori, niin kutsuttiin usein, mutta nyt kun jengi on tältä osin sivistynyt ja ymmärtänyt, että lapselle kannattaa opettaa ihan oikeat termit, kuten mies, nainen, rouva jne, niin harvemmin enää kuulee.
Yleensä jos joku tädittelee, niin korjaan lapselle itse, etten ole siis täti vaan esim. nainen on oikea termi.
Lapsella on oikeus oppia ihan oikea suomen kieli. Ja hyvät käytöstavat.
Alaluokka tädittelee. Fiksut ihmiset käyttävät oikeita termejä, jotta lapset oppivat rikkaan ja monipuolisen suomen kielen. Neljä lasta ja yhtä ainutta kertaa ei ole tarvinnut täditellä paitsi niitä ihan sukulaissuhteen kautta olevia tätejä.
Meillä puhutaan ihan naisista ja miehistä. Esim. "Mene tuon naisen perään". Ei muuten ole yhtään vaikeaa.
16-vuotiaana olin ensimmäistä kertaa harjoittelussa päiväkodissa. Siihen aikaan päiväkodin työntekijöitä kutsuttiin tädeiksi eikä varhaiskasvattajiksi niin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuori, niin kutsuttiin usein, mutta nyt kun jengi on tältä osin sivistynyt ja ymmärtänyt, että lapselle kannattaa opettaa ihan oikeat termit, kuten mies, nainen, rouva jne, niin harvemmin enää kuulee.
Yleensä jos joku tädittelee, niin korjaan lapselle itse, etten ole siis täti vaan esim. nainen on oikea termi.
Lapsella on oikeus oppia ihan oikea suomen kieli. Ja hyvät käytöstavat.
Naisoletettu.
Olin 15 v rippikoululainen kun eräs nainen sanoi lapselleen että varopas ettet törmää tätiin.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana olin ensimmäistä kertaa harjoittelussa päiväkodissa. Siihen aikaan päiväkodin työntekijöitä kutsuttiin tädeiksi eikä varhaiskasvattajiksi niin kuin nykyään.
Meidän lapset puhuvat päiväkodin tädeistä, eikä kukaan kaveripiiristäkään ja heidän lapsistaan kutsu varhaiskasvattajaksi. Vain ne itse haluavat tittelinkipeinä käyttää tuota termiä toisistaan.
Olin 13v enkä kyllä näyttänyt tippaakaan vanhemmalta, kun joku äiti ohjeisti lastaan "hakemaan tädiltä paperia" jossain tapahtumassa.
Täti on yleisnimike naisille tietyissä tilanteissa. Ei liity mitenkään ikään.
Siskon poika on minua 1 vuotta nuorempi.Hänelle opetetiin heti kun oppi puhumaan ,kutsumaan minua Täti ja perään nimeni.Asian suhteen ei minulla mitään ongelmia,Olenhan hänen Täti.
Vierailija kirjoitti:
Olin 15 v rippikoululainen kun eräs nainen sanoi lapselleen että varopas ettet törmää tätiin.
Sama, ja sen jälkeen ei ole koskaan kutsuttu. Se oli vaan tosi outoa, kun olen aina ollut ikäistäni nuoremman näköinen, useamman vuoden täysi -ikäistymisen jälkeen kassat suurinpiirtein huusi "paperit" jos jotain yritti ostaa.
Ekan kerran kuulin tuon sanan itseeni osoitettuna 15-vuotiaana...