Daniel alkoi ihmetellä, miksi tuotteen hinta nousi K-KAUPAN kassalla näin ahne K-KAUPPIAS vastaa
Keskosta kerrotaan, että kyse on inhimillisestä virheestä.
TAMPERELAISELLA Daniel Mustosella on erinomainen numeromuisti. Niin hyvä, että hän on bongannut maaliskuussa useamman kerran pieniä hinnoitteluvirheitä ruokaostoksillaan.
Ne ovat keskittyneet yksinomaan K-ryhmän kauppoihin. Vastaavia virheitä hän ei ole huomannut S-ryhmässä tai Lidlissä.
Tuotteen hinta on hyllyssä eri kuin kassalla, Mustonen kertoo. Hän on reklamoinut asiasta henkilökunnalle ja saanut tuotteen hyllyssä olevaan hintaan.
Kaupat ovat Tampereella Nekalassa ja Ratinassa.
Esimerkiksi ranskanperunapussin hinta oli hyllyssä 2,25 euroa, mutta kassakone raksutti hinnaksi 2,59. Myyjä hyvitti 34 senttiä Mustoselle.
Pirkka-suklaacookie-tuotteen plussakortti hinta oli 3,50 euroa neljästä kappaleesta. Hinta oli 0,99 euroa ilman plussakorttia hyllyssä, mutta kassalla skannaus tuotti kaksi hintaa, 1,19 ja 1,09 euroa.
Myös kissanruoka oli eri hintaan hyllyssä kuin kassalla. Trip-pillimehussa hinta oli hyllyssä 0,44 euroa, mutta kassalla 0,53 euroa kassalla. Pieni senttiheitto mutta melko isokin prosenttina tai jos ostaa useita tuotteita kerralla.
Siihen, miksi ongelma näyttäisi vaivaan erityisesti Keskon kauppoja, kaupparyhmä ei vastannut. Muutkin kaupparyhmät päivittävät tuotteiden hintoja.
Virheet ovat yleensä aina kauppiaan eduksi, hän huomauttaa oman kokemuksensa perusteella.
Yksilötasolla pieni asia, jos ei asiakas menetä edes euroa hintaerojen takia. Mutta jos asiakkaita on kymmeniä tuhansia eikä edes prosentti viitsi vaivautua reklamoimaan tai huomaa pieniä eroja, sehän voi kerryttää suurenkin summan kaupalle.
Trip-mehujen virhe oli korjaamatta edelleen, kun Mustonen kävi kaupassa muutamaa päivää myöhemmin.
Tekevälle sattuu. Ei ollut tahallinen juttu joten keep calm.