Finnairin törkeä huijausmainos
Finnairin mainos äänestettiin vuoden huijaukseksi, jonka mukaan yhtiön käyttämä uusiutuva lentopolttoaine vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 80 prosenttia.
Helsingin Sanomat uutisoi, että tosiasiassa Finnair käyttää hyvin vähän uusiutuvaa polttoainetta. HS:n mukaan uusiutuvan polttoaineen osuus Finnairin kaikista tankkauksista oli viime vuonna vain noin 0,2 prosenttia.
Kommentit (23)
Tuossa mainoksessa ei ole mitään ristiriitaa. Niiden käyttämä uusiutuva lentopolttoaine vähentää kyllä kasvihuonepäästöjä tuon mainitun luvun, mutta eivät ne väitäkään, että ne käyttäisi sitä yksinomaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mainoksessa ei ole mitään ristiriitaa. Niiden käyttämä uusiutuva lentopolttoaine vähentää kyllä kasvihuonepäästöjä tuon mainitun luvun, mutta eivät ne väitäkään, että ne käyttäisi sitä yksinomaan.
Tuo on se vastuuttomuuden ja laittomuuden ero. Teknisesti ei valehdella, mutta annettaan ymmärtää tilanne eri tavalla kuin todellisuus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mainoksessa ei ole mitään ristiriitaa. Niiden käyttämä uusiutuva lentopolttoaine vähentää kyllä kasvihuonepäästöjä tuon mainitun luvun, mutta eivät ne väitäkään, että ne käyttäisi sitä yksinomaan.
Tuo on se vastuuttomuuden ja laittomuuden ero. Teknisesti ei valehdella, mutta annettaan ymmärtää tilanne eri tavalla kuin todellisuus on.
Kyllähän nyt todellisuus on se, ettei Finnair(kaan) voi lentää satoja lentoja päivässä pelkällä rypsiöljyllä, jotta jos jotain muuta luulit niin voisi ainakin vilkaista varovasti peiliä kohti.
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö nuo vihreät jutut yleensäkin ole vain markkinointia? Uskooko joku noita juttuja ja ottaa tosissaan?
Rikkaat ostavat niillä mielenrauhaa itselleen. Ei niillä muuta virkaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mainoksessa ei ole mitään ristiriitaa. Niiden käyttämä uusiutuva lentopolttoaine vähentää kyllä kasvihuonepäästöjä tuon mainitun luvun, mutta eivät ne väitäkään, että ne käyttäisi sitä yksinomaan.
Tuo on se vastuuttomuuden ja laittomuuden ero. Teknisesti ei valehdella, mutta annettaan ymmärtää tilanne eri tavalla kuin todellisuus on.
Tätä kutsutaan Viherpesuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mainoksessa ei ole mitään ristiriitaa. Niiden käyttämä uusiutuva lentopolttoaine vähentää kyllä kasvihuonepäästöjä tuon mainitun luvun, mutta eivät ne väitäkään, että ne käyttäisi sitä yksinomaan.
Tuo on se vastuuttomuuden ja laittomuuden ero. Teknisesti ei valehdella, mutta annettaan ymmärtää tilanne eri tavalla kuin todellisuus on.
Tätä kutsutaan Viherpesuksi.
Tässä yhteydessä en kyllä edes ymmärrä viherpesun tarvetta. Olisiko totuudenmukanen lause ollut markkinoinnillisesti yhtään huonompi?
Tyyliin:
"Teemme kokeita uusiutuvalla lentopolttoaineella, joka voi auttaa meitä vähentämään 80 % lentoliikenteen päästöistä."
"Teemm
Minua hämää enemmän se, että Finskin 100v mainoksessa tummahipiäiset edustavat kotimaisen lentofirman tarjoamia kohtaamisia.
Varmasti heitäkin on Finskin kyydissä eikä siinä mitään sen kummempaa, mutta eiköhän kohderyhmänä ole ihan kotimaiset kalpeanaamat joita on lennätetty 100v ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämää enemmän se, että Finskin 100v mainoksessa tummahipiäiset edustavat kotimaisen lentofirman tarjoamia kohtaamisia.
Varmasti heitäkin on Finskin kyydissä eikä siinä mitään sen kummempaa, mutta eiköhän kohderyhmänä ole ihan kotimaiset kalpeanaamat joita on lennätetty 100v ajan.
Puolet niistä lennoista suuntautuu ulkomailta Suomeen päin, ja kyllä silloin kohderyhmänä on ihan samalla tavalla tummempihipiäisetkin. Vähän eri asia, kuin TUI:n charterlennolla Teneriffalle, jossa ne samat kalpeat savolaiset on paluukyydissäkin, mitkä Kuopiosta sinne menivät.
Puolet niistä lennoista suuntautuu ulkomailta Suomeen päin, ja kyllä silloin kohderyhmänä on ihan samalla tavalla tummempihipiäisetkin. Vähän eri asia, kuin TUI:n charterlennolla Teneriffalle, jossa ne samat kalpeat savolaiset on paluukyydissäkin, mitkä Kuopiosta sinne menivät.[/quote kirjoitti:
Eli olet siis sitä mieltä, että nämä tummahipiäiset ovat pitäneet Finnairin hengissä 100 vuotta? Sadasta vuodesta suurin osa on mennyt niin, ettei Suomessa ole juuri tummahipiäisiä nähtykään. Sillä määrällä ei Finnair 100-vuotisjuhliaan viettelisi. Eikä nykyisinkään, paitsi tämän hetkisten suomalaisten ja ruotsalaisten mainosten ihmemaailmassa, jota ei (onneksi) ole olemassakaan.
Heh, suosi suomalaista. asiakaspalvelu hoidetaan konekäännöksin bulgariasta, Aasian lennoilla suomenkielinen palvelu on harvinaista, tammikuisella hong kongin lennolla oli vain aasialaisia emoja. Nyt hakevat lentohenkilökuntaa Souliin. Firma palkkaa säännöllisesti talousväkeä Viroon, huoltoja kaukomailla.. Naurettavinta lienee kuitenkin ettei maan ykköslentoyhtiöllä ole minkäänlaista palvelutoimistoa edes lentokentällä, saati pääkaupungissa.
Lennän nykyään Qatarilla, saa paljon parempaa palvelua. Finnairin Google translate aspa on huvittava.
Ennen oli toimistot Helsingin keskustassa ja molemmissa terminaaleissa. Nyt robotti palvelee netissä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, suosi suomalaista. asiakaspalvelu hoidetaan konekäännöksin bulgariasta, Aasian lennoilla suomenkielinen palvelu on harvinaista, tammikuisella hong kongin lennolla oli vain aasialaisia emoja. Nyt hakevat lentohenkilökuntaa Souliin. Firma palkkaa säännöllisesti talousväkeä Viroon, huoltoja kaukomailla.. Naurettavinta lienee kuitenkin ettei maan ykköslentoyhtiöllä ole minkäänlaista palvelutoimistoa edes lentokentällä, saati pääkaupungissa.
Kyllähän se firma taitaa kuitenkin vielä veronsa Suomeen maksaa. Tuota en kyllä ymmärrä, että räkytetään halvalla tekemisestä, vaikka ensin kroonisesti tappiollinen valtionyhtiö piti saneerata tuloskuntoon koska verorahat, sen jälkeen koko lentoliikenne teilattiin ilmastoraportissa, sitten lentokoneet nimettiin kansanedustajia myöten koronaohjuksiksi ja sen jälkeen vielä pyccät pisti ilmatilansa kiinni.
Katotaanpa nyt ihan kaikessa rauhassa, saako Finnair vielä päänsä tästä ylipäätään pinnalle, ja aletaan sitten vasta suunnittelemaan sitä, että miltä ne seuraavat sata vuotta näyttää.
Alas on menty. Jossain Saksassa ei tulisi kuuloonkaan että Luftwaffella ei osattaisi saksaa, tai Air Francella ranskaa. Tai Frankfurtin kentällä ei olisi asiakaspalvelu/lipputoimistoa :D
Ulkoistamiset ja halpuutukset on aloitettu vuosikausia sitten kun koronasta ei ole ollut tietoakaan. Onneksi on tosiaan edes jotain kilpailua ja täältä perähikiältäkin lentäessä saa halutessaan palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoistamiset ja halpuutukset on aloitettu vuosikausia sitten kun koronasta ei ole ollut tietoakaan. Onneksi on tosiaan edes jotain kilpailua ja täältä perähikiältäkin lentäessä saa halutessaan palvelua.
Se alkoi silloin, kun Finnairista piti tehdä kannattava lentoyhtiö, eikä kelvannut enää verorahoin kustannettu pienen maan keulakuva. Löytyi varmaan verorahoille parempaa käyttöä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Finnair pitäisi pitää vaikka sitten verovaroilla edelleen vanhan hyvän brändinsä mukaisessa kunnossa. Mitä ne ulkomaalaisetkin miettii.
Verovaroinhan finskiä tekohengitetään. Vaikea on suosta enää nousta. Palvelutaso lennolla on surkea jopa bisneksessä, ihmiset osaa kyllä äänestää lompakoillaan.
Mistä kertoo se, että vastuuttomimpina markkinoijina huomioituja Fortumia ja Finnairia yhdistää valtio-omistaja?
Ja että valtion omistajaohjauksen virkamiehet istuvat hallituksissa? https://www.markkinointiuutiset.fi/artikkelit/finnair-ja-fortum-ovat-ku…