Ruotsissa autoilija säästää huimasti verrattuna suomalaiseen autoilijaan
Jos ensin verrataan polttoaineita niin ne ovat Ruotsissa noin 20c halvempia litralta, vaikka sama markkinahinta koskee myös Ruotsia. Eli verotuksesta johtuu ero.
Varsinaisia auto- ja ajoneuvoverojahan Ruotsissa ei ole. Uuden auton hinnassa ei Ruotsissa ole ylimääräisiä veroja, sen sijaan siellä toimii niin että uudesta autosta maksetaan 3 vuoden ajan "ajoneuvoveroa". Tavallaan tuo on autovero joka muutettu vuosimaksuksi 3 ensimmäisen vuoden ajaksi. Mutta sen jälkeen vuosimaksut sitten loppuu, eli yli 3-vuotiaissa autoissa ei enää vuosimaksuja.
Jos vähän vertailee, keskikokoinen auto Suomessa 35k mutta Ruotsissa 30k koska ei autoveroa. Suomessa maksat vielä päälle 250e/v ajoneuvoveroa koko auton eliniän. Ruotsissa saat aavistuksen pienemmän 150-200e veron vain auton kolmena ekana vuonna, sen jälkeen vuosimaksut loppuu. Päälle vielä säästöt polttoaineiden hinnoissa niin ei ihme että Ruotsissa kansan ostovoima ihan eri sfäärissä kuin Suomessa.
Kommentit (14)
Ei ihme että autokantakin uudempi ja vähäpäästöisempi Ruotsissa, siellä ei autoilijan selkänahasta revitä jokaista euroa eli autoilijalle jää mahdollisuus säästää uudempaan autoon.
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että PS hallituksessa nyt auttaisi siirtämään Suomea länteen päin myös tässä asiassa.
Really? Oletko oikeasti noin lapsellinen?
dsl on Ruotissa paljon kalliimpaa. Ja ruoka, kai kuskinkin pitää syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että PS hallituksessa nyt auttaisi siirtämään Suomea länteen päin myös tässä asiassa.
Really? Oletko oikeasti noin lapsellinen?
Onhan Suomi edelleen kuin Neuvostoliiton jäänne autoilun verotuksen osalta. Länsimaissa ei läheskään yhtä raskasta autoilun verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Heippa, vai pitäsikö sanoa Hejdå!
Lisä opinnot olisi sulle aasi oiva sijoitus.
Niinpä. Suomessa autoilijoilta kerätään veroina 6 miljardia vuosittain. Sitten kuitenkin on jo suoraan sanottu, että maanteitä ei ole tarkoitus korjata siihen tahtiin, mitä teiden kunto vaatisi.
Autokantaa moititaan vanhaksi, mutta kenellänon on varaa uusiin autoihin ja kun tiet on täynnä kuoppia niin äkkiä on autossa tuhansien remontti.
Bensa on vielä halpaa. Veikkaan että loppuvuodesta jo 2,50€/l ja siitä vasta startataan. Siitä vuosi eteen päin ja saletisti on jo 3€/l. Ei tässä oikeesti ole vaihtoehtoja. Sähköön on pakko vaihtaa.
väärää tietoa.
Vuosimaksuja on ja ihan reippaasti vanhoillakin autoilla.
Fixa lite kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa, vai pitäsikö sanoa Hejdå!
Lisä opinnot olisi sulle aasi oiva sijoitus.
Lisäopinnot on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Bensa on vielä halpaa. Veikkaan että loppuvuodesta jo 2,50€/l ja siitä vasta startataan. Siitä vuosi eteen päin ja saletisti on jo 3€/l. Ei tässä oikeesti ole vaihtoehtoja. Sähköön on pakko vaihtaa.
Onneksi uusi hallitus ajattelee myös autoilijoita, ei tarvi sähköleluihin vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Bensa on vielä halpaa. Veikkaan että loppuvuodesta jo 2,50€/l ja siitä vasta startataan. Siitä vuosi eteen päin ja saletisti on jo 3€/l. Ei tässä oikeesti ole vaihtoehtoja. Sähköön on pakko vaihtaa.
Ja kun riittävän moni on vaihtanut keksitään joku kiva pikku vero jolla voidaan kompensoida kassavajetta ja taas kansaa joka on tyhmä kuin saapas on sumutettu.
Vierailija kirjoitti:
väärää tietoa.
Vuosimaksuja on ja ihan reippaasti vanhoillakin autoilla.
Varmasti liikennevakuutus mutta nyt puhuttiin veroista.
Sitten eri asia tosi vanhat autot joista ei maksettu nykyjärjestelmä mukaisia veroja uutena.
Aloituksen tiedot ihan Ruotsin verottajan sivuilta.
Toivotaan että PS hallituksessa nyt auttaisi siirtämään Suomea länteen päin myös tässä asiassa.