Laivan Saksan Travemündeen, kertokaa kokemuksia
Onko laivassa mitään yleistä tilaa, jossa voi istua ja katsella ulos vai täytyykö silloin aina ostaa jotain?
Muitakin kokemuksia saa kertoa.
Kommentit (22)
Siis Finnlines tms? Siellä on ihan kuin siljalla ja viikkarilla yhteiset ravintola- ja baaritilat, joissa voi oleskella. Ja sitten hytit tietty. Ja pieni kauppa.
On hyvinkin istumapaikkoja eikä kukaan hoputa keularavintolassakaan ostamaan mitään. Varmaan tiedätkin että matkat ovat sikakalliita, muttaa jos pitää auton kanssa kulkea niin ei ole järkeviä vaihtoehtojakaan.
Nuo asiat selviää parhaiten kun tutkit alusten palveluita varustamon sivuilta.
Ihan ok matkustusväline, mutta ei nyt mikään hieno luksuslaiva ja ylihinnoiteltu pahasti. :)
Verrattuna esim. hienompiin laivoihin kuten Viking Grace hieman ankeita ja pieniä laivoja, ja rahtilaivojahan ne onkin.
Hytit on kyllä olleet siistejä (tosin ei olla reissattu kohta viiteen vuoteen) ja ikkunallinen parivuoteellinen hytti on ollut meidän valinta, vaikka maksanut vähän enemmän.
Istumapaikkoja löytyy yleisiltä alueilta, mutta aika vähän loppujen lopuksi ja aina ei ole vapaata istumapaikkaa. Ei ole pakko ostaa mitään.
Paljon suppeammat palvelut kuin Siljalla tai Vikingillä.
Ateriat kannattaa ottaa, niin saa ajan paremmin kulumaan.
Ruokia moni kehuu ja aika monipuolinen buffet siellä onkin ollut.
Erityisruokavalioista kannattaa mainita varausvaiheessa ja olla yhteydessä vielä hyvissä ajoin ennen matkaa.
Ekan kerran nuorena parina ja Saksan autoreissuja harrastavina otettiin budjettisyistä ilman aterioita ja kävi vähän aika pitkäksi. Lisäksi laivan kahvilasta ostetut eväätkin tuli loppujen lopuksi aika hintaviksi. Onneksi meillä oli alkumatkalle McDonaldsista ostetut eväät mukana. :D
Kilpailua toivoisi tälle reitille ja nopeampaa laivaa. :)
Autoreissuille tää on kuitenkin hyvä valinta, jos on aikaa ja haluaa levähtää, jos lähtee heti esim. ekana lomapäivänä töiden jälkeen pitkään reissuun.
Laivan saunasta ja hierontapalvelusta ei ole kokemusta, sellaiset sieltä taisi löytyä muistaakseni?
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin laivalla saksaan. Törkyhintaista
Jos on menossa omalla autolla reissuun sinne, niin se on pakko mennä joko Finnlinesilla Travemündeen, tai sitten Ruotsin+Tanskan kautta ajamalla, tai Ruotsin Trelleborgin kautta lautalla (tälle reitille muuten ääni, jos jaksaa ajella Ruotsin läpi, ja Rügenin saari oli kiva paikka!) tai sit Baltian kautta.
Finnlines Travemündeen nyt vaan on se ns. helppo vaihtoehto.
Onko kukaan kulkenut noita muita reittejä miten paljon?
Mikä olisi edullisin reitti ajallisesti tai rahallisesti?
Halvinta on mennä lautalla Tallinnaan ja ajaa Saksaan. Matkaan menee vain 21 tuntia esim. Berliiniin.
Mee Tukholmaan ja ajele sieltä tanskan kautta
Vuokra-auto boi olla halvempi
Kallista, ahdasta ja h i d a s t a. Katso niitä aikatauluja ja mieti uudestaan.
Finnlinesilta tulee uusia hienoja, tai sanotaan että moderneja, aluksia tässä kohta puoleen. Reiteistä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kallista, ahdasta ja h i d a s t a. Katso niitä aikatauluja ja mieti uudestaan.
On se ajamallakin hidasta ennen kuin on Saksassa. Laiva on helppo vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kallista, ahdasta ja h i d a s t a. Katso niitä aikatauluja ja mieti uudestaan.
Eiköhän tuohon tule parannusta kun saksa laillistaa kannabiksen viihdekäytön niin turistit ryntää sinne kaikista suunnista.
Vierailija kirjoitti:
Halvinta on mennä lautalla Tallinnaan ja ajaa Saksaan. Matkaan menee vain 21 tuntia esim. Berliiniin.
On kuljettu sekä Baltian maiden kautta että laivalla Saksaan, kummassakin on puolensa. Baltian maat on siitä päätien varrelta jo aika lailla nähty ja kutsutaankin reittiä Baltian läpiajorangaistukseksi. Jos ajaa yötä myöten, jotta pääsee pian, sekin kostautuu, jos lomalla on tarkoitus olla kivaa. Laivamatka Saksaan on kallis, mutta käy levosta. Kun sillä kuljimme, laiva tuli illalla perille ja menimme lähimmälle leirintäalueelle. Seuraavana aamuna herättiin virkeinä. Takaisin päin aikataulu oli tosi uuno, kun laiva lähti puolenyön jälkeen ja kehotus oli tulla kökkimään satamaan jo ties milloin illalla, jotta pääsee ajoissa laivaan, yleensä päästiin tyyliin toiseksi viimeisinä. Mutta sinne laivalle kannattaa varata mieleistä tekemistä mukaan, ruokailu on liki ainoa viihdyke :) Itse tykkään noista rauhallisemmista laivoista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista, ahdasta ja h i d a s t a. Katso niitä aikatauluja ja mieti uudestaan.
Eiköhän tuohon tule parannusta kun saksa laillistaa kannabiksen viihdekäytön niin turistit ryntää sinne kaikista suunnista.
Ei se kannabis niille turisteille laillista ole.
Kannattaa ottaa ikkunallinen hytti, niin voi katsella siellä merta ja lukea vaikka kirjaa. Muistaakseni suurin osa hyteistä onkin ikkunallisia tuilla reitillä. Laivalla ei ole kovin paljon tekemistä: kauppa, ruokaravintola ja sauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista, ahdasta ja h i d a s t a. Katso niitä aikatauluja ja mieti uudestaan.
Eiköhän tuohon tule parannusta kun saksa laillistaa kannabiksen viihdekäytön niin turistit ryntää sinne kaikista suunnista.
Ei se kannabis niille turisteille laillista ole.
Kyllä se on ja siitä tulee hauskaa kaikilla saksan rajoilla. Mieti kun tuhannet ja taas tuhannet ostaa muutaman gramman mukaan. Tulleissa ei riitä aika tarkastaa kuin murto-osa matkailijoista.
Varasimme normi hytin Travesta Hesaan retkeilyauton kanssa. Hinta ilman ruokia liki 800. Siis vain yhteen suuntaan!
Satamassa huonosti englantia puhuva virkailija kysyi onko kaasupullot ja ne pitää sulkea. Ei varatessa kukaan maininnut siitä. Menin kysymään saako sähkön kun nettisivulla niin lukee hintaan 10 eur. Sähkön saa mutta hinta 20 eur. Miksi?
Hytiksi oli laitettu koirahytti joka haisi ja kalusto purtu sekä kylpyhuone saastainen ja siivoamaton. Pyysin vaihtoa mutta toinenkin oli mustassa homeessa ja liassa kylppärissä. Vasta kolmas ikkunahytti oli asuinkelvolline ja vähemmän likainen. Buffet 41 euroa hlö ja ei lähelläkään tasoltaan vastannut hintaa. Purkista tyhjennetty kylmäbuffaan jotain. Seuraava reissu Ruotsin kautta kokonaan. Ei Baltian kautta kun Liettuan tiet aivan hirveessä kunnossa. Muut tiet ok.
Vanhaan hyvään aikaan Helsinki-Travemünde-väliä kuljettiin legendaarisella Finnjetillä.
Mielestäni kannattaa pohtia, onko tärkeää päästä nopeasti perille, vai onko muitakin vaihtoehtoja.
Joka tapauksessa "joutuu" ajamaan aikapaljon. Myös ajamisen rytmiä voi pohtia. Aikaisemmin on ajettu ns. kerralla perille, esim. italiaan, ja tarvittaessa vaikka nostettu matkavauhtia kunnolla, kun on menty prätkällä, tai hlö. autolla, Yleensä ruotsin läpi ja silloista yli, jne. Myös tukholmasta göteborgiin ja josta nopealla ja halvalla lautalla yli ja Tanskan nopeita teitä alas. Jos menee ruotsin ja tanskan läpi redby- putgarden reittiä, on ajaminen hidasta, samoin Tanskan poikki. Jos haluaa uutta kohdata, voi mielestäni pohtia lautalla tallinnaan, ja Viro- Latvia- ja Liettua , Puolan läpi menemista, yksi päivä, Liettuan alarajalle, ja sitten Puolan läpi pari päivää. Näissä hyvää ruokaa ja majoitusta tarjolla. Sopii kiireettömille matkustajille.
Miksi menisin laivalla saksaan. Törkyhintaista