Johtotehtävissä oleva toimistotyöläinen! Saatko päivän aikana satoja sähköposteja, joihin et ehdi vastata mitään?
Meillä esimies valittaa sitä, ettei ehdi reagoida alaistensa viesteihin ollenkaan. Siis ei ehdi vastata edes ok/palataan/ei. Me alaiset taas valitetaan siitä, ettei olla ajatustenlukijoita, eikä voida tietää, mitä esimies mistäkin asiasta on mieltä - voidaanko edetä, pitääkö perua, onko budjettia tehdä asioita jne.
Esimies ei ole saatavilla, ei ole paikalla. Ainut tapa saada kiinni on soittaa (ei vastaa), lähettää sähköpostia (ei kuulemma ehdi edes lukea) tai laittaa ei-tärkeissä asioissa WhatsApp, joihin ehkä vastaa peukulla.
Asiani tällä viikolla ovat koskeneet tilavarauksen vahvistamista. Olen varannut juhlatilan 200 hengelle ja vastauksen deadline oli tänään. Olen lähettänyt alkuperäisen, alustavan vahvistuksen kaikkine tietoineen viikko sitten maanantaina ja kysymyksen, että otetaanko. Ei vastannut mitään. Lähetin viime perjantaina muistutuksen. Ei vastannut mitään. Lähetin maanantaina viestin, että tähän on pakko vastata pian, koska varaus on voimassa vain keskiviikon - toinen firma kyttää peruutusta samalle päivälle. Eilen laitan WhatsAppia, että se tilavaraus on pakko vahvistaa tai peruuttaa tänään keskiviikkona. Ei vastannut mitään, mutta näin, että oli lukenut viestin.
No, varaus raukesi, koska en saanut vahvistettua (itsellä ei valtuuksia omin päin vahvistaa 15 000 euron tilavarausta). Ja nyt esimies laittoi WhatsApp-viestin (puoli kahdeksalta illalla!!), että sori, on ollut kiire. Vahvista se varaus.
Pää räjähtää sekä itsellä että muilla. Vaaditaanko me alaiset liikaa, jos vaaditaan, että esimies vastaa edes yhdellä sanalla viesteihin? Ei todellakaan lähetetä turhia viestejä, joten siitä ei voi olla kyse.
Kommentit (7)
Esimieheltä huonoa asioiden priorisointia. Toki nyt ei voi tietää, onko esimiehelle annettu tarkka aika esim. että tähän tarvitaan vastaus tiistaihin klo 13.00 mennessä, tai varaus raukeaa.
Meitä on kiireisiä ja kiireisiä
Vierailija kirjoitti:
Esimieheltä huonoa asioiden priorisointia. Toki nyt ei voi tietää, onko esimiehelle annettu tarkka aika esim. että tähän tarvitaan vastaus tiistaihin klo 13.00 mennessä, tai varaus raukeaa.
Meitä on kiireisiä ja kiireisiä
Tätä tapahtuu aivan jatkuvasti, ei ole kyse vain yksittäistapauksesta. Ja koska tiedetään, että esimies on tällainen, viestitään lyhyesti ja selkeästi, vastausta vaatien ja nimenomaan on ollut tietoinen, että varaus on voimassa keskiviikkoon klo 14 asti. Kaikissa muistutuksissa on ollut sama kellonaika.
ap
En ole ollut esimiesasemassa, mutta kylläkin toimistotyötiimissä, jossa kyllä, pelkästään sähköpostiviestejä saattoi helposti tulla sata päivässä. Siihen päälle puhelut, teams ja kokoukset ja työtkin vielä.
Siis sinä olet NELJÄ KERTAA lähettänyt tuosta samasta asiasta viestiä esimiehellesi? Saanko kysyä miksi ihmeessä? Itse olisin lähettänyt tasan kaksi kertaa, sehän on esimiehen ongelma jos varaus raukeaa. Ja miksi ihmeessä stressaat noin paljon töistäsi ja mietit niitä vielä vapaa ajalla? Laita se puhelin äänettömälle. Itse en ole edes sähköpostia asentanut puhelimeen, moni työkaveri on.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut esimiesasemassa, mutta kylläkin toimistotyötiimissä, jossa kyllä, pelkästään sähköpostiviestejä saattoi helposti tulla sata päivässä. Siihen päälle puhelut, teams ja kokoukset ja työtkin vielä.
Ohis sähköposteja saattaa tulla paljonkin, mutta ei niihin kaikkiin ole tarkoitus reagoida. Iso osa sähköposteista on tiedoksi.
Samoin esihenkilön pitää oppia tunnistamaan sähköpostit, joihin pitää kommentoida. Jos esihenkilölle ilmoittaa jonkin asian hänen ei tarvitse vastata ok. Jos esihenkilöä pyytää kommentoimaan asiaa siihen on tietysti hyvä hänen reagoida. Toisaalta alaisten pitäisi isoilta osin pystyä tekemään työnsä ilman, että esihenkilön pitää ottaa kantaa. Ap:n tapauksessa olisin laittanut sähköpostin otsikkoon hyväksyttäväksi tms. ja soittanut perään.
up