Miten saa yläkoulussa äidinkielen arvosanaksi 10?
Millaisia teidän kympin oppilaat ovat? Meillä tytöillä lähes kaikki muut aineet 10, mutta äidinkieli jatkuvasti 9. Opettaja sanoi, että äidinkielestä on vaikein saada kymppi, koska aine vaatii osaamista niin monipuolisesti.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Etsi kriteerit opetussuunnitelman perusteista.
Ja niitä kriteereitä ei niin sanotusti täytä kukaan.
Kirjoitti hyviä aineita, piti hyviä esitelmiä. Kokeista 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi kriteerit opetussuunnitelman perusteista.
Ja niitä kriteereitä ei niin sanotusti täytä kukaan.
No siksihän se 10 on vaikea saada. Luokassa on yleensä yksi, joka siihen yltää yläkoulussa.
Kirjoitti loistavan tutkielman, loistavia kirjallisuusanalyysejä joihin valitsi omaperäisiä kirjavalintoja, piti erinomaisen esitelmän, sai kympit kielioppitesteistä, osallistui tunneilla ja oli aktiivinen ryhmätöissä.
Mun molemmat tyttäret sai kympin äikästäkin. Lukiossa äikkä onkin sitten todella työläs aine.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitti hyviä aineita, piti hyviä esitelmiä. Kokeista 10.
Jotta saa kympin, pitää olla handu pystyssä tunnilla ja vastata järkeviä. Sori, mutta lapsesi ei taida olla sellainen kuin luulit.
Ap:n kaksoset aika ujoja, ehkä tämä on syy. Kokeista tulee kyllä kymppejä ja kirjoitelmistakin. Esitelmät ja draama sitten hankalampaa.
Riippuu kyllä todella paljon opettajasta. Pojalla vaihtui opettaja ja äikkä, joka oli ollut nelosesta asti 8 nousi kasilla kerralla kymppiin. Poika on erittäin ulospäinsuuntautunut ja tykkää esiintyä. Suullisesti taitava, mutta kielioppi aika hakuaessa kuitenkin ja mielestäni ihan ok kirjoittaja, mutta ei mikään huippu kuitenkaan.
Minulla on kasilla äidinkielet kymppi. Monena vuonna ysi. Ruotsi oli vitonen.
M52
Sitä pitäisi kysyä pojan opettajalta, mutta teki poikkeuksetta tehtävänsä, kirjoitti hyvin, perusteli asiansa, oli jossain määrin tuntiaktiivinen, osoitti mielenkiintoa ja aktiivisuutta lukemiseen myös vapaalla jne.
Pojan kaikki lukuaineet oli 9lk päättyessä 10 eli keskiarvo oli 10, kaikkien aineiden 9,8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi kriteerit opetussuunnitelman perusteista.
Ja niitä kriteereitä ei niin sanotusti täytä kukaan.
No siksihän se 10 on vaikea saada. Luokassa on yleensä yksi, joka siihen yltää yläkoulussa.
Yleensä.
11 lisää, että äidinkielen lisäksi oli 4 muuta kieltä.
Englanti (pitkänä eli aloitti 3lk), saksa, venäjä ja ruotsi.
-11-
Mikä nro 11 pojasta tuli? Aika huikea koulumenestys.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nro 11 pojasta tuli? Aika huikea koulumenestys.
Kävi Ressun lukion ja nyt alkamassa kandivuosi yliopistossa eli vielä 3-4v siellä.
-11-
Opetan itse äidinkieltä yläkoulussa. Ensiksikin: ysi on tosi hyvä numero. Hyväksi osaamiseksi on määritelty arvosana 8. Jos sitten miettii, mikä erottaa ysin ja kympin äikässä, tulee mieleen seuraavia asioita:
Ysin voi saada jos on taitava, mutta siinä ei vielä ole mitään loisteliasta. Esimerkiksi oppilaan kirjoitelmat ovat suhteellisen virheettömiä ja niissä on tekstilajin mukainen rakenne ja muutenkin se, mitä on pyydetty = yritetty oppia. Oppilas osaa tällöin sen, mitä on opetettu, mutta hänellä ei tarvitse olla kovin syvällistä oivallusta asiasta. Ja tämä ei siis muuta sitä, että tämä taso on kova ja vaatii paljon taitoa ja harjoitusta.
Kympin oppilas eroaa tästä siten, että hän ei ainoastaan kirjoita virheettömästi vaan esimerkiksi osaa käyttää retorisia keinoja tehokkaasti ja vaikkapa tarinassa luoda jännitteitä, joiden ymmärrys on kehittynyt lukemisen myötä.
Yksi äidinkielen haastavia asioita on se, että siinä pitää aika lailla antaa myös itsestään, ei voi vain käsitellä tietoja ulkopuolelta katsoen. Oppiaineessa on kirjallisuudella merkittävä osuus (aineen nimikin on äidinkieli ja kirjallisuus), ja kirjallisuuden tulkinta kehittyy paitsi harjoittelemalla koulussa, erityisesti lukemalla paljon monenlaista. Koulutehtäviin ei ysinkään tavoitteella kannata valita helppoja kirjoja vaan vaikka kysyä opettajalta, mikä voisi olla sellainen kirja, josta saisi mahdollisimman paljon sanottavaa, joka ei toista sitä, mitä on jo sanottu. Nyt voi tietysti sanoa, ettei yläkoululaiselta pidä olettaa, että hän sanoo jotain uutta. Ei pidäkään, mutta itse hämmästyn säännöllisesti sitä, miten oivaltavia näkökulmia nuorilla on asioihin - sellaisia, että minä en ainakaan ole niitä tullut ajatelleeksi aiemmin.
Jos tahtoo nostaa ysin kympiksi, kannattaa erityisesti ottaa vinkkejä opettajan antamasta palautteesta ja panostaa siinä mainittuihin asioihin seuraavassa samantyyppisessä tehtävässä. Jos opettaja antaa niukasti palautetta, sitä voi kysyä lisää.
Esiintymisasioista voisin sanoa, että kympin oppilaan ei tarvitse olla karismaattinen suoraan teatteriin kelpaava esiintyjä. Riittää kun on sellainen kuin on ja esittää asiansa selkeästi, jos on esitystilanne. Selkeä esitys syntyy, kun valmistautuu siihen.
Äikästäkin voi saada kympin, mutta itse ajattelen, että tärkeintä on tehdä se, mihin pääsee kohtuullisella työmäärällä itseään liikaa kuormittamatta. Se on monille kymppejä saaville oppilaille ensimmäinen taito, jonka tahtoisin opettaa. Numero ei ole tärkein, vaan se, että opit. Erityisen tärkeää on oppia, että hoitaa hommansa mutta ei uuvuta itseään. Sillä lailla minun ymmärtääkseni voi elää niin, että saa aikaan asioita mutta nauttii elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nro 11 pojasta tuli? Aika huikea koulumenestys.
No mun tytär opiskeli suomea, a-ruotsia, a-kiinaa ja a-englantia. Sai suomesta kympin vaikkei se edes ole hänen äidinkielestä...
Olen hieman yllättynyt miten kriteerit ovat muuttuneet. Itse aikanaan kympin oppilaana pärjäsin lähinnä saamalla kokeista ja tehtävistä hyvät arvosanat ja olemalla muuten aika lailla näkymätön. Nykyään palkitaan enemmän myös aktiivisuudesta ja monipuolisemmasta itseilmaisusta. Se on minusta hyvä, kunhan tätäkin muistetaan myös opettaa, eikä persoonallisuus itsessään vaikuta arviointiin.
Etsi kriteerit opetussuunnitelman perusteista.